2019-07-26, 15:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/nad-i-brottmal/

"Nåd kan endast avse en brottmålsdom som vunnit laga kraft. "

Nu förstår jag inte din poäng. Vi pratar inte om nåd.

Citat:
Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger.

Abolition regleras idag i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen och innebär "att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas". Enligt Högsta förvaltningsdomstolen är abolition ingen rättighet för medborgarna, utan "bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas". Regeringens beslut angående abolition kan därför inte vara föremål för rättsprövning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abolition
Citera
2019-07-26, 15:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nödvärn kan räcka, det är uppenbart att den här killen aldrig skulle ge sig, att bara slänga iväg honom som ASAP gjorde skulle garanterat leda till att han bara blir mer vildsint och öka risken för attack med vapen. Killen måste sänkas så han inte kan komma tillbaks.

Det du anför är ju vanlig hederlig logik. 9 av 10 skulle resonera på samma vis som du gör.
Dessvärre tror jag inte tingsrätt ( eller HOVR ) resonerar på samma vis.
Tror han åker på 30 dagars fängelse. Dvs släpps efter rättegång, han har väl suttit i 30 dagar snart ?
Citera
2019-07-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Måste väl säga att ASAP visade en viss nonchalans i sina sms att han spöat upp afghanen.

Och jag fattar inte vad det har varit för evinnerligt gagg i tråden att ASAP inte sparkade afghanen. Är folk blinda då de tittat på videosnutten?

Dock ska vi inte ha knivbärande, brottsliga, påtända, läskiga, afghaner på våra gator.
Det är farligt för befolkningen.
Och tänk vad vi fått betala med våra skattepengar för både denna brottsliga incident samt annat brottslig skit som dessa individer belastar samhället med.

Och som jag sa igår, enligt Aftonbladet så började det hela med att afghanen frågat om vägen. Men jag hittar inget i fup om detta. Men ASAP har sagt att det började så enligt Aftonbladet.

Nu har ju åklagaren stämt på "tillsammans och i samförstånd, så det kanske rent av aldrig varit tal om att just ASAP Rocky sparkat?

Visst, visst och "hederliga svenskar" som Helge Fossmo, Tony Olsson, Anders Eklund, Johanna Möller, Haga-mannen, Peter Mangs, Mattias Flink, Jan Ausonius, Clark Olofsson, Svartenbrandt, Leif Axmyr, Tommy Zethraeus har inte kostat oss någonting...
Citera
2019-07-26, 15:12
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det du anför är ju vanlig hederlig logik. 9 av 10 skulle resonera på samma vis som du gör.
Dessvärre tror jag inte tingsrätt ( eller HOVR ) resonerar på samma vis.
Tror han åker på 30 dagars fängelse. Dvs släpps efter rättegång, han har väl suttit i 30 dagar snart ?
Vem vet kanske får han 2-6 månader .
Citera
2019-07-26, 15:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Regeringsärenden är, till skillnad från riksdagsbeslut, inte särskilt noga reglerade. Regeringsärenden avgörs genom regeringssammanträden enligt 7:3 RF. Alla statsråd ska kallas till mötet enligt 7:4 RF. Precis som du är inne på krävs för beslutsförhet att minst fem statsråd är närvarande enligt 7:4 RF. Det finns i övrigt inga omröstnings- eller majoritetsregler för regeringssammanträden. Det innebär i teorin att så länge statsministern har fyra statsråd vid sin sida så borde de kunna besluta om nåd/abolition.

De politiska konsekvenserna av detta skulle göra det svårt i praktiken, övriga statsråd skulle kunna avgå och de skulle kunna tappa riksdagens förtroende = regering får avgå som helhet men beslutet skulle vara giltigt och kan inte överklagas/omprövas.

Menar du att regeringsbeslutet måste vara enhälligt? Var står detta? Och SVJT ovan verkar ju mena att statsminister kan trycka igenom vad han vill om han en person till med sig?

Inte för att jag tycker att Löfven ska göra detta, eller att det kommer att hända, men eftersom "Sverige inte är en bananrepublik!" har varit ett återkommande tema i detta ärendet är det intressant att ta reda på hur dåligt det stämmer?
Citera
2019-07-26, 15:14
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Menar du att regeringsbeslutet måste vara enhälligt? Var står detta? Och SVJT ovan verkar ju mena att statsminister kan trycka igenom vad han vill om han en person till med sig?

Inte för att jag tycker att Löfven ska göra detta, eller att det kommer att hända, men eftersom "Sverige inte är en bananrepublik!" har varit ett återkommande tema i detta ärendet är det intressant att ta reda på hur dåligt det stämmer?
Asså det är neger från Harlem vi pratar om här .
Citera
2019-07-26, 15:15
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okandare
Benådning i Sverige är lite i paritet med mord beordrat av presidenten i USA. Politikerna behöver ha ordentligt på fötterna innan man använder det och så är inte fallet här.

