2019-07-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Kan man inte ändå göra en egen inbetalning där man knappar in valfritt belopp till vilket swishnummer som helst som man känner till?

Bara om man lägger ut swishnumret så det är offentligt - inget nummer visas väl när man skickar en betalningsbegäran till ett mobilnummer, utan en art mottagarnamnet?

En annan möjlighet är att använda sig av en betalningsleverantör som brandvägg. Man lägger upp olika donationsbelopp och swish som betalningsalternativ, och så går swishbetalningen till exv dibs istället, som skickat vidare pengarna till flashbacks bankgiro.

https://www.dibs.se/easy
Citera
2019-07-23, 13:05
Medlem
Mackan52s avatar
Äntligen
Citera
2019-07-23, 13:31
Medlem
Just nu är jag rätt skeptisk. Bland annat för att jag har sett fall där insamlingar på nätet har 'spårat ut'. Syftet med insamlingarna har varit att samla in pengar till ett gott ändamål. Sedan har det varit strul/problem av något slag. Jag säger inte att det kommer bli så med Flashback, jag säger bara att jag är skeptisk och inte skänker pengar hur lätt som helst. Så just nu kommer jag inte donera pengar. Men kanske vid ett senare tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har ingen betalvägg. Att vara medlem är gratis. Så kommer det alltid att vara. Vi vill samtidigt göra mycket mer. Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer. Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större intäkter.

Kan du berätta mer om detta? Vad ni har för idéer och vad ni vill göra bättre? Gärna om det finns någon ungefärlig tidsplan också. Exempelvis ”Vi har följande ide, och planerar att införa den någon gång under första halvåret 2020”. Är nyfiken eftersom om jag vill donera pengar, så vill jag veta var pengarna ska gå. Eftersom ni vill använda intäkterna till olika idéer och förbättringar, så borde ni kunna nämna exempel. Vore även bra om man kunde få en ungefärlig tidsplan, så att man inte donerar pengar nu och om ett år så ser man ingen förändring/skillnad och tänker att man har donerat pengar i onödan. Jag bidrar gärna med en slant om det förbättrar forumet, jag vill bara veta vad pengarna är tänkt att gå till.
Citera
2019-07-23, 14:10
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Som skrivits tidgare så går det att styra nivån på inbetalning från swish med fasta belopp.

Tex. 10kr;20kr,50kr,75kr,100kr etc.

Gör det också möjligt med kryptovalutor

Har inte provat detta tidigare, men vad hindrar att man använder samma nummer för lägre summor? Blir betalningen rejectad?
Citera
2019-07-23, 14:17
Medlem
Donald.Tramss avatar
Alla ni som vill veta var pengarna ska gå, kräver ”transparens” osv. Det är väl rätt enkelt, om du anser att Flashback fyller en viktig funktion i den svenska debatten, skänk en summa som du anser det mervärdet vara värt för dig. Om du inte anser att Flashback är viktigt - avstå och få allt gratis ändå (inte många bra tjänster som är så generösa)!

Ställer ni fö samma krav på alla bloggare, journalister, poddare, vloggare osv osv?
Om Admin (och alla andra som får bidrag för en tjänst/arbetsinsats) tjänar tillräckligt, för mycket eller för lite är krasst inte din sak att avgöra. Deal with it!

Har en magkänsla att det återigen är vår kära vänsterfalang som har problem med detta, egoistisk janteinställning är ju inte en helt ny företeelse bland dem.

Är det något ni ogillar så mycket att det överstiger värdet av tjänsten finns två enkla alternativ;
1. Donera inget och kör som vanligt.
2. Avsluta kontot och hitta någonstans som motsvarar dina krav.

Personligen önskar jag att det kom in så mycket pengar att admin, personal, moderatorer och alla andra kan få en skälig ersättning för sitt outröttliga arbete som värnar om medlemmarnas rätt till yttrandefrihet utan att riskera represalier från den agendasättande makteliten.

Tack vare bl a Flashback minskas maktens och medias möjligheter till monopol på att definiera vilket perspektiv som ska definieras som sanning respektive lögner.

Tror och hoppas insamlingen blir framgångsrik, jag skickar givetvis en slant..

Tack alla Flashbackhjältar!
Citera
2019-07-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
Alla ni som vill veta var pengarna ska gå, kräver ”transparens” osv. Det är väl rätt enkelt, om du anser att Flashback fyller en viktig funktion i den svenska debatten, skänk en summa som du anser det mervärdet vara värt för dig. Om du inte anser att Flashback är viktigt - avstå och få allt gratis ändå (inte många bra tjänster som är så generösa)!

Ställer ni fö samma krav på alla bloggare, journalister, poddare, vloggare osv osv?
Om Admin (och alla andra som får bidrag för en tjänst/arbetsinsats) tjänar tillräckligt, för mycket eller för lite är krasst inte din sak att avgöra. Deal with it!

Har en magkänsla att det återigen är vår kära vänsterfalang som har problem med detta, egoistisk janteinställning är ju inte en helt ny företeelse bland dem.

Är det något ni ogillar så mycket att det överstiger värdet av tjänsten finns två enkla alternativ;
1. Donera inget och kör som vanligt.
2. Avsluta kontot och hitta någonstans som motsvarar dina krav.

Personligen önskar jag att det kom in så mycket pengar att admin, personal, moderatorer och alla andra kan få en skälig ersättning för sitt outröttliga arbete som värnar om medlemmarnas rätt till yttrandefrihet utan att riskera represalier från den agendasättande makteliten.

Tack vare bl a Flashback minskas maktens och medias möjligheter till monopol på att definiera vilket perspektiv som ska definieras som sanning respektive lögner.

