2019-07-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Bevisvärdet av det är närmast noll. Skälet till det är att försvaret inte får möjlighet att ställa frågor till vittnet.

Helt rätt - Lågt bevisvärde. Skulle bara förklara att möjligheten fanns. Finns också andra genvägar, men även dom har lågt bevisvärde.
Citera
2019-07-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Som Nulb redan påpekat, läs om och läs rätt.

Sorry! Fel av mig! Jag formulerar om mig: "Då menar du alltså att alla som gör någonting brottsligt skall sättas i något slags ställe, som inte är ett häkte, men som man kan vara frihetsberövad i ändå"?
Citera
2019-07-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sorry! Fel av mig! Jag formulerar om mig: "Då menar du alltså att alla som gör någonting brottsligt skall sättas i något slags ställe, som inte är ett häkte, men som man kan vara frihetsberövad i ändå"?

En snickarbod kanske. Gammalt hederligt svenskt alternativ.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.showalter
Du menar förutom att ringa polisen som vid centrala Stockholm inte bör ha patrull mer än nån enstaka minut bort. Söka upp en ordningsvakt. Promenera hem till hotellet som ligger sådär en 10-15 minuters promenad från Hötorget, alternativt ta taxi. Lösa den faktiskt helt ofarliga situationen muntligt som vanligt folk gör varenda helg vid lite fylletjaffs. Eller enklast bara ignorera personerna ifråga och svälja sin känsla av att ha blivit utsatt för en oförrätt som ska hämnas, ett råd jag själv fick en gång av en väldigt erfaren krogvakt som nog visste vad han snackade om.

Skämtar du?
Tror du polisen kommer för att någon är dryg och följer efter. Vart skulle de ringa 112? Det är inget nödläge. 114 14 - minst 2 timmar väntan. De har ju dessutom antagligen ingen aning hur det systemet fungerar.
Att ignorera dem provade de sannerligen men det fungerade inte.
Ett rejält kok stryk var helt klart rimligt och en lämplig läxa.
Citera
Medlem
Säkert redan postat men det verkar som att det inte skulle skada med ytterligare en gång:
https://petterssonsblogg.se/2019/07/25/afghanen-i-asap-rocky-fallet-har-bytt-id-media-har-morkat-kriminell-bakgrund/
"Afghanen, Mustafa Jafari, alltså målsäganden i fallet med Asap Rock är dömd (minst) fyra gånger. En dom gäller misshandel, han åtalades för grov misshandel. Dessutom har han bytt identitet. "
Citera
2019-07-25, 16:55
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Nej. Jag menade att som häktning normalt används idag finns det inga skäl att häkta afganen enligt gällande regler och praxis. Edit: Däremot borde afganen dömts för åtminstone ofredande, om inte ringa misshandel.

Sen kan jag ju iofs tycka att man borde ändra systemet så att man normalt häktar alla misstänkta i ett misshandelsmål, och sen snabbutreder + dömer inom några dagar.

Då slipper man problem med folk som snackar ihop sig, ändrar sina berättelser, raderar filmer i mobilen, osv.
Citera
2019-07-25, 16:57
Medlem
BonitaPietilas avatar
Nog är det märkligt hur förtalet av BO nådde crescendo på flashback nästan samtidigt som på twitter?
Kan man ana en liten... rassekampanj här?

Följer inte facebook/instagram, men kanske kan någon annan bekräfta där.
Senast redigerad av BonitaPietila 2019-07-25 kl. 17:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej. Jag menade att som häktning normalt används idag finns det inga skäl att häkta afganen enligt gällande regler och praxis.

Sen kan jag ju iofs tycka att man borde ändra systemet så att man normalt häktar alla misstänkta i ett misshandelsmål, och sen snabbutreder + dömer inom några dagar.

Då slipper man problem med folk som snackar ihop sig, ändrar sina berättelser, raderar filmer i mobilen, osv.

Men häkta misstänkta gör/kan man, och det har ju gjorts här? "Afganen" häktades inte, eftersom han varken var skäligen eller på sannolika skäl misstänkt!??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Säkert redan postat men det verkar som att det inte skulle skada med ytterligare en gång:
https://petterssonsblogg.se/2019/07/25/afghanen-i-asap-rocky-fallet-har-bytt-id-media-har-morkat-kriminell-bakgrund/
"Afghanen, Mustafa Jafari, alltså målsäganden i fallet med Asap Rock är dömd (minst) fyra gånger. En dom gäller misshandel, han åtalades för grov misshandel. Dessutom har han bytt identitet. "

Jag han är en heroinpundande afghan som attackerat folk med kniv.

Dessutom flykting som är på semester i sitt hemland just nu. Allt betalt av svenska skattebetalare.

Jösses
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterisen
Jag har inte insyn i det material som åklagaren säger sig ha så jag kan inte bedöma om det du säger är korrekt i juridisk mening (om det nu är det du vill ge uttryck för). Jag har inget annat val än att lita på åklagarens omdöme. Jag ber att få gratulera att du känner att du kan göra annat

Åklagaren är en primadonna som gör allt för att dra ut detta så länge som möjligt för att få chansen att visa hela örhängessamlingen i media.

Heroinafghanerna fick precis vad de behövde och någon annan kanske slipper deras skit om de lärt sig en läxa. Annars hoopas jag någon annan också har civilkurage nog att kasta varpa med honom.
Citera
2019-07-25, 16:59
Medlem
Profanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
När jag var liten... 80 talet. Varnade vuxna oss för finländare... de bär kniv och är alkoholister.

Och så var det ofta. Jag är born & raised i Angered (Göteborg) på 80-talet. Många finnungar som barndomskamrater som delade samma öde, alkisfarsa med lätt till slagsmål, vardag som helg.
Citera
2019-07-25, 17:00
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
En läkare lär ju märka om nån är drogpåverkad om 3 idioter på stan kunde märka det så tydligt som de påstår

Än sen? Varför skulle det föranleda ett drogtest?
Mustafa var dömd för att ha använt heroin, there's no such thing as a small heroin problem.
Klart han var påverkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Så alla häktas vidare tills rättegång för normalgraden av misshandel.

Först var det ju grov misshandel.

Så hur mycket lär de få om de fälls?

Tiden de har suttit häktade.
Senast redigerad av langaocb 2019-07-25 kl. 17:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in