Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
De flesta hoppare gör ett eller inga tandemhopp alls innan de börjar hoppa själva. Gissningsvis har Fanny lagt upp en film på sitt första och enda tandem.
En modern fallskärm kan flyga mot vinden så länge dess framåtfart är större än vindstyrkan. Moderna fallskärmar har mycket högre framåtfart än gamla. Inga likheter alls med segelbåtar.
Regelverket har vuxit fram under många år och det är mycket lättare att lägga till en regel än att ta bort den. Hade molnregeln skrivits idag tror jag att den hade blivit något i stil med "Hoppning får inte planeras så att eller utföras då det finns risk för moln vid brythöjd". Brythöjd är den höjd då frifallet så att säga avbryts, man sticker iväg åt olika håll för att några sekunder senare öppna sina fallskärmar utan att någon annan är i närheten. Om det är moln på den höjden är det väldigt dåligt.
Det är möjligt att den här verkligheten har kommit smygande och att man forfarande låtsas som att hoppning i moln helt enkelt inte förekommer.
Fattar inte riktigt vad du menar, men jag skulle varken vilja flyga eller hoppa i ett "aggressivt" moln. Tror inte att någon annan vill det heller.
Kanske, obs, kanske, det som skedde strax innan fällning, det är därför jag tar upp det. OmedelS. har beskrivit det som troligt stort elakt cumulusmoln, i färdriktningen, allt det vi funderar över, var blev pilotens beslut, och varför gick det så illa....