2019-07-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Han kan även hävda att han drog fram en motorsåg och kastade sig över honom. Såvida det inte finns stöd för berättelsen är den föga relevant.

Nej, motorsågsjämförelsen är irrelevant. Frågan är bara om det är ett rimligt tvivel. Och att en afghan som tidigare är dömd för knivbrott har en kniv med sig är rimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Han kan även hävda att han drog fram en motorsåg och kastade sig över honom. Såvida det inte finns stöd för berättelsen är den föga relevant.
Fast afghanen gillar ju bevisligen att gå runt med kniv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Är det inte svårt att driva en rättegång när målsägande är på semester i Iran?
Om jag har förstått det rätt angående diskussioner om vittnet som inte dyker upp eller plötsigt fått minnesförlust så får inte polisförhör användas vid rättegången.
ASAP kan ju nu säga att afghanen hade kniv och skrek n-ordet utan att åklagaren kan säga emot ASAP.

Skall reda ut detta så gott det går :-)
1. Det krävs synnerliga skäl för att en målsägande INTE skall deltaga under huvudförhandlingen. Så i detta fall kommer man kräva att målsägande deltager på något sätt.
2. Sitter det ett vittne som "fått minnesförlust" har åklagaren rätt att ställa frågor där han läser upp vad vederbörande sagt i polisförhör och på så sätt "konfrontera" vittnet med minnesförlust.
3. Om vittnet inte finns på plats har man INTE rätt att läsa upp förhör. Däremot kan man kringgå detta genom att t ex förhöra polisen som förhörde vittnet som ej är på plats.
Citera
2019-07-25, 16:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Då föreslår jag att du tar upp det med lagstiftaren istället för att gnälla på internet.

Med det sagt har jag inte sett hela filmen, har den framkommit eller är det fortfarande den redigerade versionen vi talar om?

Finns en version som sägs vara hela videon. Om afghanhoran även var påtänd som det ryktats om bör det tillsammans med det ofredande han sysslade med ge honom en tid i häkte.

https://www.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI
Citera
2019-07-25, 16:49
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Då föreslår jag att du tar upp det med lagstiftaren istället för att gnälla på internet.

Med det sagt har jag inte sett hela filmen, har den framkommit eller är det fortfarande den redigerade versionen vi talar om?

Den som inte gillar folk som gnäller på internet är nog på fel forum

I FUP:en hade de väl tagit fram lite fler filmer från övervakningskameror? Kommer inte ihåg från FUP:en hur mycket mer som framkommer i dessa. Tror inte det var jättemycket?

Så här ser gällande lag om ofredande ut:

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. (källa)

Hade jag varit ute på stan och blivit antastad av afganen som i filmerna, då hade jag velat ha honom dömd för ofredande.
Citera
2019-07-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har du något bevis för att de har ljugit om sin ålder?

Det är samma sak med att påstå att en av dem är dömda för pedofilbrott, släng inte ur dig saker hux flux och hoppas på att hela flashback pöbeln ska köpa det.

Det har redan varit flera i tråden som har gjort allt vad de kan för att köra specifika vinklar av hela skiten att det inte längre funkar på samma sätt.

Vadå köper det? I princip vet vi ingenting om BO. Vi vet vad han påstår att han heter och när han påstår att han är född men vi ska inte glömma att han kommer från ett land som inte har något fungerande civilregister. Bristande folkbokföring och decennier av konflikter med stora
folkomflyttningar som följd gör uppgifterna, om det finns några, otillförlitliga. Ett land som inte ens vet hur stor befolkningen är.

Afganer har heller inte några efternamn och det finns ju massor av Mohammeds och Alis att välja på. Efternamn får de först när de konfronteras med oss i väst och då kan de välja vad de vill. T ex någon annans efternamn och vips har man fått en ny identitet. Finns alltså inte på de afganska id-handlingar som florerar. Inte heller framgår något födelsedatum och på det stora hela så vet inte en afgan när han är född (i bästa fall kan han möjligen veta årtalet). Födelseplatsen stämmer sällan då det kan vara en släktings födelseplats som finns på id-handlingen.

Detta gör att det är näst intill omöjligt att veta vem BO är. Han kan vara vem som helst och de uppgifter han har har han fått sedan han kom till Sverige och har valt själv. Lite som "....hm .... tror jag vill heta kalabass i efternamn och född jo det är jag 2011......"

