Citat:
Ursprungligen postat av
Vossevangen
Det var altså politiinspektør Brøske som først offentliggjorde dette.
Men jeg skjønner at du holder deg til din teori uansett.
Det fremgikk av linken jeg postet at politiet i årene forut for forsvinningen 31 10 2018, allerede lå kraftig på etterskudd, og hadde mottatt flengende kritikk fra Riksadvokaten for dette. Poenget i linken er jo at da AEH-saken kom på toppen av dette, ville det få (har nå fått) konsekvenser i form av manglende etterforskning i andre straffesaker.
Politiet bestemmer selv hva de vil offentliggjøre. Men på direkte spørsmål er det selvfølgelig helt umulig for politiet å gi råd om å utbetale penger til kidnappere. Det er rett og slett helt utenkelig at Brøske kan ha rådet familien til å betale løsepenger.
Brøske kunne like gjerne ha sagt det på en mer generell måte. At politiet aldri kan råde noen til å betale løsepenger. At politiet aldri kan anbefale familier å betale kriminelle for å få sine kjære tilbake, fordi politiet aldri kan anbefale folk å belønne kriminelle. Politiet kan ikke bidra til at kidnapping blir lønnsom business, fordi da vil vi få flere kidnappinger.
Mens Holden, da han uttalte seg på vegne av familien, sa at familien ikke betalte kidnapperne
etter råd fra politiet. Det hadde ikke Holden trengt å si, hvis ikke familien spesifikt hadde bedt han om det. Familien kunne ha vært tause om utbetaling eller ikke i løsepengespørsmålet. Det tror jeg også ville vært mest naturlig dersom bortføring faktisk hadde skjedd.
Om manglende kapasitet på etterforskning, det er et problem som har eksistert lenge, og som jeg ikke ser har noen forbindelse med AEHs forsvinning. Det er mer status quo, det er slik det er.
Med mindre da mange forskjellige kriminelle har slått seg sammen og drept AEH, for å forsinke etterforskning av egne forbrytelser. Hvilket faktisk er så utenkelig at det nesten er latterlig.