2019-07-25, 15:20
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Hur kan afghanen inte vara misstänkt för brott? Polisen skriver ju själva i FUPen att afghanen svingade hörlurarna mot Williams, kan ju knappast vara fråga om något självförsvar vid just den tidpunkten. Hade afghanen gjort sitt hörlurssvingarmove i samband eller nära anknytning till att Williams lyfter upp afghanen utanför Max så hade det förmodligen gått som självförsvar.

Men hörlurssvingen inträffar vad jag har förstått betydligt senare under en sekvens där ASAP med grupp försöker att lämna platsen, afghanen är uppenbarligen en aktivt kriminellt skumrask med flertalet domar och med största sannolikhet hög som ett hus med tanke på att han väljer att mucka gräl med en neger stor som ett kylskåp.

Obegripligt, tiden mellan saknar alltså helt relevans för åklagaren.

/Provokatör
Citera
2019-07-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Av vad jag har sett i media hittills blir han troligtvis dömd. Spelar ingen roll vad som hänt innan. Nödvärn föreligger inte när personen ligger på marken och tre andra slår/sparkar inklusive tillhygge.

Dömd blir han eller någon i hans umgänge troligtvis ja, däremot bör han anses ha agerat under en hotbild emot sig själv som förmildrar misshandeln avsevärt.

Det går att tvista om ifall han ska frias helt eller inte, men dömas hårt för detta ska han definitivt inte.

Och jag skulle önska att svensk lag tillät denna form av nödvärn om du frågar mig.
Citera
2019-07-25, 15:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
"Såväl 19-åringen som 20-åringen, som båda bor i Stockholmsområdet, förekommer flera gånger i belastningsregistret för mindre brott under de senaste åren."

Någon som är förvånad?

Källa: Expressen

Att anfalla och sticka någon med kniv tycker inte jag är ett mindre brott:

Citat:
- Mustafa Jafari har skallat målsäganden i ansiktet.

- Mustafa Jafari har försökt att hugga eller sticka målsäganden på kroppen med en kniv. Det fanns fara för brottets 'fullbordan eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.

- Mustafa Jafari har huggit eller stuckit målsäganden i armen med en kniv.

- Mustafa Jafari har slagit målsäganden i ansiktet.

-Mustafa Jafari har slagit eller sparkat målsäganden på benet.

(FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Men Expressen tycker tydligen det...
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Dömd blir han eller någon i hans umgänge troligtvis ja, däremot bör han anses ha agerat under en hotbild emot sig själv som förmildrar misshandeln avsevärt.

Det går att tvista om ifall han ska frias helt eller inte, men dömas hårt för detta ska han definitivt inte.

Och jag skulle önska att svensk lag tillät denna form av nödvärn om du frågar mig.

Han har dessutom suttit häktad i lite drygt 3 veckor, så fängelse borde det väll inte ens bli på tal om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Så här tror jag det ser ut för afghanens del, om det inte dyker upp något mer;

2018-05-25 – Ringa narkotikabrott – Solna TR B 3666-18

2017-11-23 Ringa narkotikabrott – Stockholms TR B 14680-17

2016-05-09 Åtalades för grov misshandel, dömdes för misshandel – Södertörns TR B 1683-15 (hovrätten fastställde)

2016-02-18 Åtalades för stöld, dömdes för snatteri – Stockholms TR B 2805-16
Rättelse!

Målnummer för misshandelsdomen hos Södertörn ska vara TR B 16838-15.

Någon som sitter på domen?
Citera
2019-07-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Han har dessutom suttit häktad i lite drygt 3 veckor, så fängelse borde det väll inte ens bli på tal om?

Nej, villkorlig dom och böter kan jag tänka mig, vilket då är som att han bli friad i princip och kan lämna Sverige för gott och aldrig mer besöka detta skitlandet.
Citera
2019-07-25, 15:27
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Han har dock även fått de fyra sista siffrorna utbytta.

