Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Det framkommer i FUP:en att flaskan har använts på afghanen, samt att skärsåren inte fanns innan ett visste skede.
Så jag utgår från att fingeravtrycken är från den som slog och DNA är från afghanen där han har blivit skuren av splitter eller dylikt.
Hmm, det luktar surt det här. Ta en titt på bilderna på sidan 21-23 i FUP. Min beskrivning verkar stämma perfekt. Glaskrosset återfanns därifrån Rocky kastade honom, och inget glas återfanns på platsen där afghanen landade eller påträffades.
Dock var det 2 flaskor de bar på sig, och vad som hänt med den andra går så klart att spekulera i. Märkligt att inget annat glaskross påträffats dock.
Något jag noterade på bilderna på de ihopsydda skärskadorna på sida 178 och framåt är att de tycks vara på innersidorna av underarmarna. Alltså sidan som är mot kroppen när man har armarna i kors. Afghanen säger själv att han har hållit upp armarna för att skydda sig mot att de försökt sticka honom med glas i ansiktet.
Försök själv att hålla fram dina underarmar med insidan utåt (alltså med tummarna utåt). Det är en VÄLDIGT obekväm position. Försvarar man sig så har man ju insidan mot sig, och yttersidorna utåt. Man "vänder" inte armarna så att man får handflatan utåt.
Såren verkar alltså inte direkt förenliga med hans historia. Mer troligt hade varit om de tog tag i hans arm, drog ut den och skar, då innerarmen annars bör vara väldigt ihoptryckt mot kroppen. Det är dock ingen berättelse afghanen uppger, och det känns som något väldigt märkligt att göra.
Skulle man av någon märklig anledning få för sig att skära sig själv dock... Ja, då är ju just innerdelen av armen den närmsta plats att skära sig med hjälp av motsatt hand.