Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-21, 17:52
  #2221
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Historiska oförätter är inte så intressant i den här enskilda frågan. Men generellt har du rätt. Jag njuter av att se hur England har sabbat sitt land med postkolonial skuld och mångkultur som derivat av den.

Det instämmer jag i.
Citera
2019-07-21, 18:31
  #2222
Medlem
shaktas avatar
Har man inte rätt att försvara sig om någon bordar ett skepp på Internationellt vatten ? Tänkte mer på alla tankers vid Zoomalia som brukar skjuta friskt mot diverse båtskrällen.

Visst det lär ju få ödsliga konsekvenser men med tanke på allt skit som inträffat just där med minor etc kan man väl lika väl hänvisa till att man beskjuter terrorister, med anledning på allt som har hänt tidigare.
Citera
2019-07-21, 18:35
  #2223
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Har man inte rätt att försvara sig om någon bordar ett skepp på Internationellt vatten ? Tänkte mer på alla tankers vid Zoomalia som brukar skjuta friskt mot diverse båtskrällen.

Visst det lär ju få ödsliga konsekvenser men med tanke på allt skit som inträffat just där med minor etc kan man väl lika väl hänvisa till att man beskjuter terrorister, med anledning på allt som har hänt tidigare.

Båda tankerfartygen bordades från luften av beväpnade soldater. Svårt att göra motstånd i det läget. Dessutom var högst sannolikt inget av fartygen utrustade med beväpnade besättningsmän.
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2019-07-21 kl. 18:37.
Citera
2019-07-21, 18:37
  #2224
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Båda tankerfartygen bordades från luften av beväpnade soldater. Svårt att göra motstånd i det läget. Dessutom var högst sannolikt inga av fartygen utrustade med beväpnade besättningsmän.

Skjut dem en och en medans dom glider ner för repet.

Jag tror nog att alla fartyg har någon form utav beväpning, dock inte i samma utsträckning som de fartyg som tuffar förbi Zoomalia
Citera
2019-07-21, 18:43
  #2225
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
"Israel vill fortsätta leva och ha ett land"

EU får inte köpa olja av Iran längre och kan inte.

Och Israel vill att Iran slutar upp med sitt kärnvapenprogram helt och hållet, samt slutar med sina ballistiska missiler.

Ryssland skulle endast vinna på ett krig med Iran.

Alla är emot det, likaså USA, men Iran kan inte fortsätta diktera stora delar av regionen med sin revolutionära anda medan folket svälter. Om sanktionerna förblir och EU går i USA:s ärende med tanke på dessa situationer så ökar riskerna för ett krig mycket mycket mer, och då kommer Iran höja sin halter av berikat uranium väldigt väsentligt till vad de berikar nu.

Dessa är inte krigsrädda nationer som Sverige eller 80 procent av Europa, går det inte någons väg och det bara fortsätter och blir värre och värre så kommer det bli krig. Just nu i detta skede så handlar det inte om, OM det ska bli krig utan när det ska bli krig.

Alla kör just nu på en väg där det inte finns några trafikljus eller hinder, det finns dock en vägren, och det är EU. Men med tiden så kommer den att försvinna om man inte stannar upp och löser detta.

Det finns inget att kommentera förutom att du måste vara så obotligt korkad att du knappt ens skulle hitta din egen röv om du försökte. Det du skriver är inte bara korkat och strider totalt med verkligheten, det är inte ens rationellt. Jag gratulerar dig till titeln "den mest korkade svennen på FB genom tiderna".

Helvete vad Sverige är i behov av ett inbördeskrig och lite urensning alltså
Citera
2019-07-21, 18:46
  #2226
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Skjut dem en och en medans dom glider ner för repet.

Jag tror nog att alla fartyg har någon form utav beväpning, dock inte i samma utsträckning som de fartyg som tuffar förbi Zoomalia

Det tror inte jag. Tankerfartygen bemannas som regel med lågutbildade, lågavlönade människor från östra Asien, typ Indien, Indonesien. Att bemanna med väpnad (militär) personal är en extra kostnad som rederierna inte vill ha. Varje krona räknas.
Citera
2019-07-21, 18:50
  #2227
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det tror inte jag. Tankerfartygen bemannas som regel med lågutbildade, lågavlönade människor från östra Asien, typ Indien, Indonesien. Att bemanna med väpnad (militär) personal är en extra kostnad som rederierna inte vill ha. Varje krona räknas.

