2019-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sannolikheten spelar ingen roll, det som är viktigt är huruvida han var beväpnad eller inte.

Jag har sagt det förut och säger det igen, du kan inte slå ner någon för att du tror att denne bär kniv, du måste vara säker på att kniv finns med i ekvationen, samt nämna det till polisen men om det visar sig att du hade fel så har du fortfarande begått övervåld. (sedan så har ingen av de inblandade parterna pratat om kniv, kniven är en trådsanning startad av banan)

Hade det funnits misstanke om kniv så hade någon av alla vittnen samt inblandade tagit upp det, men ingen gör det inte ens i privata sms konversationer.

Så nej, det är inte ok att ta till mer våld bara för att du tror att någon som tjafsar om sina hörlurar med din livvakt kan ha kniv, det är inte ditt jobb att ta lagen i egna händer och det är inte heller ditt jobb att slå ner folk, du har en livvakt av en anledning, låt livvakten sköta sitt jobb.

Det spelar ingen roll om det finns en kniv på riktigt utan eller inte utan vad den som agerade i nödvärn tror. Annars skulle nödvärnsrätten falla bara för att angriparen hotat med en plastkniv eller leksakspistol. I ett mörkt rum med en ful typ kan det vara nog obehagligt att få en pistolatrapp mot tinningen som en riktig.

Det relevanta är alltså att utröna hur den som agerade i nödvärn upplevde situationen.

I det här fallet tror jag faktiskt att ASAP Rocky och hans polare kände ett obehag och rädsla. De är i ett främmande land och blir trakasserade och förföljda av en individ som beter sig högst irrationellt. Jag skulle också trott att det är nåt fel på snubben.
Citera
2019-07-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Läste en Tweet av Hanif Bali nyss. Han påstår att afghanen inte kommer närvara vid rättegången då han är på semester i Iran. Är det sant?

Försvarsadvokaten måste ju få möjlighet att ställa frågor till målsägaren under rättegången. Hade det varit i USA hade försvarsadvokaten gjort mos av MÄ i ett korsförhör.
Citera
2019-07-27, 13:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det går heller inte att utesluta det och det är åklagarens problem. Sloppy police work!

Måhända, men ändå ingen anledning att peka ut BO som narkotikapåverkad.

Testades MGM för drogberusning?
Citera
2019-07-27, 13:15
Medlem
Intressant att Rockys sällskap ljugit om överfallet och offret inte ens kvar i landet utan på semester i landet han har flytt ifrån.

Det visar sig alltså att båda grupperingar är stora kålsupar av lögnare.
Citera
2019-07-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Intressant att Rockys sällskap ljugit om överfallet och offret inte ens kvar i landet utan på semester i landet han har flytt ifrån.

Det visar sig alltså att båda grupperingar är stora kålsupar av lögnare.

Afghanen kan stanna där sen. Det här handlar ju om att både sidorna var dåliga människor.
Citera
2019-07-27, 13:21
Medlem
Det här var det bästa PR-kampanj denne ASAP Rocky kunde tänka sig å ha. Vem fan hade hört talas om gruppen annat än de som gillar hiphop ? Nu har hela världen engagerat sig i hans öde så han sitter lugnt i båten eller i häkten och låter pengarna rulla in. Visst det har kostat förlorade intäkter men det spelar ingen roll, framtiden ser ljusare ut nu än det hade gjort innan han kom till Sverige.
Citera
2019-07-27, 13:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Sannolikheten spelar ingen roll, det som är viktigt är huruvida han var beväpnad eller inte.

Jag har sagt det förut och säger det igen, du kan inte slå ner någon för att du tror att denne bär kniv, du måste vara säker på att kniv finns med i ekvationen, samt nämna det till polisen men om det visar sig att du hade fel så har du fortfarande begått övervåld.

Som jag förstår det kan man mycket väl ha rätt till nödvärn om man tror det är risk för ett dödligt angrepp, även om det sen visar sig att angriparen var obeväpnad:

Citat:
Hade det funnits misstanke om kniv så hade någon av alla vittnen samt inblandade tagit upp det, men ingen gör det inte ens i privata sms konversationer.

