2019-07-26, 15:30
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan lova dig, trots att han skulle fällas, så kommer han själv varken behöva stå för rättegångskostnader eller försvararkostnaderna (förutom alla dom advokater han anlitat "vid sidan av")
Jaja men nån för öppna fickan kanske Trump? Vinna lite svart röster. Asså det är synd om ASAP ändå helt ärligt .

Men blir man tagen av lagens långa hand här i Sverige blir det tyvärr inte roligt.

BTW fick han inte pissa för knark?
Citera
2019-07-26, 15:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Nej men beslutsförhetsregeln innebär i princip att om tillräckligt många statsråd lämnar sammanträdet i protest innan regeringen ska fatta beslut så är regeringen inte beslutsför.

Låt säga att vi har ett regeringssammanträde imorgon. Ett av punkterna på ärendelistan är A$AP Rockys abolitionsärende. För att blockera att beslut tas i frågan kan statsråden helt enkelt lämna sammanträdet i protest innan beslut tas. Om tillräckligt många gör det är regeringen inte beslutsför.

Ja, det är väl det "minst fem statsråd" gäller? Fler krävs inte för att regeringen ska vara beslutsför?

Men visst, har Löfven alla emot sig blir det ju svårt. Som jag förstår det behöver han åtminstone en person som röstar med honom, och tre andra som åtminstone är med på sammanträdet? Stämmer det?
Citera
2019-07-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielKnight
En stilla undran: Hur hade det gått om det inte hade varit fråga om en amerikansk rappare utan om kungen eller en partiledare som hade blivit ofredad?

Bättre fråga är hur Flashback hade reagerat om det rört sig om någon svensk blåögd blond Das Ubermensker Jörgen-Arne Svensson.

Förmodligen hade alla som försvarar Rocky krävt dödsstraff för Rocky och hans kompisar för att dom kommer hit och spiller frälst svenskt blod på helig mark.
Citera
2019-07-26, 15:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
ASAP kommer få avtjäna sitt straff fint. Sen blir han deporterad därifrån han kommer ifrån . Det är vad som kommer hända gott folk.

Det är möjligt.

Har du förstått att du och Löfven har fel när ni påstår att regeringen inte har någon möjlighet att påverka ärendet?
Citera
2019-07-26, 15:33
Medlem
Citat:
En stilla undran: Hur hade det gått om det inte hade varit fråga om en amerikansk rappare utan om kungen eller en partiledare som hade blivit ofredad?

Då hade SÄPO gjort det som livvakten misslyckades med.
Citera
2019-07-26, 15:34
Medlem
Citat:

Principiellt nej.

Men sedan är ju alla case olika. Ponera att det varit kungen eller en partiledare, då kanske det tydligare stått klart att personen ville ofreda kungen/partiledaren, just pga deras roll och makt.
Dessutom hade ju läget varit annorlunda om det varit kungen/partiledare för då hade 500 livvakter varit framme och försökt avlägsna personen - Och hade då personen fortsatt hade det nog tydligt stått klart att det var tal om ett Ofredande.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu har ju åklagaren stämt på "tillsammans och i samförstånd, så det kanske rent av aldrig varit tal om att just ASAP Rocky sparkat?

Visst, visst och "hederliga svenskar" som Helge Fossmo, Tony Olsson, Anders Eklund, Johanna Möller, Haga-mannen, Peter Mangs, Mattias Flink, Jan Ausonius, Clark Olofsson, Svartenbrandt, Leif Axmyr, Tommy Zethraeus har inte kostat oss någonting...

Nu verkar Aftonbladets artikel vara bakom betalvägg, men ASAP sa ju: "Jag sparkade"

(Hur kan 10 fall av riktigt sjuka svenskar som du radar upp uppväga att brottsligheten som vi skyfflat in utifrån kostar multum?)

