Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Det första rally-VM'et kördes 1977 och vanns av Sandro Munari. Innan det var det enskilda rallyn lite hur som helst. Den främsta anledningen till att Michele Mouton kom tvåa i VM var att hon körde en Audi Quattro som var överlägsen allt annat med både turbo och fyrhjuldsdrift och Walter Röhrl som vann VM körde en Opel. Det var sista året en tvåhjulsdriven bil vunnit WRC.
Resten var stallorder. Året efter fick Hannu Mikkola vinna och gjorde det med besked.
Nej, Mouton förlorade titeln eftersom hennes Audi allt för ofta gick sönder innan tävlingen var över. Hon vann fyra delsegrar och slutade 1982 som totaltvåa i det årets WRC.
Tror du inte att även manliga rallyförare kör bilar med turbo och fyrhjulsdrift. Visserligen kan turbomotorer med flera hundra hästkrafter och fyrhjulsdrift vara ett vinnande recept. Men samtidigt blev dessa bilar svåra att köra.
Citat:
Sen dess har inga kvinnor kört i toppen. Eller ens nära.
När det gäller Ewy Rosqvist och Ursula Wirth tog det mig någon minut att komma underfund med vad du svamlade om och din källa var intressant.
Jag förstår att du inte tycker att placeringar 1-20 i WRC är toppen, bara om förarna är män. För övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg:
(FB) Är kvinnor bättre än män på något?. Bläddra ner en liten bit tills du kommer fram till det stycke som handlar om kvinnliga rallyförare.
Citat:
Men väldigt fel och jag är helt övertygad om att det antingen är väldigt medvetet eller bara okunnigt.
Grand Prix brukar nämligen F1-lopp heta.
Så jag tog reda på vad det handlade om egentligen och det korrekta namnet på tävligen var: Gran Premio de Turismo Argentina 1962. Läs gärna hennes bok: "Fart från början till slut" så får du se vad det handlade om egentligen, något VM-rally var det inte.
En stilla undran nu bara.
De här namnen du nämner här, är det någon av dem som är bättre än, säg S Loeb på något?
Annars är det väl lite off topic?
Eller vill du bara ha det nämnt att det finns tjejer som också kunnat köra bil?
Du vet, sånt där som alla fattar ändå.
De kör inte lika fort, men ganska hyfsat.
Mouton var förresten en notorisk kraschare. Speciellt i det som brukar vara årets första rally, Monte Carlo. Ett år skadade hon knät där, vilket hon haft men av långt senare.
Naturligtvis var det Gran Premio de Turismo i Argentina 1962 som avsågs när jag diskuterade Ewy Rosqvist-von Korffs överlägsna seger över samtliga manliga konkurrenter. Jag har aldrig sagt att det var ett VM-rally. Loppet i Argentina var ett av de tuffaste och farligaste rallyn som körts. 444 mil långt var det. Hon och kartläsaren Ursula Wirth vann alla etapperna och kom i mål tre timmar före tvåan (en man). Dessutom vann hon flera Europamästerskap, liksom damklassen i Midnattssolsrallyt.
Under en tävling i Jugoslavien var det en manlig rallyförare som försökte köra Ewy av vägen i ett osportsligt försök att få henne att förlora tävlingen. Han hade väl samma inställning som du, nämligen att tjejer inte kör lika fort som killar.
Det går inte att göra sådana jämförelser som du försöker få mig att göra i fråga om Loeb och de kvinnliga rallyförare som jag tidigare nämnt. Loeb är född 1974 och fortfarande aktiv till skillnad från Ewy Rosqvist (f 1929) och de andra donnorna som var verksamma en till flera decennier tidigare. Om Ewy hade tillhört samma generation som Sébastien L och ställt upp i samma tävlingar som han, då hade hon haft mycket goda förutsättningar att besegra honom i ett eller flera lopp.
Även manliga rallyförare är mer eller mindre notoriska kraschare. Även Loeb.
Alla fattar att kvinnor kan köra bil lika fort som män. Det finns ingen genetisk komponent som gör kvinnliga bilförare sämre än manliga. Det är endast skillnader i motorintresse och samhällets könstereotypiska normer som ligger bakom den manliga överrepresentationen inom rally och övrig motorsport.