Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Nej det kan den inte och det var inte det jag skrev. Jag skrev att det inte bildas några iskristaller om luften är torr.
Jo det räcker med att det bildas iskristaller. Och det krävs inte "speciella omständigheter", det enda som behövs är att den omgivande luften är tillräckligt kall och fuktig.
Nej det räcker inte. Luften måste även vara fuktig, daggpunkten måste passeras.
Jag har alltid förstått att chemtrailstroende baseras på okunskap. Om du hade lite grundläggande kunskap om luftfuktighet, daggpunkt och molnbildning så skulle du inte tycka det var märkligt att det inte alltid bildas moln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Varför är det ett problem?
Under vissa omständigheter uppkommer kondensstrimmor, under andra inte. Ingen har hävdat att jetplan ger upphov till kondensstrimmor 100% av tiden. I de fall de uppstår kan de dessutom bete sig olika, beroende på förhållandena där de finns. Ibland försvinner de snabbt, andra gånger blir de kvar längre.
Allt detta är ju det vi som är skeptiska till chemtrails har hävdat tråden igenom. Har du missat det?
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Det står inte det i inlägget du kommenterade. Läs innantill!
Sanningen är att vattenånga från förbränningen kondenserar i kylan utanför flygplanet. Om luften där är torr så dunstar det kondensatet snabbt. Om luften däremot är fuktig, eventuellt övermättad med vattenånga, så kommer kondensatet att ligga kvar länge (kvarliggande contrail).
Allt detta är grundläggande fysik, välkänd sedan århundraden. Och något du borde ha lärt dig i skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Så här fungerar det: Het vattenånga (osynlig) kyls ned. Då bildas kondens (vatten) om det är tillräckligt hög luftfuktighet. Är det torr luft så så kyls bara ångan ned till kallare ånga utan att kondens bildas.
Då har säkert observerat att en vattenpölar dunstar i plusgrader (även is dunstar, men det tar längre tid) utan att det bildas kondens. Därför bildas det ibland iskristaller (av kondensen), men inte alltid.
Okey, foliehattar. Iskristaller bildas alltså när
temperaturen är tillräckligt låg och
luftfuktigheten tillräckligt hög.
Då borde det finnas
filmer, alltså
rörliga bilder, inte stillbilder, på när flygplan startar upp jetmotorn i arktisk miljö med tillräckligt hög luftfuktighet och
spyr ur sig stora mängder vit rök.
Visa mig gärna lite sådana filmer, tack.
I Norrland kan det bli -40 grader. Luftfuktigheten borde ibland bli korrekt. Visa mig gärna lite
filmer där bilar spyr ur sig vit rök från avgasröret.
Det borde väl inte vara några problem då avgaser med vattenånga + extrem kyla + luftfuktighet många gånger uppkommer även på marknivå.