Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Varför duger inte de stillbilder du blivit visad?
Ja, vad kan det bero på? För att vi idag har kameror med rörliga bilder som är uppfunna och är standard i dag? Kanske..?
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Finns flera exempel av den typen av filmer i tråden. Dessutom är det bara att googla om du känner för det.
Edit: var snäll och googlade åt dig eftersom du inte klarar av det
https://i.stack.imgur.com/AyLnu.gif
Förövrigt förstår jag inte din poäng, ifrågasätter du att contrails kan bildas? Ifrågasätter du något så grundläggande som att vatten kan kondensera? Ifrågasätter du att moln kan bildas?
Jo, den där var riktigt bra, men det är ju ända bara en gif. Jag skulle vilja se en något längre film, gärna på youtube som visar lite tydligare vad som händer, från det jetmotorn startar upp, hur tjock röken blir, hur lång tid den ligger kvar, osv.
Det jag ifrågasätter är att:
1. Att
moderna jetmotorer spyr ur sådana gigantiska mängder vit rök att de
syns på en mils avstånd och sedan ligger kvar i timmar.
2. Jag ifrågasätter också varför det är så svårt att återskapa detta på marknivå när det bara handlar om luftfuktighet + temperatur.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det finns länkar till sådana bilder.
-40 grader på marknivå är extremt ovanligt. Jag har varit med om det en gång i mitt +55-åriga liv. Då var det uppe i fjällen, inte vid en flygplats. Sedan ska det sammanfalla med hög luftfuktighet, vilket är ovanlig vid låg temperatur på marknivå. Fukten på marknivå går åt till att bilda rimfrost, viket inte fungerar på höghöjd. Partiklar i avgaserna kan skapa rimfrost av fuktighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rimfrost
Extrema temperaturer kan vara sällsynta om ser till lilla Sverige men inte om man ser till hela världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Första stycket i ditt inlägg är helt korrekt. (Utom ordet foliehattar.) Tänka sig att du har lärt dig något som du borde veta sedan tonåren!
Men varför frågar du efter filmer? Tvivlar du på att vattenånga kan kondensera? På himlen idag kan jag se moln. Alltså kondenserad vattenånga.
Avgaser från bilar kan mycket väl kondensera en kall och fuktig dag. Jag har sett det flera gånger, om än inte särskilt ofta.
Har du aldrig andats ut en riktigt kall dag och sett ångan i utandningsluften kondensera?
Jo, jag är väl medveten om att andas man ut en kall dag så blir det vit rök men den försvinner omgående. Den syns heller inte på en mils avstånd.
Frågan är varför det är så svårt att återskapa gigantiska rökmoln på marknivå? Kondenserade avgaser från bilar försvinner ganska snabbt, de bildar inte tjock dimma.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det gör moln, som också är vattenånga som kondenserar.
Men nu handlar det om att återskapa det vi ser på en mils höjd från motorernas flygplan.