2019-07-25, 12:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Så luften kan alltså innehålla stora mängder iskristaller utan att dessa syns? En jetmotor kan alltså släppa ut stora mängder vattenånga som blir osynliga iskristaller?
Så här fungerar det: Het vattenånga (osynlig) kyls ned. Då bildas kondens (vatten) om det är tillräckligt hög luftfuktighet. Är det torr luft så så kyls bara ångan ned till kallare ånga utan att kondens bildas.
Då har säkert observerat att en vattenpölar dunstar i plusgrader (även is dunstar, men det tar längre tid) utan att det bildas kondens. Därför bildas det ibland iskristaller (av kondensen), men inte alltid.
Citera
2019-07-25, 13:57
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det kan den inte och det var inte det jag skrev. Jag skrev att det inte bildas några iskristaller om luften är torr.

Jo det räcker med att det bildas iskristaller. Och det krävs inte "speciella omständigheter", det enda som behövs är att den omgivande luften är tillräckligt kall och fuktig.

Nej det räcker inte. Luften måste även vara fuktig, daggpunkten måste passeras.

Jag har alltid förstått att chemtrailstroende baseras på okunskap. Om du hade lite grundläggande kunskap om luftfuktighet, daggpunkt och molnbildning så skulle du inte tycka det var märkligt att det inte alltid bildas moln.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför är det ett problem?

Under vissa omständigheter uppkommer kondensstrimmor, under andra inte. Ingen har hävdat att jetplan ger upphov till kondensstrimmor 100% av tiden. I de fall de uppstår kan de dessutom bete sig olika, beroende på förhållandena där de finns. Ibland försvinner de snabbt, andra gånger blir de kvar längre.

Allt detta är ju det vi som är skeptiska till chemtrails har hävdat tråden igenom. Har du missat det?

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det står inte det i inlägget du kommenterade. Läs innantill!

Sanningen är att vattenånga från förbränningen kondenserar i kylan utanför flygplanet. Om luften där är torr så dunstar det kondensatet snabbt. Om luften däremot är fuktig, eventuellt övermättad med vattenånga, så kommer kondensatet att ligga kvar länge (kvarliggande contrail).

Allt detta är grundläggande fysik, välkänd sedan århundraden. Och något du borde ha lärt dig i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Så här fungerar det: Het vattenånga (osynlig) kyls ned. Då bildas kondens (vatten) om det är tillräckligt hög luftfuktighet. Är det torr luft så så kyls bara ångan ned till kallare ånga utan att kondens bildas.
Då har säkert observerat att en vattenpölar dunstar i plusgrader (även is dunstar, men det tar längre tid) utan att det bildas kondens. Därför bildas det ibland iskristaller (av kondensen), men inte alltid.

Okey, foliehattar. Iskristaller bildas alltså när temperaturen är tillräckligt låg och luftfuktigheten tillräckligt hög.

Då borde det finnas filmer, alltså rörliga bilder, inte stillbilder, på när flygplan startar upp jetmotorn i arktisk miljö med tillräckligt hög luftfuktighet och spyr ur sig stora mängder vit rök.

Visa mig gärna lite sådana filmer, tack.

I Norrland kan det bli -40 grader. Luftfuktigheten borde ibland bli korrekt. Visa mig gärna lite filmer där bilar spyr ur sig vit rök från avgasröret.

Det borde väl inte vara några problem då avgaser med vattenånga + extrem kyla + luftfuktighet många gånger uppkommer även på marknivå.
Citera
2019-07-25, 13:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Okey, foliehattar. Iskristaller bildas alltså när temperaturen är tillräckligt låg och luftfuktigheten tillräckligt hög.

Då borde det finnas filmer, alltså rörliga bilder, inte stillbilder, på när flygplan startar upp jetmotorn i arktisk miljö med tillräckligt hög luftfuktighet och spyr ur sig stora mängder vit rök.

I Norrland kan det bli -40 grader. Luftfuktigheten borde ibland bli korrekt. Visa mig gärna lite filmer där bilar spyr ur sig vit rök från avgasröret.

