2019-07-22, 11:39
Medlem
Tamborinos avatar
Självklart ska jag stödja Flashback, kommer att göra min första donation under dagen.

Viktigt att Flashback mår bra i ett Sverige där demokratin mår allt sämre pga msm.
Citera
2019-07-22, 11:42
Medlem
Andremasks avatar
Sällar mig till skaran av månatliga understödjare.
Ett mycket bra initiativ av Admin.

Kommer det att redovisas någonstans Hur insamlingen går?
Citera
2019-07-22, 11:45
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har ingen betalvägg. Att vara medlem är gratis. Så kommer det alltid att vara. Vi vill samtidigt göra mycket mer. Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer. Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större intäkter.

Det har på senare tid blivit allt svårare att finansiera verksamheten enbart genom annonsintäkter. Men med frivilliga donationer kan allt bli verklighet. Orsaken att vi inte erbjudit donationer innan är mitt fel. Ni medlemmar har föreslagit denna möjlighet i närmare 15 års tid.

2004: (FB) Slippa se reklam - Flashback borde fixa nån donationsgrej
2005: (FB) Donation till nya FB-servrar?
2007: (FB) Betala för Flashback? Möjlighet att ge bidrag?
2010: (FB) Kan man donera pengar till flashback?
2010: (FB) Stödja Flashback via Flattr?
2012: (FB) Alternativa inkomstkällor för Flashback än reklam?
2016: (FB) Flashback Donationer
2018: (FB) Donera till forumet m.h.a. kryptovaluta

Jag själv har varit mer ambivalent. Vilket också är orsaken till att funktionen aldrig har funnits. De som läst mina tidigare inlägg i ämnet, vet att mina åsikter om donationer har ändrats mer än en gång genom åren.

2005-04-03:

2005-04-07:

2006-05-28:

2007-04-24:

2014-01-10:

2017-08-02:

2019-06-09:

För att förstå frågan bättre, och vad som gjort att jag ändrade mig, så ska jag börja med att citera mig själv. Det första citat är från januari 2014, och det andra från juni 2019.
Forumets enda inkomst är från reklam. Men vi gör det väldigt besvärligt för oss själva på många plan. Genom att kryptera all trafik, så har vi mer än halverat annonsintäkterna. De flesta annonsnätverk kräver nämligen att få tillgång till ip-nummer. Vilket de givetvis inte får från Flashback.

Flashback nekar även flash, ljudbanners, pop-up, pop-under, annonser där det startar en tv-sändning och allt annat märkligt som annonsörerna hittar på. Det är inte konstigt att användarna tröttnar, och börjar blockera annonserna.

När användarna tröttnar så blir annonsörerna (och medierna) mer desperata, och till slut går det inte längre att besöka dessa sidor utan att ha blockerat annonserna först. Det är ett kortsiktigt tänkande (från medierna som accepterar dessa annonser), och även om jag förstår dem, så anser jag att de tänker helt fel här.

Vi har gjort en annan bedömning. Vi tillåter en lagom mängd annonser, och nekar alla annonser som vi anser vara för störande. Även om detta givetvis är subjektivt. Reklam för sexartiklar får t.ex. bara visas i sexavdelningen, men även där ska annonserna hålla sig inom vissa ramar.

De flesta annonsörerna betalar inte för antalet klick, utan för den totala mängden visningar. Varje förlorad visning innebär därför en minskad intäkt, vilket i sin tur leder till mindre resurser till att utveckla forumet.

Dessa intäkter är de enda inkomster forumet har. Det är tack vare dessa som forumet kan existera. Det är inget tvång att man måste se reklamen. Vi planerar t.ex. inte att som DN installera script som blockerar besökare med Adblock.

Trots att de flesta annonsörer kräver att vi lagrar ip-adresser, och lämnar uppgifter om användarna tilll tredje part, så har vi vägrat. Det finns ingen Facebookpixel eller motsvarande kaka på Flashback, som kartlägger vilka andra sidor du besöker. Flashback har gjort det medvetna valet att inte lagra någon information som kan användas för att identifiera dig som person.

Om vi börjar lagra dessa uppgifter, så kommer vi bli tvingade att lämna ut uppgifter om er användare. Om vi nekar, så kan de tillgripa tvångsmedel för att komma åt sådana uppgifter. Vi kan bara neka myndigheter dessa uppgifter ifall vi inte lagrar dem över huvud taget.

