2019-07-26, 15:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Så regeringen/statschefen kan inte göranågot förrän en person är dömd. De kan inte släppa ut folk från häkten

Du har fel, regeringen kan definitivt göra detta. Det kallas abololololition (länk):

"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger."

Du hittar detta i grundlagen (källa):
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas."
Citera
2019-07-26, 15:22
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Många tror fortfarande att det handlar om etniska svenskar

Exakt. Nu e det ju ute i det fria o fake news SVT får sig en godisbit o bita på. Men titta på utländsk media. Pratas inte mkt om att det är refugees där inte heller. Annan vinkling. Annan agenda. Men fortfarande.
Citera
2019-07-26, 15:24
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Roligt ändå Sverige är han får först sitta av straffet och sen bli lagförd 😂
Citera
2019-07-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Exakt. Nu e det ju ute i det fria o fake news SVT får sig en godisbit o bita på. Men titta på utländsk media. Pratas inte mkt om att det är refugees där inte heller. Annan vinkling. Annan agenda. Men fortfarande.

Sveriges agenda är dock tydlig.

Afghaner ska få terrorisera befolkningen och om ni försvarar er emot detta åker ni i fängelse.
Citera
2019-07-26, 15:25
Medlem
GabrielKnights avatar
En stilla undran: Hur hade det gått om det inte hade varit fråga om en amerikansk rappare utan om kungen eller en partiledare som hade blivit ofredad?
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Hahhah Trump du kan suga våra svenska lagar. Det här är inte USA. Det är andra system och lagar som gäller här. Vad ska Trump göra ? Kom o bråka här så åker du också in. Dom får för fan respektera våra lagar.

Har du förstått nu att regeringen mycket väl har stöd i grundlagen för att släppa vem de vill ur häktet?

Citat:
Asså det är neger från Harlem vi pratar om här .

Nej, ASAP Rocky lär inte bli släppt med mindre än att Trump hotar mycket mer än tidigare.
Citera
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Menar du att regeringsbeslutet måste vara enhälligt? Var står detta? Och SVJT ovan verkar ju mena att statsminister kan trycka igenom vad han vill om han en person till med sig?

Inte för att jag tycker att Löfven ska göra detta, eller att det kommer att hända, men eftersom "Sverige inte är en bananrepublik!" har varit ett återkommande tema i detta ärendet är det intressant att ta reda på hur dåligt det stämmer?

Nej men beslutsförhetsregeln innebär i princip att om tillräckligt många statsråd lämnar sammanträdet i protest innan regeringen ska fatta beslut så är regeringen inte beslutsför.

Låt säga att vi har ett regeringssammanträde imorgon. Ett av punkterna på ärendelistan är A$AP Rockys abolitionsärende. För att blockera att beslut tas i frågan kan statsråden helt enkelt lämna sammanträdet i protest innan beslut tas. Om tillräckligt många gör det är regeringen inte beslutsför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Som jag skrivit tidigare - det finns ingen praxis nådärenden. De fattas bakom stängda dörrar och motiveras aldrig. Varför skulle då regeringen behöva ha ordentligt på fötterna?
Om USA t ex börjar förhandla med Sveriges rikaste klan - Wallenberg - som sen ställer krav på regeringen kommer regeringen rätta sig därefter precis som de tidigare gjort i bland annat Saudiaffären.

Majoriteten av svenskarna känner tyvärr inte ens till händelseförloppet. Rapporteringen är partisk och undermålig. Många tror fortfarande att det handlar om etniska svenskar, eftersom media uttryckligen påstod detta tidigare. Nu kanske någon tänker att varför nämner jag etnicitet när jag tidigare påstått att det inte spelar roll? Jo därför att etniska svenskar kan engelska, vilket den kriminella afghanen inte kan. Att hantera en påtänd våldsverkare som inte förstår vad man säger blir i princip omöjligt, det fattar vem som helst. Men nu har all media valt att utelämna denna ytterst viktiga information.
Med det sagt så tror jag att majoriteten svenskar som känner till händelseförloppet i sin helhet anser att ASAP Rocky inte bara bör gå fri utan även som jag skriver i min signatur tilldelas ett fett skadestånd och mer därtill!

