2019-07-26, 15:51
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
För att han måste göra det , samma som Stefan får göra I USA.

Ok. Så du har aldrig påstått att Trump inte förstår att Löfven inte har laglig möjlighet att lägga ner utredningen?
Citera
2019-07-26, 15:52
Medlem
Mindbusinesss avatar
Har läst igenom FUP men kan inte se att man drogtestade BO. Rocky hävdar ju att killen var hög på meth och det gjorde honom rädd. Kan det bli en dealbreaker månne?
Citera
2019-07-26, 15:53
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det är väl det "minst fem statsråd" gäller? Fler krävs inte för att regeringen ska vara beslutsför?

Men visst, har Löfven alla emot sig blir det ju svårt. Som jag förstår det behöver han åtminstone en person som röstar med honom, och tre andra som åtminstone är med på sammanträdet? Stämmer det?

Precis, minst fem närvarande statsråd är det som krävs för beslutsförhet. I övrigt finns inga regler om omröstningar på regeringssammanträden överhuvudtaget(till skillnad från i riksdagen). Jag kan inte heller finna något stöd för att ordföranden(statsministern) måste ha åtminstone en person som röstar med honom men de måste som sagt vara beslutsföra.

I realiteten föregås regeringsbeslut av omfattande beredning (beredningstvång 7:2 RF) och politiska förhandlingar. Det sker i regel inga omröstningar överhuvudtaget på regeringssammanträden utan det mesta är klart redan innan sammanträdet och man beslutar kollektivt, ibland antecknas skiljaktiga meningar men dessa är endast politiska markeringar. I slutändan är det regeringens beroende av riksdagens fortlöpande förtroende som sätter gränsen.

Överlag kan man säga att beslut om abolition i detta fallet vore en praktiskt och politisk omöjlighet men inte strikt taget en legal omöjlighet.
Senast redigerad av Evil_Santa 2019-07-26 kl. 16:01.
Citera
2019-07-26, 15:53
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Som om Löfven gillar ASAP eller bryr sig om honom , kom igen nu för fan skärp er.
Citera
2019-07-26, 15:55
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Har läst igenom FUP men kan inte se att man drogtestade BO. Rocky hävdar ju att killen var hög på meth och det gjorde honom rädd. Kan det bli en dealbreaker månne?

Jävligt märkligt, vilken underlåtenhet. Normalt sett är väl polisen som blodhundar efter droger? Detta borde ligga åklagarsidan i fatet.
Citera
2019-07-26, 15:56
Medlem
Citat:
BO åkte direkt till akuten med ambulans. Han blev misstänkt för brott flera dagar senare.
Citera
2019-07-26, 15:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det är du som inte är seriös... Och det jävliga är att du vet vad jag snackar om, men låtsas som om allt vore frid och fröjd. Känn dig inte allt för träffad nu, ditt nyttiga spektakel.
Vad pratar du om? Jag är enbart intresserad av att diskutera Rockys agerande och hur det förhåller sig till rådande lagstiftning.
Citera
2019-07-26, 15:58
Medlem
Citat:

1. Att drogtesta ett brottsoffer(!) är väl inte standard på något sätt????
2. Brottsoffrets kontakt med polisen skedde ju flera dagar efter det inträffade, så varken ett positivt eller negativt drogtest hade gett någon vägledning
Citera
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Varför fortsätter du hävda att de inte sparkade på BO när denne låg ner, när det finns vittnen som såg just detta? Det framgår ju klart och tydligt i förundersökningsprotokollet.

Det jag skriver är att ingen haft uppsåt att sparka på den som redan ligger ner mer än vad som behövs för att denne ska stanna på marken och inte dra vapen.
De i tråden som blint hävdar att "det är övervåld så fort man träffar någon som sitter eller ligger ner" tar inte hänsyn till den aktuella situationen där en troligtvis beväpnad påtänd våldsverkare inte gett med sig under flera minuter och måste ges en intensivbehandling så att han inte längre utgör ett hot. Se själv på bilder från BO i FUP - de där skadorna är ringa (vilket även åklagaren medger) och samma skador som skateboardåkare drar på sig när de faller olyckligt på asfalt - vilket även BO gjorde av bara kastet. De som godkänner kastet bör alltså godkänna hela behandlingen.
Det var ett exemplariskt ingripande, och det säger jag särskilt med hänsyn till att tumultet var över på 5 sekunder och att den s k BO bara fick lindriga skador och därefter höll sig kvar på platsen istället för att fortsätta ofreda och attackera entouraget!

Sen så vill jag hävda att vittnen som är fulla av adrenalin inte kan särskilja stamp bredvid BO och spark direkt på BO. Betänk t ex hur Amerikansk Wrestling fungerar. Ett vittne som stod två meter från ASAP Rocky hävdade t ex att han knuffade den s k BO när han klart och tydligt ger honom en flygtur med ett kast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Som om Löfven gillar ASAP eller bryr sig om honom , kom igen nu för fan skärp er.

Det är orimligt att anta att en amerikansk President skulle skapa en konflikt med Sverige enbart pga att försöka fiska lite röster ifrån svarta väljare.

Kom igen nu, skärp dig.
Citera
2019-07-26, 16:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ok. Så du har aldrig påstått att Trump inte förstår att Löfven inte har laglig möjlighet att lägga ner utredningen?

Finns faktiskt möjlighet för regeringen att "köra ministerstyre", används (är tänkt att användas) enbart i krig och yttersta nödfall. Men ASAP:s fall är inte på långa vägar från en sådan katastrof.

Jag är rätt övertygad gällande ASAP, han får "sitta inne" tills dom faller, och möjligen även efteråt.
Åklagaren säger sig ha fler bevis "än som framkommit på internet".. Vad som menas med detta vet jag inte, men man kan klura lite på att han/hen möjligen läser Flashback?

-Nä, det är inte ett brott mot 1.06!
Citera
2019-07-26, 16:01
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Känner du till något annat fall där den provocerade parten frikänns från ett tydligt ofredande och misshandel men åtal kvarstår mot de som använt nödvärn för att freda sig?

Ingen har blivit frikänd. Processen kan mycket väl leda till en anmälan och eventuellt åtal av den andra parten. Sluta få det att låta som om hela rättsprocessen redan är avslutad.

Och åter igen - det är inte nödvärn att slå någon som ligger ner. Det vet du.

Citat:
Hur kan du seriöst hävda att det finns självständiga delar i ett land där allt är politiserat?
Du visar tydligt var du står när du argumenterar som en politiskt troende.
Oklart om du är nazist eller kommunist men gissar på sistnämnda.
Staten i dina ögon kan inte göra något fel - om något är fel är det helt plöstligt en väldigt liten del av det stora maskineriet. För den som vet exakt hur samhället ser ut idag är det uppenbart att de fel som begåtts i det här fallet kommer från den politik som regeringen står bakom och har tvingat på alla maktskikt.
Jag är antiidealist så whatever. Jag diskuterar inte detta ur politisk synpunkt utan strikt juridiskt. Att du vill flumma in en massa annat får stå för dig, och vill du ha lite tantrum på internet över att någon vill diskutera mer sakligt så kör hårt.

Jaså, är det så i mina ögon? Så intressant. Det var mer än vad jag visste. Vill du diskutera min syn på staten och regeringen så skicka ett PM. Det hör inte till diskussionen.

Du vet inte "exakt" hur samhället ser ut idag. Du får gärna intala dig själv att du vet det och försöka bekräfta din verklighetsuppfattning, som vilken Ersson eller Thunberg som helst som också "vet hur verkligheten ser ut".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in