Det borde väl inte vara några problem då avgaser med vattenånga + extrem kyla + luftfuktighet många gånger uppkommer även på marknivå.

Varför duger inte de stillbilder du blivit visad?
Citera
2019-07-25, 14:23
Medlem
madtops avatar
Citat:

Finns flera exempel av den typen av filmer i tråden. Dessutom är det bara att googla om du känner för det.
Edit: var snäll och googlade åt dig eftersom du inte klarar av det
https://i.stack.imgur.com/AyLnu.gif

Förövrigt förstår jag inte din poäng, ifrågasätter du att contrails kan bildas? Ifrågasätter du något så grundläggande som att vatten kan kondensera? Ifrågasätter du att moln kan bildas?
Senast redigerad av madtop 2019-07-25 kl. 14:41.
Citera
2019-07-25, 14:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Det finns länkar till sådana bilder.
-40 grader på marknivå är extremt ovanligt. Jag har varit med om det en gång i mitt +55-åriga liv. Då var det uppe i fjällen, inte vid en flygplats. Sedan ska det sammanfalla med hög luftfuktighet, vilket är ovanlig vid låg temperatur på marknivå. Fukten på marknivå går åt till att bilda rimfrost, viket inte fungerar på höghöjd. Partiklar i avgaserna kan skapa rimfrost av fuktighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rimfrost
Citera
2019-07-25, 14:39
Medlem
Citat:

Första stycket i ditt inlägg är helt korrekt. (Utom ordet foliehattar.) Tänka sig att du har lärt dig något som du borde veta sedan tonåren!

Men varför frågar du efter filmer? Tvivlar du på att vattenånga kan kondensera? På himlen idag kan jag se moln. Alltså kondenserad vattenånga.

Avgaser från bilar kan mycket väl kondensera en kall och fuktig dag. Jag har sett det flera gånger, om än inte särskilt ofta.

Har du aldrig andats ut en riktigt kall dag och sett ångan i utandningsluften kondensera?
Senast redigerad av pewana 2019-07-25 kl. 14:46.
Citera
2019-07-25, 14:47
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Första stycket i ditt inlägg är helt korrekt. (Utom ordet foliehattar.) Tänka sig att du har lärt dig något som du borde veta sedan tonåren!

Men varför frågar du efter filmer? Tvivlar du på att vattenånga kan kondensera? På himlen idag kan jag se moln. Alltså kondenserad vattenånga.

Avgaser från bilar kan mycket väl kondensera en kall och fuktig dag. Jag har sett det flera gånger, om än inte särskilt ofta.

Har du aldrig andats ut en riktigt kall dag och sett ångan i utandningsluften kondensera?
Dom ligger dock inte kvar i timmar och breder ut sig.
Citera
2019-07-25, 14:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Det gör moln, som också är vattenånga som kondenserar.
Citera
2019-07-25, 14:58
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jo både moln och contrails kan breda ut sig.

Så här står det t.ex i boken A Field Guide to the Atmosphere från 1981
Citat:
Sometimes [contrails] are ephemeral and dissipate as quickly as they form; other times they persist and grow wide enough to cover a substantial portion of the sky with a sheet of cirrostratus“
Citera
2019-07-25, 15:04
Medlem
nezzoms avatar
Inte före ca 2000,inte där jag bor iaf.
Citera
2019-07-25, 15:05
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ingen påstår att chemtrails är kondensstrimmor. Det saknas bevis för att chemtrails finns.

Tänk att dom är så galna i Riksdagen att dom diskuterar teorier om geoenginering som saknar verklighetsförankring.

Tur att media och SMHI rättade till felet som Riksdagen gjorde när dom diskuterade geoenginering som hade startat då år 1998 när det diskuterades som mest i Riksdagen.. fast helt utan verklighetsförankring .. som vanligt i Riksdagen eller hur?

Dom jobbar bara med teorier i Riksdagen till skillnad från medias propaganda, som alltid är pålitlig och dubbelkollad.
Citera
2019-07-25, 15:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Inte före ca 2000,inte där jag bor iaf.

Som du vet så finns fenomenet beskrivet i betydligt äldre böcker, bilder och filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in