Men jag vet inte riktigt om jag ska tro på ASAP när han säger att det hela började med afghanen frågade om vägen. Tror ni på det?
Citera
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag börjar misstänka att du och en till inte är svenskar för det är bara ni som påstår att afghanen är ett barn och den andre vet jag gör det för att denne inte förstår begreppet "Det är inte några oskyldiga pojkar"

Jag anser att alla är lika inför lagen och det spelar ingen roll om det är två turister eller om det är en som tillfälligt bor i Sverige och en turist som hamnar i bråk, det är fortfarande ett brott som har skett i Sverige och därmed gäller de svenska lagarna oavsett vad någon annan tycker personligen.

Personlig moral och åsikt är enbart känsloargument och spelar absolut ingen roll kring hur lag och rätt fungerar.

Du säger emot dig själv utan att märka det! Så här skriver du: " Jag anser att alla är lika inför lagen."

Varför ska då inte Fn: s stadgar följas, om nu alla är lika inför lagen och jag antar att du menar att alla lagar ska följas då? Det du ägnar dig åt är cherrypicking & kappvändning på hög nivå!

Nu har du allt målat in dig i ett hörn!
Citera
2019-07-26, 15:35
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du får det nästan att låta som en kärleksstund! . Hur fick BO förresten sin revbensskada? I ambulansen?

BO fick en rejäl flygtur och landade inte särskilt mjukt. Hans skador påminner om de som skateboardåkare får när de kör omkull på asfalt. Även brädåkare kan bryta ben, vilket du säkert är medveten om. Här är en bild på BO i ambulansen: https://samnytt.se/wp-content/uploads/2019/07/Rocky11.jpg
Tror du seriöst att man ser ut såhär, om man som de kriminella afghanerna själva beskriver det som blir slagen i huvudet av 6 personer med flaskor? T om åklagaren själv beskriver skadorna som ringa och verkar förbluffad över afghanernas eget vittnesmål.

Som sagt träffade några av de slag som var avsedda för BO i luften den s k BO först när denne nått asfalten - men det förändrar inte uppsåtet. Det absolut viktigaste för ASAP Rocky med entourage i det läget var att den urspårade våldsmarodören sattes på plats och höll sig på plats, och inte drog det vapen som han agerade som att han bar.
Eftersom tumultet var över på några sekunder och den s k BO bara fick lindriga skador (enligt åklagaren själv) så anser jag att de hanterade situationen exemplariskt.

Att åklagaren själv inte gör någon stor grej av skadorna är en fingervisning på att man inte har något att komma med. Det är som sagt till allra största del ett politiskt mål, en markering mot ASAP Rocky med entourage att man i Sverige inte får freda sig mot regeringens utvalda folk. Det är till 100% byggt på rasism och hade inte ens lett till åtal om det varit någon annan än regeringens utvalda folk som muckade gräl och fick svar på tal den kvällen.
Citera
2019-07-26, 15:35
Medlem
Slints avatar
Efter att ha läst FUPen är det ännu tydligare att afghanerna är förövarna och Asap Rocky & co offer. Man måste vara blind om man får det till att afghanerna inte har någon skuld i det hela. Sverige är pinsamt.

Jag tycker att Trump borde gå in och bomba Iran där afghanen semesterar, och skylla det hela på Löfvén och hans oförmåga.
Citera
2019-07-26, 15:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Bättre fråga är hur Flashback hade reagerat om det rört sig om någon svensk blåögd blond Das Ubermensker Jörgen-Arne Svensson.

Förmodligen hade alla som försvarar Rocky krävt dödsstraff för Rocky och hans kompisar för att dom kommer hit och spiller frälst svenskt blod på helig mark.

Den frågan har ställts förut och vi är rörande överens om att alla som attackerar och trakasserar folk som den här afghanen gjort förtjänar att bli nerslagen. Han visar tydligt att han är livsfarlig och då bör man ha rätt att neutralisera hotet oavsett vilken hudfärg han har.
Citera
2019-07-26, 15:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin

Du lider av svart-vitt tänkande.

Hade det varit en påtänd slummig kritvit svensk pundare som uppträdde väldigt påstridigt, konstigt och oberäkneligt och dessutom har en tidigare knivdom i bagaget hade han inte heller fått så mycket sympati.

Hade det däremot varit en vanlig halvfull svensson som åkte på tvärdäng efter att ha varit lite för efterhängsen när han bad om en autograf hade det låtit annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in