Det är inte konstigt då om det finns fler som har samma personuppgifter som BO.

Vet vi ens om det är samma kille som blev slagen som sedan blev behandlad på sjukhus, eller är det två killar.

Nä, det hela är ett enda sammelsurium!!
Citera
2019-07-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Skall reda ut detta så gott det går :-)
1. Det krävs synnerliga skäl för att en målsägande INTE skall deltaga under huvudförhandlingen. Så i detta fall kommer man kräva att målsägande deltager på något sätt.
2. Sitter det ett vittne som "fått minnesförlust" har åklagaren rätt att ställa frågor där han läser upp vad vederbörande sagt i polisförhör och på så sätt "konfrontera" vittnet med minnesförlust.
3. Om vittnet inte finns på plats har man INTE rätt att läsa upp förhör. Däremot kan man kringgå detta genom att t ex förhöra polisen som förhörde vittnet som ej är på plats.

Bevisvärdet av det är närmast noll. Skälet till det är att försvaret inte får möjlighet att ställa frågor till vittnet.
Citera
2019-07-25, 16:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Vadå köper det? I princip vet vi ingenting om BO. Vi vet vad han påstår att han heter och när han påstår att han är född men vi ska inte glömma att han kommer från ett land som inte har något fungerande civilregister. Bristande folkbokföring och decennier av konflikter med stora
folkomflyttningar som följd gör uppgifterna, om det finns några, otillförlitliga. Ett land som inte ens vet hur stor befolkningen är.

Afganer har heller inte några efternamn och det finns ju massor av Mohammeds och Alis att välja på. Efternamn får de först när de konfronteras med oss i väst och då kan de välja vad de vill. T ex någon annans efternamn och vips har man fått en ny identitet. Finns alltså inte på de afganska id-handlingar som florerar. Inte heller framgår något födelsedatum och på det stora hela så vet inte en afgan när han är född (i bästa fall kan han möjligen veta årtalet). Födelseplatsen stämmer sällan då det kan vara en släktings födelseplats som finns på id-handlingen.

Detta gör att det är näst intill omöjligt att veta vem BO är. Han kan vara vem som helst och de uppgifter han har har han fått sedan han kom till Sverige och har valt själv. Lite som "....hm .... tror jag vill heta kalabass i efternamn och född jo det är jag 2011......"

Det är inte konstigt då om det finns fler som har samma personuppgifter som BO.

Vet vi ens om det är samma kille som blev slagen som sedan blev behandlad på sjukhus, eller är det två killar.

Nä, det hela är ett enda sammelsurium!!

Vi vet att han har dömts vid 4 olika tillfällen, två gånger för ringa narkotiska brott, en gång för snatteri och en gång för grov misshandel
Citera
Medlem
Citat:
Han inleder ju sin kommentar med att han INTE ska sitta i häkte...

Hur är det med läsförståelsen?

Sorry! Fel av mig! Jag formulerar om mig: "Då menar du alltså att alla som gör någonting brottsligt skall sättas i något slags ställe, som inte är ett häkte, men som man kan vara frihetsberövad i ändå"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GL
Efterblivenheten i ditt påstående är slående. BO har ju fått uppehållstillstånd här eftersom han inte kan återvända till Afghanistan där han är medborgare. Iran har ingen skyldighet eller vilja att ta emot afghanska medborgare. Följaktligen är orsaken till uppehållstillstånd här inte situationen i Iran utan Afghanistan.

Han kommer ifrån Iran, eftersom vi "gått på att han är från Afghanistan"
Den enda efterblivna här förutom afghanen , äe du.
Finns inte asylskäl från Iran för denna parasit.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då menar du alltså att alla "som gör någonting brottsligt" skall häktas? Skojar du med mig???

Som Nulb redan påpekat, läs om och läs rätt.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-25 kl. 16:54.
Citera
Medlem
Profanitys avatar
Jag älskar vår Flashback så mycket så att det är fanimig löjligt.

Tmz är ju fortfrande dumma i huvudet. "TMZ has obtained photos of the alleged victim's alleged injuries"

Påstådda offrets påstådda skador, jo man tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in