Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Se, inte ett enda om!
Undrar om man applicera den egenskapen på andra praktiska uppgifter?
Kanske alla?
Det finns visst ett "om" i det du citerade. De tre små punkterna du vet, de representerar mitt inlägg som hade ett om.
OM kvinnor var lika tävlingsinriktade, fick samma utdelning för sin framgång och hade samma möjligheter att lägga ner tid på det...
"...kommer män fortfarande vara bäst. Just därför att vi ÄR mer tävlingsinriktade."
Men nu var ju tävlingsinriktning något som jag tagit med i förutsättningarna. För det är skillnad på att säga att män har biologiskt överlägsna förutsättningar för att bli bra kockar, florister, schackspelare, beatboxare osv i oändlighet, talanger som antagligen lutar sig mot tusentals gener (och män drog vinstlotten på alla områden för alla dessa gener), och att säga att män helt enkelt är mer benägna att ta det längre inom alla dessa områden vilket skulle kunna sammanfattas med ett fåtal egenskaper (på gruppnivå) snarare än biologiskt betingad överlägsenhet inom i princip allt.
Om man snarare ser till dessa egenskaper som tävlingsinriktan, stresstålighet, tendens att lägga hela fokuset inom ett område, som män som grupp har mer av så verkar det inte lika självklart att de är överlägsna egenskaper. Är det överlägsna egenskaper som driver en att bli mästerkock snarare än att finnas tillgänglig för relationer och laga mat till sin familj? Vad har mest värde?
Nej jag menar inte att kvinnors roll enbart borde vara att finnas där för sin familj, det här handlar om egenskaper på gruppnivå utifrån de förutsättningar som finns.