Så nej, det är inte ok att ta till mer våld bara för att du tror att någon som tjafsar om sina hörlurar med din livvakt kan ha kniv, det är inte ditt jobb att ta lagen i egna händer och det är inte heller ditt jobb att slå ner folk, du har en livvakt av en anledning, låt livvakten sköta sitt jobb.

Jag tror inte rapparna kommer att lyckas med ett "trodde han hade kniv"-försvar i rätten, även om de ger sig på det. De har inte krattat väl nog för detta. Men vem vet, deras advokater kanske lyckas servera en tillräckligt bra story i rätten?
Citera
2019-07-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Afghanen kan stanna där sen. Det här handlar ju om att både sidorna var dåliga människor.

Det är för fan inte dåligt att slå ner en yrkeskriminell person som försöker misshandla dig och som har stuckit kniven i folk förut. Sluta upp med det där daltandet! Rocky borde åtminstone få normal polislön för sin insats, det är det minsta man begära.
Citera
2019-07-27, 13:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Läste en Tweet av Hanif Bali nyss. Han påstår att afghanen inte kommer närvara vid rättegången då han är på semester i Iran. Är det sant?

Afganen sa i förhör att han redan hade bokat biljett 20/7-31/8 för att resa till sitt systers bröllop i Iran. Notera att afganen fått asyl i Sverige pga påstådd förföljelse i Iran.

Men hittills har jag inte sett några hårda fakta på att afganen faktiskt åkt som planerat. Så han kan mycket väl dyka upp i rätten på tisdag.
Citera
2019-07-27, 13:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Man ska inte behöva anpassa sig till pissfolk med "heder" från Mellanöstern.

Säger jag inte heller, jag säger bara att det fanns absolut inget realhot mot ASAP, inte ens mot hans livvakt vilket livvakten troligen visste om för annars så hade livvakten agerat mycket, mycket hårdhäntare.
Citera
2019-07-27, 13:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Som jag förstår det kan man mycket väl ha rätt till nödvärn om man tror det är risk för ett dödligt angrepp, även om det sen visar sig att angriparen var obeväpnad:

Jag tror inte rapparna kommer att lyckas med ett "trodde han hade kniv"-försvar i rätten, även om de ger sig på det. De har inte krattat väl nog för detta. Men vem vet, deras advokater kanske lyckas servera en tillräckligt bra story i rätten?

Polis är inte civilperson, en civilperson har inte samma nivå av utbildning när det kommer till konflikthantering.

Jag anser att polisen agerade fel men om ASAP hade skjutit afghanen så hade situationen varit ännu värre för honom nu.
Citera
2019-07-27, 13:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Rörande att sätta kulor i benen eller i kroppen på någon så finns det protokoll för sådant, du får inte skjuta hur som helst, inte ens som polis.

Polisen i Sverige har faktiskt väldigt fria händer att skjuta folk. Enligt lagen räcker det tex med att de försöker gripa nån som är misstänkt för försök till grov misshandel. Ett snoryngel som slänger sten mot polisen har klassats som detta. Springer han därifrån har polisen alltså rätt att skjuta honom i ryggen. Så ribban är låg.

I extremfall kan även rikspolischefen tillåta polisen att använda vapen för att genomföra viktiga tjänsteåtgärder. Det är en riktig gummiparagraf med andra ord.

I praktiken har polisen interna regler som är extremt mycket restriktivare än så här. Men själva lagen är alltså väldigt tillåtande. Så jo, man kan säga att "polisen får skjuta hur som helst" om man bara tittar på lagens begränsning.

Men detta har inget som helst att göra med privatpersoners rätt till nödvärn. Ofta är det vanligt nödvärn som polisen åberopar när de skjutit någon, eftersom deras interna regler är så restriktiva att de är osäkra på när de egentligen har laga befogenhet som polis att skjuta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in