Som jag skrivit tidigare - det finns ingen praxis nådärenden. De fattas bakom stängda dörrar och motiveras aldrig. Varför skulle då regeringen behöva ha ordentligt på fötterna?
Om USA t ex börjar förhandla med Sveriges rikaste klan - Wallenberg - som sen ställer krav på regeringen kommer regeringen rätta sig därefter precis som de tidigare gjort i bland annat Saudiaffären.

Citat:
Majoriteten av svenskarna verkar trots allt tycka att det än så länge gått rätt till och att ASAP förtjänar en redig smäll på fingrarna (t.ex. ett par månader i fängelse).

Majoriteten av svenskarna känner tyvärr inte ens till händelseförloppet. Rapporteringen är partisk och undermålig. Många tror fortfarande att det handlar om etniska svenskar, eftersom media uttryckligen påstod detta tidigare. Nu kanske någon tänker att varför nämner jag etnicitet när jag tidigare påstått att det inte spelar roll? Jo därför att etniska svenskar kan engelska, vilket den kriminella afghanen inte kan. Att hantera en påtänd våldsverkare som inte förstår vad man säger blir i princip omöjligt, det fattar vem som helst. Men nu har all media valt att utelämna denna ytterst viktiga information.
Med det sagt så tror jag att majoriteten svenskar som känner till händelseförloppet i sin helhet anser att ASAP Rocky inte bara bör gå fri utan även som jag skriver i min signatur tilldelas ett fett skadestånd och mer därtill!

Citat:
Jag håller med om att Afganerna förtjänade stryck, dryga skitungar.
MEN i sverige har vi lite heliga kor, för slagsmål (inte att förväxlas med uppgörelser)
1. Man sparkar inte den som ligger (Läs bamse ffs)
2. Man använder inte tillhyggen SPECIELLT inte kniv eller skärvapen som en t.ex. sönderslagen flaska.

1. Ingen har sparkat på den som ligger ner. Om du läst hela FUP ser du att de slag som nådde den s k BO när han redan nuddat vid asfalten var avsedda att hamna på BO i luften. Därtill står man och stampar bredvid BO för att markera att han i sitt våldsamma drogrus inte ska ta sig upp och dra vapen. Man hanterade den kriminella afghanen exemplariskt. ASAP Rockys advokat har uttryckligen sagt att det inte finns något som bevisar att ASAP Rocky ska ha utdelat någon spark.
2. Nu förvränger du sanningen. Ingen förutom de kriminella afghanerna själva påstår att en sönderflaska används. ASAP Rocky med entourage hävdar att de kriminella afghanerna försökte ta deras flaskor och det enda utomstående vittne som hävdat att en flaska användes i fighten hävdar att den s k BO själv på plats hävdat att han fick den i ryggen så att den krossades.

(samtliga uppgifter jag kommer med har givits källhänvisning tidigare i tråden!)
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-26 kl. 15:17.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nödvärn kan räcka, det är uppenbart att den här killen aldrig skulle ge sig, att bara slänga iväg honom som ASAP gjorde skulle garanterat leda till att han bara blir mer vildsint och öka risken för attack med vapen. Killen måste sänkas så han inte kan komma tillbaks.

Där sa du något.

Om de bara hade slängt iväg honom hade han ju kommit tillbaka. Ännu mer arg och aggressiv.

Han hade aldrig gett upp. Han hade bara kommit tillbaka och tillbaka och tillbaka.

Att oskadliggöra honom var ju det enda alternativet.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Vem vet kanske får han 2-6 månader .

Hoppas nästan han får det, det kommer innebära en djävulsk press på Röfven.

Men det vore trist för ASAP att bli oskyldigt dömd. (moraliskt)
Citera
2019-07-26, 15:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu vet vi ju att du ör 14 år så vi får väl tala långsamt till dig. Jag svarade på ett inlägg om NÅD, inget annat

Nej du svarade på detta inlägg, varför ljuger du?

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast nu pratar vi väl om Abolition?

Inte Nåd.

Citat:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/nad-i-brottmal/

"Nåd kan endast avse en brottmålsdom som vunnit laga kraft. "
Citera
2019-07-26, 15:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Där sa du något.

Om de bara hade slängt iväg honom hade han ju kommit tillbaka. Ännu mer arg och aggressiv.

Han hade aldrig gett upp. Han hade bara kommit tillbaka och tillbaka och tillbaka.

Att oskadliggöra honom var ju det enda alternativet.

Nej precis, det hade varit som att skjuta en tiger med luftpistol, inte att rekommendera.
Citera
2019-07-26, 15:21
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Hoppas nästan han får det, det kommer innebära en djävulsk press på Röfven.

Men det vore trist för ASAP att bli oskyldigt dömd. (moraliskt)
Håller med dig på den moraliska sidan. Hade inte blivit förvånad på 3 mån fängelse. Sen om man tittar på hans bakgrund och så men säkert 2-4 5MAX fängelse sen böter och skadestånd och rättegångskostnader med mer då han är rik.

Han kommer aldrig glömma Sverige det kan jag lova dig 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in