1. Ingen har sparkat på den som ligger ner. Om du läst hela FUP ser du att de slag som nådde den s k BO när han redan nuddat vid asfalten var avsedda att hamna på BO i luften. Därtill står man och stampar bredvid BO för att markera att han i sitt våldsamma drogrus inte ska ta sig upp och dra vapen. Man hanterade den kriminella afghanen exemplariskt. ASAP Rockys advokat har uttryckligen sagt att det inte finns något som bevisar att ASAP Rocky ska ha utdelat någon spark.
2. Nu förvränger du sanningen. Ingen förutom de kriminella afghanerna själva påstår att en sönderflaska används. ASAP Rocky med entourage hävdar att de kriminella afghanerna försökte ta deras flaskor och det enda utomstående vittne som hävdat att en flaska användes i fighten hävdar att den s k BO själv på plats hävdat att han fick den i ryggen så att den krossades.

(samtliga uppgifter jag kommer med har givits källhänvisning tidigare i tråden!)
Du får det nästan att låta som en kärleksstund! . Hur fick BO förresten sin revbensskada? I ambulansen?
Citera
2019-07-26, 15:26
Medlem
Svensk regering beslut

Fem statsråd närvarande

Regeringen tar beslutet kollektivt

Statsråd kan vara skiljaktiga men i princip ställa sig bakom beslutet ändå då de är medlemmar av regeringen. Om inte ställa sig bakom ett beslut på riktigt så ska statsrådet avgå

En statsminister kan sparka vilka statsråd han vill så indirekt kan en statsminister tvinga genom en ett beslut. Man kan ju misstänka att en regeringskris kommer att uppstå ganska snabbt.

Regeringen kan benåda först när personen fått sitt straff dvs blivit dömd. Det finns de som ha en annan mening men det är så regeringen har tolkat nådeinstitutet de senaste 80åren troligen sedan kanske sedan medeltiden.

Abolution har mig veterligen inte används någon gång (Alla fall de senaste 80åren). Jag kan ha missat något ärende och det kan finnas något hemligstämplat.

Som jag sagt tidigare så följer regeringen oftast justitieministern rekommendationer i nådeärenden och Justitieministern följer sina tjänstemäns beslut.
Citera
2019-07-26, 15:27
Medlem
Citat:
Håller med dig på den moraliska sidan. Hade inte blivit förvånad på 3 mån fängelse. Sen om man tittar på hans bakgrund och så men säkert 2-4 5MAX fängelse sen böter och skadestånd och rättegångskostnader med mer då han är rik.

Han kommer aldrig glömma Sverige det kan jag lova dig 😂

Jag kan lova dig, trots att han skulle fällas, så kommer han själv varken behöva stå för rättegångskostnader eller försvararkostnaderna (förutom alla dom advokater han anlitat "vid sidan av")
Citera
2019-07-26, 15:28
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Har du förstått nu att regeringen mycket väl har stöd i grundlagen för att släppa vem de vill ur häktet?

Nej, ASAP Rocky lär inte bli släppt med mindre än att Trump hotar mycket mer än tidigare.
ASAP kommer få avtjäna sitt straff fint. Sen blir han deporterad därifrån han kommer ifrån . Det är vad som kommer hända gott folk.
Citera
2019-07-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Klart han gör, hela sossarnas strategi att forsätta vara i makten är nu helt beroende av islamifiering av sverige. Vinner inte något radikalt parti som stoppar islamifieringen så kan du räkna med sharialagar inom 20 år. Demokrati är ju bra men vi ser ju en svaghet i detta upplägg här där man helt enkelt bara tar in röster från när och fjärran och samtidigt använder massmedia för att hjärntvätta en sovande befolkning som inte kommer vakna i tid för att det skall ändras.

Regeringen har inte med saken att göra. De vill inte ens ta det med tång. Sen blir det en utrikesfråga och de är de tvungna agera men även där försöker de distansera sig - Och det med rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in