2019-07-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Holden kan ikke kreve at det tas ut siktelse. For å ta ut siktelse, så kreves det at det kommer visse kvalifiserende momenter. Bestemmelser om når en mistenkt får status som siktet er gitt i straffeprosessloven.

Kan TH nekte å la seg avhøre på nytt, slik saken står nå?
Citera
2019-07-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Kan TH nekte å la seg avhøre på nytt, slik saken står nå?
Han kan ikke nekte å la seg avhøre, men han kan velge å ikke avgi forklaring.
Citera
2019-07-19, 17:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg siterer resten av setningen fra wikipedia:

NOKAS-ranet skjedde 5. april 2004, Munch-ranet 22. august 2004. Om politiet ikke greide å skaffe tilbake nasjonale kunstskatter som "Skrik" og "Madonna" ville det bli forferdelig flaut. Men, politiet løste begge sakene, Skrik og Madonna kom hjem igjen, og Nokas-ranerne ble tatt.

Mens i Hagen-forsvinningen har jo resultatet blitt at kjente kriminelle miljøer har blitt mer overvåket og etterforsket, for å avdekke om de har vært involvert i forsvinningen.

Denne oppbinding-av-politiets-ressurser-teorien funker bare på papiret, i realiteten må Hagen-forsvinningen ha gitt en motsatt effekt.

Som så mye annet i denne saken, det som blir sagt stemmer ikke med det som har skjedd.

Man människorövar inte för att divergera uppmärksamhet bort från organiserad småbrottslighet. Det är som att börja med rökheroin i ett försök att sluta snusa.
Citera
2019-07-19, 17:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ad AEH-sakens innvirkning på ressursbruken i politiet m.v., re-poster jeg denne.
Ble opprinnelig postet på tråden den 18 02 19 kl.23.09 av nicket Lynxlupus.
Mye her synes fortsatt aktuelt.

Det blev ju tillfälle att beröra andra ting i artikeln till slut ändå...

Sen kan väl vem som helst förstå att en normann må få gi si ud og ski. Och att andra fartsyndare då får vike.
Citera
2019-07-19, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Han kan ikke nekte å la seg avhøre, men han kan velge å ikke avgi forklaring.

Å nekte å la seg avhøre, og å nekte å avgi forklaring går ut på det samme. Han kan nekte å la seg avhøre, men har plikt til å møte til avhør.
Citera
2019-07-19, 17:54
Medlem
Citat:
Advokat Svein Holden er familiens bistandsadvokat.
Det innebærer at han representerer både ektemannen og de 3 barna (jeg holder de 3 umyndige barnebarna utenfor i det følgende resonnementet).

Ingen advokat kan på samme tid og i samme sak representere motsatte interesser. Dette følger av advokatetiske regler og habilitetsreglene.

Ovenstående innebærer at i det øyeblikk politiet evt sikter en eller flere av de fire nevnte personer for drap/medvirkning til drap så kan ikke adv Holden BÅDE representere vedkommende som forsvarer (f eks Tom Hagen) OG samtidig fortsette å representere de tre barna som bistandsadvokat. Tilsvarende dersom f eks et av barna av politiet blir siktet for medvirkning til drap.

Det er ikke offentliggjort noen slik endring i hvem adv Holden representerer.
Det er da vanskelig å tenke seg at politiet har siktet noen av de fire pr idag.

Som nicket Minnimus har vært inne på, er det imidlertid fullt mulig at andre personer har blitt siktet av politiet for «et eller annet» under etterforskningen. Etter at politiet en tid tilbake sa klart fra at de ikke lenger vil besvare spm om det er tatt ut noen siktelser i sakskomplekset, så holder jeg det for sannsynlig at noen er siktet for noe.

Det er ikke absolutt forbud for pressen å referere fra en siktelse.

Hadde det kommet en siktelse i denne saken som har hatt en så stor offentlig interesse, hadde nok VG vært på ballen for lenge siden.
Citera
2019-07-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er en opportunistisk og intelligent manipulator som står bak. Det ser ut som han skaper mye innviklet og konstruert teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og som ikke lar seg gjennomføre i praksis.[/

Det skulle ikke forundre meg om han forsøker å legge skylden for at AEH er blitt drept, på politiet. Han henvendte seg til politiet i god tro, bla bla bla, og se hva som skjedde, bla bla bla.

Litt fri spekulasjon fra min side. Da politiet ikke fant spor etter kidnappere, påsto TH at det skyldes at politiet ikke var flinke nok, ikke lette nok, ikke brukte tilstrekkelige ressurser. Som motsvar til dette kom det avisoppslag om politiets "enorme ressursbruk", bla bla bla.

Også dette med at familien "fulgte politiets råd om ikke å betale", ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet.

Politiet må enten finne levningene etter AEH, eller finne datautstyret, sannsynligvis en smarttelefon, som er blitt brukt til å kommunisere på vegne av de "ekte" kidnapperne. Da vil de ha en vanntett sak å ta til retten.

