2019-07-06, 21:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Taskig och irrelevant ordvits?

Nej, inte ens det. Neipa = New England India Pale Ale. Fruktig och grumlig och humlig ölstil.
Citera
2019-07-06, 21:03
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nej, inte ens det. Neipa = New England India Pale Ale. Fruktig och grumlig och humlig ölstil.

Jaha. Tackar! Låter inte så nytt, och än mindre revolutionerande...

Det bästa som har hänt...
Citera
2019-07-06, 21:07
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jaha. Tackar! Låter inte så nytt, och än mindre revolutionerande...

Det bästa som har hänt...

Jodå, den är rätt ny, och har definitivt skakat om och förändrat ölvärlden en hel del.

Bästa som har hänt vet jag inte, men bra, absolut. I synnerhet en varm sommardag.
Citera
2019-07-06, 21:20
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Jodå, den är rätt ny, och har definitivt skakat om och förändrat ölvärlden en hel del.

Bästa som har hänt vet jag inte, men bra, absolut. I synnerhet en varm sommardag.

Tycker inte att "fruktig och grumlig" låter så nytt. Men jag ska så klart testa en öl inom stilen.
Citera
2019-07-07, 09:06
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Tycker inte att "fruktig och grumlig" låter så nytt. Men jag ska så klart testa en öl inom stilen.

Låter som Oppigårds New Sweden IPA
Citera
2019-07-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Eftersom jag under en längre tid bojkottat Åbro så har jag helt enkelt missat dessa: http://www.abro.se/vara-drycker/bron
Vad jag kan se så finns de inte på Bolaget utan bara på bordershopar. Lite märkligt tycker jag, de flesta som handlar i Tyskland är väl knappast IPA/APA-drickare?
Hursomhelst, någon som kan uttala sig om det är en förlust eller inte att de inte finns på bolaget? Ser man till hur prisläget är i Tyskland så borde de ligga ungefär i nivå med andra fulöl, dvs. runt en tia.

Finns på en del restauranger här i staden. Borde finnas lite överallt där Åbro är leverantör.

Väldigt lättdrucken APA. Perfekt för den som vill prova och inte vet att de gillar denna typ av öl.
Citera
2019-07-07, 14:36
Medlem
Citat:

Gillar också New England Pale Ale.. men skulle väl kanske beskriva dem som en än mer humlearomatisk öl än den redan etablerade IPA'n.

Har du provat den svensktillverkade International Haze (nr 33022 på bolaget)? Lätt smaksatt med mango och ananas vilket ger en touch av sötma. Kan varmt rekommendera en eller två att suga i dig vid rätt tillfälle om du gillar denna typ av öl.

En annan som gillar tjeckisk jävla pilsner kan rekommendera min nya sommarfavorit Bernard Celebration (Nr 89252 på bolaget). Möjligtvis någon femkrona dyrare än din Zlatopramen men ett helt annat förfarande bakom produkten. Kostar 23,90 kr / 500 ml.

Sist men inte minst måste jag slå ett slag för Rodenbach Alexander (nr 11736 på bolaget). Hade aldrig prövat suröl öht tidigare så detta var en överraskning för mig. 99 kr för en flaska - men se det inte som en i mängden med de andra bärsen du sänker under semestern. Det här är en äkta kvalitetsprodukt som passar grymt som en lite roligare apertif för er som har tröttnat på alla jävla häxor med Aperol och Prosecco så fort ni blir bjudna någonstans (nåja, tackar inte nej till en Aperol Spritz innan maten heller, men det här är något helt annat!).
Citera
2019-07-07, 14:53
Medlem
Citat:
Just nu är öl-branschen överlag en sån där "booming business" överlag. NEIPA är inte något revolutionerande öht i mina ögon - mer eller mindre en mer humlearomatisk bira än din klassiska IPA - men just nu så krigar de nya "trendiga" bryggerierna sinsemellan för att ständigt "förnya" branschen och hålla sina limiterade släpp just i små utgåvor för att sedan kunna övergå till nästa designerbira. Inget ont i det - smart marknadsföring är något som vin-branschen har fått anpassa sig till ända sedan det tyska Blue Nun tillverkades och marknadsfördes som ett av de första storskaliga vinerna. Innan dess ansåg man ofta att vinets renommé skadades av marknadsföring - man missade kopplingen mellan kultur och marknadsintressen.

Det var inte många år sen som Svenne Banan överlag ens funderade på att lägga 40-50 spänn på en finare bärs på bolaget. Det här är något som har exploderat de senaste åren - en nisch som har öppnats som handlar mycket om att rikta bra marknadsföring mot rätt målgrupper. Därför lyfter de fram begrepp som NEIPA som om det vore det nya svarta..
Citera
2019-07-08, 19:22
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackerNatur
Gillar också New England Pale Ale.. men skulle väl kanske beskriva dem som en än mer humlearomatisk öl än den redan etablerade IPA'n.

Mer humlearom (åt det tropiska hållet), mer fruktighet och lägre beska än en vanlig IPA, skulle jag säga. Och den ska vara så grumlig att man inte kan se genom den.

Håller helt med om Rodenbach Alexander, den är fin!
Senast redigerad av Saltkatt 2019-07-08 kl. 19:24.
Citera
2019-07-20, 21:35
Medlem
Citat:
Mer humlearom (åt det tropiska hållet), mer fruktighet och lägre beska än en vanlig IPA, skulle jag säga. Och den ska vara så grumlig att man inte kan se genom den.

Håller helt med om Rodenbach Alexander, den är fin!
Verkligen tropisk. Beska = minimal skulle jag säga.

Vad är det som gör den så grumlig egentligen? Är det mängderna humle? Fattar att det finns processtekniska "tricks" som industrivarianterna kanske använder sig av, men generellt - förklara grumligheten för en lekman.
Citera
2019-07-20, 22:23
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackerNatur
Verkligen tropisk. Beska = minimal skulle jag säga.

Vad är det som gör den så grumlig egentligen? Är det mängderna humle? Fattar att det finns processtekniska "tricks" som industrivarianterna kanske använder sig av, men generellt - förklara grumligheten för en lekman.
Havre och humlepartiklar.

NEIPA är en havrepaleale, en IPA skall vara besk, NEIPA är jolmig.

Jag tycker var tionde NEIPA jag provar är bra resten är jolmiga och allt för söta för min smak.
Citera
2019-07-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Havre och humlepartiklar.

NEIPA är en havrepaleale, en IPA skall vara besk, NEIPA är jolmig.

Jag tycker var tionde NEIPA jag provar är bra resten är jolmiga och allt för söta för min smak.
+1 Jag har verkligen inte fattat grejen med NEIPA. Kvalmig smak och nästan en fet känsla i munnen när man druckit den. Narangi och Amazing Haze är väl helt okej, men det är bland de få jag tyckt vara drickbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in