Genom att inte lämna ut uppgifter om användarna till tredje part så förlorar vi lågt räknat 90% av de möjliga annonsintäkterna. Men att avstå från att lagra konfidentiell information är samtidigt en förutsättning för att kunna garantera er anonymitet. Ett högt pris i form av de ovan beskrivna begränsningarna av annonsintäkter, men ett pris som vi anser är korrekt prioriterat.

Våra intäkter har också påverkats av att många numera använder annonsblockerare. Detta är en naturlig utveckling, och till skillnad mot de sidor som nu försöker stänga ute besökare som blockerar reklamen, så anser vi att alla ska kunna besöka Flashback.

Jag har nekat möjligheten till donationer av flera skäl. Jag ville att alla skulle kunna besöka Flashback, utan att behöva känna dåligt samvete. Att de som har det sämre ekonomiskt, inte skulle tvingas känna att även de måste hjälpa till. Flashback är en plats där alla är välkomna. Genom annonserna kunde detta bli verklighet.

Men en fri samhällsdebatt är samtidigt långsiktigt svår att finansiera enbart genom annonsintäkter (vissa annonsörer vill inte ens sammankopplas med Flashback, och andra ställer krav på vårt innehåll). Vi kan inte acceptera att annonsörerna dikterar villkoren för vad som diskuteras, och vi tänker inte heller kompromissa när det kommer till er anonymitet. Så när det blir mindre intäkter, så utvecklas inte forumet på samma sätt som det borde. Så har det varit under lång tid. Vilket är orsaken till att jag nu tagit beslutet att införa möjligheten till donationer. Inte bara för att forumet ska kunna bedrivas mera långsikt, utan också för att jag anser att det kan bli så enormt mycket bättre. Och att detta är något som borde ha gjorts för längesen.

För ett år sedan uppmärksammades det att Reddit enligt Alexa numera är större än Facebook i USA, och Joakim Jardenberg diskuterade saken i teknikpodden #ensakidag. Han frågade sig också vilken roll Flashback spelar i den svenska samhällsdebatten. Enligt honom är Reddit ett användarskapat community och kan lite beskrivas som ett Flashback ifall vi tagit hand om tekniken och vårdat vår community lite bättre.

Reddit större än Facebook i USA
https://www.youtube.com/watch?v=x0NBbGDw0mE

Reddit just overtook Facebook as the third most popular website in the U.S.
https://news.vice.com/en_us/article/ywebqj/reddit-just-overtook-facebook-as-the-third-most-popular-website-in-the-us

Jag tycker att skillnaderna mellan Reddit och Flashback är ganska stora, men tyckte samtidigt att nyheten var intressant. Ifall vi tar den med en stor nypa salt (och inte ger Alexa större trovärdighet än nödvändigt), och inte fokuser för mycket på om Flashback skulle kunna bli större än Facebook (vilket aldrig varit någon ambition), så är istället frågan vad vi kunde ha gjort bättre.

Om vi enbart inkluderar sidor som är på svenska, så är Flashback enligt Alexa idag en av Sveriges 10 mest besökta sidor, och låg vid uppmärksammandet i maj 2018 på en femteplats. Jag tror att många ibland glömmer hur stort Flashback är, och inte förstår hur mycket bättre Flashback skulle kunna bli med rätt resurser. Men dessa måste komma från rätt håll. Inte från intressen som vill påverka innehålet, och som kräver att diskussioner som de anser opassande plockas bort. Det är just toleransen mot avvikande åsikter som gjort Flashback unikt.

Från och med idag är det därför möjligt, för alla som vill, att stödja Flashback genom en donation. Vi har nu öppnat ett bankgiro, där alla bidrag går oavkortat till servrar, bandbredd, underhåll och utveckling av flashback.org. Om du uppskattar Flashback, så får du jättegärna ge ett bidrag. Ditt bidrag kommer att göra stor skillnad. Tillsammans kan vi göra detta till något riktigt bra.

Bankgiro: 211-4106 (flashback.org)

Om man är intresserad av att istället investera i Flashback med en större summa, skulle den möjligheten finnas?
Citera
2019-07-22, 11:47
Medlem
Belavias avatar
Mycket bra initiativ. Jag känner folk som driver projekt inriktade mot fri åsiktsbildning och diskussion. Jag vet hur otroligt svårt det är med ekonomin om man inte anpassar sig efter en strikt PK-mall.

Annonsörer vill/vågar inte annonsera, och de som vill kan bli kontaktade/hotade av politiska extremister. Utöver det tillkommer ju problemet med Ad-blockers som kraftig drar ner intäkterna.