När han fick sitt samordningsnummer (som asylsökande?) så tilldelas de fyra sista sifforna slumpmässigt. När han sedan fick uppehållstillstånd och därför (?) fick ett riktigt personnummer så är det inte alls säkert att samma fyra sista siffror är lediga. Den sista siffran är dessutom en kontrollsiffra, så den ändras garanterat när födelsedagen i samordningsnumret (74) ändras till den riktiga dagen (14).

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Visa verkar vilja få fram att han bytt identitet för att dölja sitt ursprung.
Troligare att det är svenska myndigheter som givit honom ny identitet.
Först hade han GD-nummer (tror jag det heter). Om ni ser då är han född den 67 feb. Sen när han får uppehållstillstånd är han istället född den 27 feb.

Samordningsnumret har födelsedag + 60. Tror inte dina siffror stämmer. Han är idag registrerad som född 2000-02-14. Hans samordningsnummer borde varit 2000-02-74.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fyfan vad vidrigt, om det är så!

Återigen, man kan få ett samordningsnummer som asylsökande. Det byts sedan automatiskt till ett nytt personnummer om man får uppehållstillstånd.
Citera
2019-07-25, 15:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att anfalla och sticka någon med kniv tycker inte jag är ett mindre brott:

Men Expressen tycker tydligen det...

De är ju vana vid att försvara skjutningar, handgranater och sprängdåd och i det perspektivet är attacker med kniv ett mindre brott förstås även om det kan få dödlig utgång, fråga Anna Lindh, eller nej det går inte.

Om de var konsekventa borde de då förstås också helt släta över när man försvarar sig mot en angripare med krossade flaskor men det går inte för sig för negrer står enligt Expressen långt under afghanerna som är vårt härskarfolk.
Citera
2019-07-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En intressant del där som jag har påtalat tidigare är detta:
Nödvärnsrätten är i lagen tämligen vidsträckt. Även den som har använt ett uppenbart oförsvarligt våld kan gå fri, om omständigheterna är sådana att den som har använt sin rätt till nödvärn inte kunnat besinna sig. Nödvärnsexcess, heter det på juridiska.
Det håller inte att sitta i soffan och analysera hur de borde ha agerat i efterhand, där och då är det inte alltid lätt att handla helt optimalt, detta måste man ha överseende med.

Riktigt så enkelt är det inte! Och man måste kanske rent av "analysera i efterhand" hur personen skulle ha agerat. Vill bara påminna dig om att vi har Vallåkra-fallet här i Sverige där en äldre man dömdes för Dråp(!) efter att ha skjutit ihjäl två personer, som hade besöksförbud mot honom, som var på väg in i hans hus mitt i natten, utrustade med kniv och järnrör.
Citera
2019-07-25, 15:30
Medlem
Afghanerna verkade ju drogade också. Borde inte hjälpa dem. Men polisen kanske inte tog drogtest på dem.
Citera
2019-07-25, 15:32
Medlem
BonitaPietilas avatar
Smutskastningen av BO i tråden är vidrig. Försök för fan hålla diskussionen till själva misshandeln. Även tidigare dömda, afganer, asylsökande och invandrare har rättigheter. Töntar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
De är alltid assnabba med att rensa bort mig. Men så tror jag heller inte på rasism.

Det gör dig nog rätt ensam i den här tråden. Men bra jobbat.
Senast redigerad av BonitaPietila 2019-07-25 kl. 15:35.
Citera
2019-07-25, 15:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Riktigt så enkelt är det inte! Och man måste kanske rent av "analysera i efterhand" hur personen skulle ha agerat. Vill bara påminna dig om att vi har Vallåkra-fallet här i Sverige där en äldre man dömdes för Dråp(!) efter att ha skjutit ihjäl två personer, som hade besöksförbud mot honom, som var på väg in i hans hus mitt i natten, utrustade med kniv och järnrör.

Hur vårt korrupta rättsväsende agerar är en sak men enligt lagen så måste man sätta sig in i om agerandet var rimligt utifrån situationen där och då, inte om man i soffan kan analysera fram bättre agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in