Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Nää, det är det jag menar, ingen vill ju göra det, men det är vad som krävs för att få ner utsläppen till den nivå som önskas. Eller finns det någon quick-fix som jag missar?
Nej, det finns ingen quick-fix.
Men det finns självklara lösningar som det tar lite tid att införa. Vi behöver mer förnybar energi. Vi ser nu hur bra det fungerar, flera länder har satsat så pass mycket på det att vi vet att fungerar, är klimatvänligt och dessutom kostar mindre. På en del håll klarar det sig redan nu utan subventioner. Som du kanske vet har de fossila bränslena omfattande subventioner sedan länge.
Användningen av fossila bränslen måste minska och ersättas av fossilfri energi. Tekniska lösningar finns som sagt och kommer givetvis att vidareutvecklas efterhand.
Detta kan genomföras utan att vi ens kommer i närheten av något stålbad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Skulle mänskligheten ta semester ett år på Mars skulle Co2-halterna på Jorden minska kraftigt. Jag menar säga vad man vill om Djingis Khan, men han var före sin tid. Hans härjningar torde vara den enskilt mest effektiva åtgärd mot Co2-halter. Jag vill förtydliga att jag inte tycker att folkmord är rätt väg att gå...
Som väl är behöver vi inte ta till sådana utopier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Som jag ser det är det lite pest eller kolera. Det kommer att göra ont oavsett. Därför är 11 år en ganska rimlig tidsfrist, det ger oss tid att göra en genomtänkt plan. Får forskargrupp-en/erna rätt så vet vad vi behöver göra, och har de fel så behöver vi inte göra någonting alls, bra va?
Vad jag egentligen försöker säga är, få inte panik och ta inte överilade beslut.
Hur ofta har tusentals forskare och experter som säger samma sak fel? Varför skall vi tro att de har fel?
Är det så att vi älskar fossila bränslen?
Är det inte snarare så att vi älskar allt det som dessa bränseln ger oss möjligheter till? Alltså energin? Det är energin som vi är beroende av!
Och vi har tillgång till den mest överlägsna energikällan, solen. Solen försörjer allt liv på Jorden med sin energi! Tänk dig det! Det är enorma mängder energi som används i varje ögonblick!
Och det händer utan att solens energi förbrukas!
Det kan inte bli mer storslaget!
När vi har börjat tillämpa den förnybara energin i större utsräckning så kommer folk att undra varför vi höll fast vid de fossila bränselna så länge. Det var ju rena idiotin!
Och som du ser är detta inga överilade beslut. Men vi måste komma igång så att vi inte tvingas till överilade beslut, det är tyvärr dit vi är på väg nu, därför att politikerna är passiva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Vill du ge några exempel på vilka dessa kloka åtgärder är? Tycker överlag att debatten saknar mycket i termer av konkreta åtgärder.
Jag har skrivit i vilken riktning vi skall gå, den riktning som klimatexperterna med IPCC pekar ut. Inget av detta är några utopier.
Men som Xenonen skriver så är ju inte antalet år skrivet i sten på något sätt. Förra hösten skrev IPCC att vi hade 12 år på oss att klara målet på 1,5 grad. Vi skall naturligtvis inte fixera oss på antalet år, det viktiga budskapet är att vi måste komma igång, vi kan inte vänta tills alla ser att forskarna har fått rätt då är det troligen för sent. Vi som hänger med ser det redan nu.