Det här är inte bara bra utan nödvändigt som jag ser det om flashback ska fortsätta vara den dominerande plattformen för politisk diskussion(tillsammans med twitter), samt Sveriges största och bästa allmänna forum för alla typer av specialintressen.

Om alla drar sitt strå till stacken, så krävs det inte så mycket/skalle. En femtiolapp i månaden borde alla kunna avvara.

Tror också att anonymiteten är viktig. Flashbacks storhet ligger mycket i jämlikheten, genom att det inte går att ha "följare", det finns ingen like-knapp, etcetera. Sånt föder direkt positionerande beteende som vi kan se (och förfasas över) på andra sociala plattformar.

Så donationerna ska bygga på frivillighet(som många av oss förhoppningsvis känner) utan att få någon fördel av bidragen iform av "premium-konto"/motsvarande.

Admin, 15 år var lång tid, men bättre sent än aldrig.
Senast redigerad av Belavia 2019-07-22 kl. 11:50.
Citera
2019-07-22, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Precis, samt som admin säger att det skulle försvåra för modsen vid moderering om det syns vilka som donerat.

Men rent tekniskt skulle man kunna köpa värdebevis typ som för kontantkort. Man köper ett månadsbevis för 25:-, får en kod man knappar in under sin kontrollpanel, och sen får man en plupp vid ikonen(och kanske ytterligare medlemsförmåner som Axel rökandes i en rörlig gif samt tillgång till superlaidback).

Jag instämmer med de som efterfrågar en plan om vilka förändringar vi har att vänta. Allt utvecklin är inte bra utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan inte riktigt avgöra om jag skall donera 100:- varje gång jag blivit varnad, som en slags böter. Eller 100:- varje månad jag inte blivit varnad, som en slags uppmuntran.
Haha, ja det hade varit snyggt om det fanns böter på FB.
Citera
2019-07-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan inte riktigt avgöra om jag skall donera 100:- varje gång jag blivit varnad, som en slags böter. Eller 100:- varje månad jag inte blivit varnad, som en slags uppmuntran.

Varför välja?

Eller donera en femhundrig så man kan ta varningarna med ett leende...köpa sig lite samvete så att säga
Citera
2019-07-22, 11:52
Medlem
Själv har jag inte bestämt mig för hur mycket jag ska skicka, det enda som är självklart är att Flashback ska sponsras för att de vägrar vika sig i viktiga frågor kring anonymitet.

Och för er som inte anser er ha råd med att skicka pengar men ändå vill bidra, kopiera texten

"Stäng av er ad-blocker för Flashback och stöd Sveriges enda plattform för riktig yttrandefrihet."

och lägg in den längst ner som jag gjort, det är inte jag som kommit på den. Även jag har kopierat den från någon annan användare. Men det har varit MITT bidrag till FB att åtminstone inte använda adblocker.
Citera
2019-07-22, 11:53
Medlem
pocahontas väns avatar
Bra initiativ. Flashback har varit oumbärlig för politisk diskurs, idéspridning och ett transparent informationsflöde i Sverige.

Modereringen mellan Flashback och Reddit är en tydlig skiljelinje. Reddits moderering styr ofta av olika agendor, som har i syfte att främja en viss åsikt, och som i slutändan styrs av grundare som inte har yttrandefrihet och fri opinionsbildning som mål.

Jag kommer självklart donera. Jag antar att bankgirot inte kommer att ändras inom överskådlig framtid så att man kan lägga in en stående betalning?
Citera
2019-07-22, 11:56
Medlem
JustZlatans avatar
Gör 10 kronor någon skillnad?
Citera
2019-07-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Gör 10 kronor någon skillnad?

Det är 32000 medlemmar online i denna stund, 10 kronor från bara oss som är uppkopplade just nu gör 320000 kr...
Citera
2019-07-22, 12:05
Medlem
Oldberrys avatar
Bra initiativ hade dock uppskattat någon form av redovisning till vad pengarna ska till. Hur pengarna ska hjäpa till att säkra att yttrandefriheten på forumet bibehålls med mera.
Citera
2019-07-22, 12:05
Medlem
Jag donerar gärna, men jag vet inte om jag vill se Flashback "utvecklas".
Jag är nöjd med Flashback som det är.
Jag vill inte ha en massa nya värdelösa funktioner och "coola layouts" som segar ner sajten, som man sett på andra ställen. Reddit har fått en ny "look", en cancerframkallande "modern look" som få vill använda, men som är svår att få bort permanent även om man väljer "Old Reddit".
Gör inte Flashback till en svensk Reddit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in