Så kan det va, frågan är ju om man har råd att stoppa trafiken i sundet eller om det är värt att ta in militär personal.
Citera
2019-07-21, 18:59
  #2228
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Så kan det va, frågan är ju om man har råd att stoppa trafiken i sundet eller om det är värt att ta in militär personal.

Bollen ligger hos Iran nu. Antingen så tar dom sitt förnuft till fånga eller så får dom ta konsekvenserna av det. Känns som att i deras hybris så håller dom på att måla in sig i ett hörn.
Citera
2019-07-21, 19:08
  #2229
Avstängd
Medlemskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det finns inget att kommentera förutom att du måste vara så obotligt korkad att du knappt ens skulle hitta din egen röv om du försökte. Det du skriver är inte bara korkat och strider totalt med verkligheten, det är inte ens rationellt. Jag gratulerar dig till titeln "den mest korkade svennen på FB genom tiderna".

Helvete vad Sverige är i behov av ett inbördeskrig och lite urensning alltså
Jag är inte någon svenne. Jag är en etnisk iranier.

Fattar du verkligen inte din åsna? Hörde du inte vad Lindsey Graham sa för tre veckor sedan?

Det finns ett land i världen som på fullt allvar inte kommer låta Iran skaffa kärnvapen, och det är Israel.

Vad är du för någon åsna egentligen?

Det kan mycket väl bli krig, jag förklara varför och du förnekar allt. Varför förnekar du allt? Vad är din lösning? Det finns inget avtal just nu, dom korkade Européeiska ledarna kommer lämna avtalet helt och hållet innan jul, för Iran kommer bara öka varannan månad om inte dom gör business med Iran, vilket dom inte kan med tanke på sanktionerna. Så antingen ett nytt avtal eller krig, så enkelt är det.

Regimskifte är närmare än vad du tror om det inte blir ett avtal.

Varför tror du det blev en massa mord på iranska kärnforskare innan avtalet 2015? Israel kommer göra allt för att stoppa Iran.

Börja det inbördeskriget genom att skjuta dig själv i skallen först

Det är du som är åsnan här.
__________________
Senast redigerad av Medlemskap 2019-07-21 kl. 19:11.
Citera
2019-07-21, 19:12
  #2230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Så kan det va, frågan är ju om man har råd att stoppa trafiken i sundet eller om det är värt att ta in militär personal.
Vad sägs om att bara lämna tillbaka den iranska tankern? Bolton får visserligen nervsammanbrott om ännu en av hans planer att få till krig mot Iran misslyckats, men det kan han gott ha.
Citera
2019-07-21, 20:09
  #2231
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Bra analys från The Guardian. I den citeras Carl Bildts tweet så det är tydligt att fler än oss här på Flashback undrar om bordningen av Grace 1 var laglig:

Nää. Försök inte. Du påstod att havsrättskonventionen "förbjuder" sanktionerna. Bildt säger något helt annat, nämligen att EU som grundregel inte tvingar fram sina sanktioner.
Du har fel. Bildt har rätt.

Men UK:s beslut kan ju ses som en sorts "prejudikat" i fortsättningen.


Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om att bara lämna tillbaka den iranska tankern? Bolton får visserligen nervsammanbrott om ännu en av hans planer att få till krig mot Iran misslyckats, men det kan han gott ha.

Vad sägs om att Löfven släpper ghettorappare?
Du visar återigen ditt djupa förakt för rättsstaten
__________________
Senast redigerad av FlashyBear 2019-07-21 kl. 20:13.
Citera
2019-07-21, 20:32
  #2232
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om att bara lämna tillbaka den iranska tankern? Bolton får visserligen nervsammanbrott om ännu en av hans planer att få till krig mot Iran misslyckats, men det kan han gott ha.

Eller varför inte bara ta ett till av Irans fartyg? Vore väl förtjänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback