Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
Har läst igenom förundersökningen nu. Den var delvis intressant, men med många upprepningar. Så mycket nytt tycker jag inte framkommer i dokumentationen, som filmer med mera. Där har åklagaren fel. Flickan Abigail i Rockys sällskap har dock skrivit lite väl avslöjande sms, som hon borde raderat. I förundersökningen ses också tydligt de glas-sår som afghanen fick.
Händelseförloppen klarnar något. Innan Rocky svingar afghanen mot marken verkar det varit bråk igen mellan båda afghanerna och vakten. Det sägs att flaskor krossats mot marken och att ljud av glaskross hörs på filmerna. I förundersökningen ses bilder där några i Rockys sällskap har flaskor i händerna, även Rocky har något flaskliknande. Afghanerna sägs också haft flaskor i händerna?
Förundersökningen väcker lite frågor. Polisen till och med gör husrannsakan hos muslimska flickorna som var vittnen för att komma över deras mobiltelefoner. Troligtvis var det deras film som lades upp av TMZ. Min slutsats är därför att aldrig agera vittne!
Vidare funderar jag över nivån på en del av förhörsledarna. Speciellt Katrin Nilofar Khamissi verkar ha mycket svårt med att skriva svenska och förstå engelska. Kan ingen visa henne hur man kör stavningskontroll? Hennes förhör är pinsamma att läsa, fullt med ledande frågor där hon försöker lägga orden i munnen på de misstänkta. Men hon kanske har andra motiv för att hjälpa de persisktalande "brottsoffren"?
Bladimir Corniel i Rockys gäng inser nog det mot slutet av förhören och slutar att prata! Min slutsats är att det är det rätta. Varför spela med i polisens spel och ange sig själv?
Personligen tycker jag att det inte bevisats att Rockys gäng bara var den aktiva i bråken. Jag tycker både de och afghanerna bråkat, men afghanerna började. Rockys gäng gick segrande ur striden, förmodligen därför straffas de.
Det är givet att det borde vara så. Den stora frågan är fortsatt exakt hur det startade. Varför var afghanen framme för att mucka med gänget. I det efterspelet så är det dels bevisat genom film att afghanen använder våld och nu står det även i FUP att en av afghanerna säger till den andra att vi kan slå ner dom.
Det nya som framkommit som är intressant är afghanens bakgrund. Varit nära att ha ihjäl en person tidigare och flera domar för narkotikainnehav. Det gör det givet att ASAP och hans gäng kanske mer bestämt kan hävda att de kände sig hotade för de kände på sig hur farlig den här snubben var. Kommer ju inte fria dom men kommer förhoppningsvis spela in något i bedömningen.