Citat:
Ni kan vrida och vända på det hur ni än vill, faktumet kvarstår att Storbritannien har ingen rätt att beslagta skeppet, t .om Carl Bildt twittrade om det -
"The legalities of the UK seizure of a tanker heading for Syria with oil from Iran intrigues me. One refers to EU sanctions against Syria, but Iran is not a member of EU. And EU as a principle doesn’t impose its sanctions on others. That’s what the US does."
https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1147979806593695745
Att skeppet beslagtogs har heller inget med var den befann sig att göra, EU vatten, internationellt vatten, Brittiskt vatten, Spanskt vatten etc. Jag antar att de flesta här vet det, gör man inte det så har man ingen aning om det politiska spelet som äger rum. Legitimiteten av beslaget är otillräcklig och det är uppenbart att beslaget är en bricka i spelet mot Iran. Iran gör därmed helt rätt att beslagta en Brittisk tanker. Legalitet för det? Nja, oklart. Men behandlar man andra som skit så får man vara beredd på konsekvenser. Iran gjorde helt rätt.
"The legalities of the UK seizure of a tanker heading for Syria with oil from Iran intrigues me. One refers to EU sanctions against Syria, but Iran is not a member of EU. And EU as a principle doesn’t impose its sanctions on others. That’s what the US does."
https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1147979806593695745
Att skeppet beslagtogs har heller inget med var den befann sig att göra, EU vatten, internationellt vatten, Brittiskt vatten, Spanskt vatten etc. Jag antar att de flesta här vet det, gör man inte det så har man ingen aning om det politiska spelet som äger rum. Legitimiteten av beslaget är otillräcklig och det är uppenbart att beslaget är en bricka i spelet mot Iran. Iran gör därmed helt rätt att beslagta en Brittisk tanker. Legalitet för det? Nja, oklart. Men behandlar man andra som skit så får man vara beredd på konsekvenser. Iran gjorde helt rätt.
Fast om sanktioner mot ett land har beslutats av EU-parlamentat (Vilket jag inte vet), så har alla länder både rättigheter samt skyldigheter att upprätthålla detta. Det kan även i vissa fall falla under internationell rätt.
Iran har inte gett vad jag anser ett legitimt skäl, så jag ger dem all skuld i fallet. Men jag sererverar mig mot fakta som kan komma fram.
Jag vet att US och i viss mån EU haft ett ont öga till Iran ett tag och går inte på psyops. Jag är väl bevandrad inom amerikansk och proto-israelisk geopolitik.