Tror och hoppas insamlingen blir framgångsrik, jag skickar givetvis en slant..

Tack alla Flashbackhjältar!

Eftersom det står att admin har idéer om förbättringar som skulle förverkligas om inkomsten ökade, så är det väl inte helt åt skogen att fråga vilka dessa förbättringar är?
Citera
2019-07-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
För kunna göra det måste ju användaren kunna visa på att man donerat och då får du en koppling mellan användare och donation.

Hur tänkte du där?

Eller du tänkte kanske inte........

Men chilla lite, nej jag kopplade inte det. Är det lagligt att ha fel eller skickar du whoco gubbar av ren instinkt?
Citera
2019-07-23, 14:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag kom på en ny paroll och slogan för Flashback:
"Crescere in umbra sumus - In lucem, ut regula"
I skuggan vi växer - i ljuset vi härskar.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad tycker ni om min slogan?

Jag gillade din slogan.

admin
Citera
2019-07-23, 14:39
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Jaha flashback har blivit tiggare Hej hej please

Är väl inte tiggeri att låta människor betala vad det är värt att få en tjänst levererad? Till skillnad från tiggare så tillhandahåller ju Flashback något som många tycker är värt att betala för. Och jag tror inte Flashback är ensamt om att ha problem att finansiera sig via annonsörer, det ligger lite i tiden när allt fler företag flyttar till Facebook och andra mer öppna sociala medier där de får ta del av dina användardata på ett helt annat sätt.
Citera
2019-07-23, 14:46
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jouy
Lite nyfiken på hur ni vill utveckla forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Vad är det för förbättringar och idéer ni har?

Flashbacks största kvalitetsänkare är ju användarna själva. Även om vi bortser från troll och minderåriga, så är det ett stort problem att många som faktiskt är här för att diskutera verkar ha diverse problem - antingen psykiska eller intellektuella. Det är, för många välmenande användare, svårt att läsa och förstå inlägg. De ger svar som inte riktigt har med ämnet att göra för att de inte kan ta till sig information. De vill skriva om det som försiggår i deras huvuden, och gör det i trådar som inte riktigt passar.

Hur detta problem skulle kunna förbättras av admin vet jag inte.

Däremot är donationer ett bra steg i rätt riktning. Det är ingen tvekan om att de användare som bidrar till samhällsdebatten, och som avslöjar korruption, gör ett så bra jobb att forumet måste finnas kvar för hela Sveriges skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Kan du berätta mer om detta? Vad ni har för idéer och vad ni vill göra bättre? Gärna om det finns någon ungefärlig tidsplan också. Exempelvis ”Vi har följande ide, och planerar att införa den någon gång under första halvåret 2020”. Är nyfiken eftersom om jag vill donera pengar, så vill jag veta var pengarna ska gå. Eftersom ni vill använda intäkterna till olika idéer och förbättringar, så borde ni kunna nämna exempel. Vore även bra om man kunde få en ungefärlig tidsplan, så att man inte donerar pengar nu och om ett år så ser man ingen förändring/skillnad och tänker att man har donerat pengar i onödan. Jag bidrar gärna med en slant om det förbättrar forumet, jag vill bara veta vad pengarna är tänkt att gå till.

Jag kommer att återkomma till detta.
Postade en kommentar tidigare i tråden, men då det är många inlägg så är det lätt att missa.

(FB) Stöd Flashback - Frivilligt bidrag istället för betalvägg

admin
Citera
2019-07-23, 14:50
Medlem
Grillalites avatar
"Samhällsnytt" har något liknande, men de har ett bredare utbud om man säger så:
https://samnytt.se/stod-oss/

Jag säger inget om att donationer är skit, det går inte att driva en site med ett par banners som inga klickar på. Och Flashback behövs, vore synd om de är tvungna att lägga ner.
Citera
2019-07-23, 15:12
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
En annan grej som man kan fundera kring är hur användare kommer bemötas som har bidragit med ansenliga summor pengar. Kommer dom få gräddfil på forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag tror risken är stor att admin skulle ha väldigt svårt för att stänga av en medlem om han visste att denne donerade ett fyrsiffrigt belopp varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
För att det inte ska användas som ett påtryckningsmedel för att inte få varningar.
Hur man än vrider och vänder på saken så tror jag att större summor påverkar hur man som Mod agerar.
I vilket fall bör det vara förbjudet att bevisa hur mycket man donerat.

Vi har både blivit mordhotade, och erbjudna stora summor pengar, mot att vi raderar vissa inlägg eller trådar. Vilket vi aldrig gjort som ett resultat av hot eller ekonomisk kompensation.

Jag har t.ex. blivit erbjuden 300 000 kronor (SEK), ifall jag raderar en tråd som idag saknar aktivitet. Ingen skulle troligtvis ens märka om den tråden försvann. Det bör i sammanhanget även sägas att det inte finns några tvivel om att avsändaren inte skulle ha dessa pengar.

Moderatorerna har informerats, så inget händer med tråden. Jag kommer inte att berätta vilken tråd det gäller, men avslöjar detta då det finns misstankar om att vi skulle särbehandla de som erbjuder oss pengar. Det finns många exempel historiskt, och vi har aldrig plockat bort något inlägg eller motsvarande pga av pengar eller hot.

Faktum är att det även finns fall där vi raderat inlägg (pga att det funnits orsaker), och där de vill ge oss pengar efteråt som tack. Men där vi har tackat nej. Om någon erbjuder pengar för att radera ett inlägg eller motsvarande, så uppmärksammas detta alltid internt. Så alla kan hålla extra koll på den tråden.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in