2019-07-20, 18:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Ni kan vrida och vända på det hur ni än vill, faktumet kvarstår att Storbritannien har ingen rätt att beslagta skeppet, t .om Carl Bildt twittrade om det -

"The legalities of the UK seizure of a tanker heading for Syria with oil from Iran intrigues me. One refers to EU sanctions against Syria, but Iran is not a member of EU. And EU as a principle doesn’t impose its sanctions on others. That’s what the US does."

https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1147979806593695745

Att skeppet beslagtogs har heller inget med var den befann sig att göra, EU vatten, internationellt vatten, Brittiskt vatten, Spanskt vatten etc. Jag antar att de flesta här vet det, gör man inte det så har man ingen aning om det politiska spelet som äger rum. Legitimiteten av beslaget är otillräcklig och det är uppenbart att beslaget är en bricka i spelet mot Iran. Iran gör därmed helt rätt att beslagta en Brittisk tanker. Legalitet för det? Nja, oklart. Men behandlar man andra som skit så får man vara beredd på konsekvenser. Iran gjorde helt rätt.

Fast om sanktioner mot ett land har beslutats av EU-parlamentat (Vilket jag inte vet), så har alla länder både rättigheter samt skyldigheter att upprätthålla detta. Det kan även i vissa fall falla under internationell rätt.

Iran har inte gett vad jag anser ett legitimt skäl, så jag ger dem all skuld i fallet. Men jag sererverar mig mot fakta som kan komma fram.

Jag vet att US och i viss mån EU haft ett ont öga till Iran ett tag och går inte på psyops. Jag är väl bevandrad inom amerikansk och proto-israelisk geopolitik.
Citera
2019-07-20, 18:38
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så du har hört talas om ett liknande fall tidigare? Eller vad menar du?

Har fiskebåten inte haft en transponder på eller tankern?

Det är oklart. Jag menade att det finns alltid skäl som antingen går att hitta på eller skylla på. Tex miljöförstöring.
Citera
2019-07-20, 18:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Ni kan vrida och vända på det hur ni än vill, faktumet kvarstår att Storbritannien har ingen rätt att beslagta skeppet, t .om Carl Bildt twittrade om det -

"The legalities of the UK seizure of a tanker heading for Syria with oil from Iran intrigues me. One refers to EU sanctions against Syria, but Iran is not a member of EU. And EU as a principle doesn’t impose its sanctions on others. That’s what the US does."

https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1147979806593695745

Calle Balle har sniffat för mycket thinner.

EU Restrictive Measures in Syria
https://ec.europa.eu/fpi/what-we-do/sanctions/eu-restrictive-measures-syria-%E2%80%93-faqs_en

Syria: EU renews sanctions against the regime by one year
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/05/17/syria-eu-renews-sanctions-against-the-regime-by-one-year/

https://www.europeansanctions.com/region/syria/
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-07-20 kl. 18:43.
Citera
2019-07-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det var inte skälet de först angav. Först hävdade de att fartyget hade avvikit från sin kurs och kört med avstängd transponder, vilket tyvärr direkt motbevisades av data från MarineTraffic. Därefter ändrade de sig och sade att det handlade om att en fiskebåts nödsignaler hade ignorerats, för att sedan ytterligare ändra sig och säga att fiskebåten körts på.

3 olika versioner av samma story på en dag från Iran alltså. Det stärker inte direkt deras trovärdighet.

Det är det som stör mig mest med Iran faktiskt. De är lika dåliga på att trolla som Ryssland och Kina är. They never get their story straight.
Og nå kommer den 4. versjonen fra Vokterrådet i Iran.

Arresten av svenskeide Stena Impero var et svar etter at et iransk skip ble stanset ved Gibraltar nylig, sier en talsmann for Irans vokterråd.

Abbas Ali Kadkhodaei omtaler aksjonen som en «gjensidig handling» i en uttalelse til det iranske nyhetsbyrået Fars.
Det mektige Vokterrådet uttaler seg sjelden om statsanliggender, men når det gjør det, anses uttalelsene for å reflektere synet til Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/07/20/195595795/irans-vokterrad-arresten-av-tankskipet-var-et-svar
Citera
2019-07-20, 19:00
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jo
Ja, sant.

SÅ du har hittat på din egen definition samt vad man ska eller inte göra under "skärpt" läge?

