Citat:
Ursprungligen postat av
CarlosRex
Jag har mailat och frågat "källan" på vilket sätt piloten kan ha flugit så att planet blivit överbelastat i 40 knop. Jag frågade också om det inte var så att det istället blev överbelastat när det störtade.
Detta frågade jag inte men kan han inte ha villat bort sig i molnen eller haft för låg hastighet, därav de konstiga motorljudet som många vittnar on. En del i tråden anser att planet var på gränsen till överbelastat med 8 hoppare och andra med samma plan har bara 7. Han kan kanske också ha drabbats av höjdsjuka när han fick vänta in det landande planet.
Jag har (be-)skrivit tydligt i tråden att det inte går att överbelasta ett flygplan om man flyger långsammare än Va (121knop) med fullt roderutslag i en riktning. Teoretiskt kan man möjligen nå överlast i något långsammare fart om man har fullt roderutslag med flera utslag( höjd-, skev- och sidroder).
Jag har också beskrivit att designkravet på när en flygmaskin bryts sönder är minst 1.5 gånger den G-gräns som står i flyghandboken. Det blir farten [roten ur 1.5 gånger Va] som jag tror jag fick till 148 knop(?). Detta är IAS.
Det ovan är inte spekulation utan aerodynamik och fysik, där jag har tillräckliga kunskaper för att kalla det fakta.
Det går alltså inte överbelasta maskinen under 121 knop och det går inte bryta sönder den under 148knop.
Om man trodde det var något fel strukturellt så kunde vi prata lägre fart men nu säger utredningen i den fas den är nu att maskinen är sönderbruten för att maskinen utsats för krafter den inte är designad för. Det innebär att det jag( återigen) skrivit ovan är giltigt.
Maskinen bröts sönder när den hade en fart som var högre än 148 knop, möjligt något lägre om piloten korsade rodren, vilket inte är troligt av någon enda anledning.
Förslag: släpp ideer om att den bröts i 40 knop, eller cirka 60 knop som den verkar ha hållt innan det blev galet.
Det är icke ett möjligt händelseförlopp.