Så här säger Pentagon:

https://www.npr.org/2019/07/19/743444053/u-s-official-says-government-has-evidence-iran-drone-was-destroyed

Jag skrev "skarpt läge" och inte "skärpt läge". Ett skarpt läge är en verklighet bortom medias berättelse om en krigssituation. Ser du öht någon form defensiv position fartygen intagit?
Citera
2019-07-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Vilka har hävdat det? Inga officiella uttalande har jag vetat om iallafall. Men jag har inte läst någonstans om tidpunkten för kollision. Kan detta har hänt under en tidigare färd?

Det är mycket skitsnack om Iran men det är viktigt att skilja mellan officiella uttalanden och vad en källa påstår om en sak.
I så fall borde du veta att det var officiella källor som sa det som diskuteras.
Citera
2019-07-20, 19:09
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Og nå kommer den 4. versjonen fra Vokterrådet i Iran.

Arresten av svenskeide Stena Impero var et svar etter at et iransk skip ble stanset ved Gibraltar nylig, sier en talsmann for Irans vokterråd.

Abbas Ali Kadkhodaei omtaler aksjonen som en «gjensidig handling» i en uttalelse til det iranske nyhetsbyrået Fars.
Det mektige Vokterrådet uttaler seg sjelden om statsanliggender, men når det gjør det, anses uttalelsene for å reflektere synet til Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/07/20/195595795/irans-vokterrad-arresten-av-tankskipet-var-et-svar

Det är som om jag skulle hävda att du reflekterar synen på UK. Hur mycket av det du skriver är sant egentligen? Får vi se den här påstådda uttalanden från den här Abbas eller fan vad han heter?
Citera
2019-07-20, 19:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Jag skrev "skarpt läge" och inte "skärpt läge". Ett skarpt läge är en verklighet bortom medias berättelse om en krigssituation. Ser du öht någon form defensiv position fartygen intagit?

I femtielfte gången:
- jag ser inget konstigt på videon
- vi vet inte ens om den är "äkta"

- så här gick det till enligt Pentagon

Citat:
The U.S. Defense Department officials, who were not authorized to speak publicly, say the drone was one of several threats to the Boxer as it passed through the narrow waterway near Iran's coast. They say at least one Iranian helicopter and several fast boats also were moving toward the ship on Thursday morning. The actions prompted the Boxer to send up a helicopter, which then flew side-by-side with the Iranian aircraft to ward it off.

The boats eventually followed radio warnings to break off contact, but the drone headed toward the Boxer instead of veering off, the sources say. Its presence was deemed a potential threat to flight operations aboard the amphibious assault ship, which carries a number of helicopters along with Osprey tiltrotor aircraft and a handful of fighter jets.
Citera
2019-07-20, 19:51
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
I femtielfte gången:
- jag ser inget konstigt på videon
- vi vet inte ens om den är "äkta"

- så här gick det till enligt Pentagon
Nej vi vet inte om den är äkta. Men det är inte troligt att det skulle vara en falsk video med tanke på omständigheterna. Det syns också att det måste röra sig om en Mohajer 4 drönare som bilderna visar,
Citera
2019-07-20, 19:51
Avstängd
Guardian ser det som att det var Bolton som lurade UK att beslagta den där tankern i sin jakt på att få tillstånd ett krig Iran när nu Trump velade för mycket:
https://www.theguardian.com/world/2019/jul/20/britain-lured-into-deadly-trap-on-iran-by-trump-hawk-john-bolton
Hur ser Trumpälskarna här på den teorin?
Citera
2019-07-20, 19:57
Medlem
Seemves avatar
Finns det något uttalat om vilket folk jänkarna vill ha kring bordet i Teheran? Får man tillbaka en "västerländsk shah" så borde detta vara en ypperlig chans för västvärlden att äntligen kapa bandet med wahhabisterna och Saudi när man istället har shiiter under sig i bägge Irak och Iran.
Senast redigerad av Seemve 2019-07-20 kl. 19:59.
Citera
2019-07-20, 20:03
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Finns det något uttalat om vilket folk jänkarna vill ha kring bordet i Teheran? Får man tillbaka en "västerländsk shah" så borde detta vara en ypperlig chans för västvärlden att äntligen kapa bandet med wahhabisterna och Saudi när man istället har shiiter under sig i bägge Irak och Iran.

Jänkarna spelar eg ett korkat spel där. Shahens son finns som kandidat och har väl ett visst stöd av folket, men jänkarna har cokså fått för sig att börja stödja MEK vilket är en fanatisk sekt alla iranier hatar, där skjuter de sig själva i foten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in