Men de har sannsynligvis nok allerede. Tror trusselbrevet er veldig avslørende, og at det sannsynligvis inneholder nok beviser til å få han dømt.
Her er du inne på noe vesentlig!
Senast redigerad av AmunRa 2019-07-19 kl. 18:00.
Citera
2019-07-19, 18:04
Medlem
Lonnrots avatar
Finns grund för misstanke (från polis/åklagare) så prövas (och måste prövas) den grunden av tingsrätt (Sverige och andra delar av den civiliserade världen). Vill inte åklagare offentliggöra sina (mer eller mindre allmänna) misstankar så avvaktar man med att gå till tingsrätt, men när man har grund (bevis eller indicier hänförliga till brott/ett brott som betyder att en person misstänks) så måste man begära prövning av domstolen, och omvänt: när så sker är personen formellt misstänkt och ska meddelas detta och/eller frihetsberövas, häktas (beroende på brottet och misstankens styrka). Åtal betyder att anklagelsen preciseras o formaliseras och rättegång inleds, det sker när utredningen är klar, under vilken man helst av allt har mördaren i förvar. Misstanke (från myndighet) av en person som namnges eller pekas ut så att denne kan identifieras är en offentlig handling som inte kan äga rum grundlöst och utan konsekvenser. Så har det varit ungefär sen jurister först testade det där nya att rista in kilskrift i lertavlor. Det är inget nytt under sola där int.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-19 kl. 18:16.
Citera
2019-07-19, 18:19
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det er ikke absolutt forbud for pressen å referere fra en siktelse.

Hadde det kommet en siktelse i denne saken som har hatt en så stor offentlig interesse, hadde nok VG vært på ballen for lenge siden.
Hvor skrev jeg at det forbud for pressen å referere fra en siktelse??

For øvrig var poenget i mitt innlegg som du svarer på, at en siktelse mot noen av de fire sentrale familiemedlemmene, vil måtte komme til syne ved at bistandsadvokat Holdens oppdrag må endres eller avsluttes i det øyeblikket en av de fire evt blir siktet for forhold knyttet til AEHs forsvinning. Tenkte dette kunne være nyttig kunnskap å dele.

Hvordan du greier å vri dette til at jeg har skrevet at det er et forbud for pressen for å referere fra en siktelse, er uforståelig.

Politiet har ingen plikt til å informere politet i det øyeblikket de tar ut en siktelse.
Dersom du mener politiet har en slik plikt, ser jeg frem til en konkret henvisning til relevant paragraf i straffeprosessloven eller påtaleinstruksen.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-19 kl. 18:32.
Citera
2019-07-19, 18:21
Medlem
Citat:
Du fikk med deg at det er kilder i politiet selv som er bekymret for koblingen mellom 1 stk svært ressurskrevende sak (AEH-saken) og effekten i form av mindre ressurser til å etterforske annen kriminalitet? Du fikk med deg at den kilden som uttalte seg 18 februar var politimesteren i Øst politidistrikt?

Det er ingen som har hevdet at:
«all slag overgripere, volds- og vinningskriminelle skal ha rottet seg sammen og kidnappet AEH ...»

Du bruker en debatt-teknikk der du søker å gjengi en mening/et saksforhold på en latterliggjørende måte.

Det er en del av dette på denne tråden. Hvilket bidrar til å avholde en del personer fra å bruke tid på tråden.

Det var ikke ment som latterliggjøring. Merk, problemene med kapasitet i politiets etterforskning oppsto lenge før AEH forsvant. Politiet var i ferd med å ta igjen et etterslep da AEH forsvant.

Så jeg synes at det ikke er naturlig å koble tidligere etterslep til AEHs forsvinning. Det kan like gjerne være snakk om at politiet har hatt for lite ressurser over tid. Altså at budsjettet har vært for knapt, og må reguleres opp slik at det dekker behovet.

Citat:
Ad det forhold at Kornblomst skriver at:
« ... familien ‘fulgte politiets råd om å ikke betale’, ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet»

Allerede den 13 januar (husk saken ble offentlig først 9 januar) bekrefte politiet v/politiinspektør Brøske at politiet hadde gitt familien det råd å ikke betale:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1oKoA/politiet-har-raadet-familien-til-ikke-aa-innfri-krav

Dette er da et faktum i saken med ansvarlig politiinspektør som kilde, og ikke et «forsøk på å legge ansvaret over på politiet».

Alle vet at politiet ikke kan gi råd om å betale ut løsepenger. Men politiet hadde ikke trengt å være så spesifikke om dette.

Alle vet også at det er opp til familien om de vil betale eller ikke. At familien på ingen måte er forpliktet til å følge politiets råd.

Familien hadde ikke trengt å offentliggjøre dette. Ikke politiet heller.

Derfor reagerer jeg på at slik for-mye-informasjon er blitt offentliggjort. Det skaper for meg et inntrykk av at TH forsøker å skyve ansvar over på politiet.
Citera
2019-07-19, 18:35
Medlem
Vossevangens avatar
Det var altså politiinspektør Brøske som først offentliggjorde at de hadde rådet familien til å ikke betale. Men jeg skjønner at du holder deg til din teori uansett.

Det fremgikk av linken jeg postet at politiet i årene forut for forsvinningen 31 10 2018, allerede lå kraftig på etterskudd, og hadde mottatt flengende kritikk fra Riksadvokaten for dette. Poenget i linken er at da AEH-saken kom på toppen av dette, ville det få (har nå fått) konsekvenser i form av manglende etterforskning i andre straffesaker.

Du må gjerne mene at du ikke synes det er naturlig å koble etterslepet i politidistriktet til AEH-saken. Men det er altså fra ansvarlig hold i politidistriktet disse opplysningene kommer.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-19 kl. 18:47.
Citera
2019-07-19, 19:03
Medlem
Citat:
Det var altså politiinspektør Brøske som først offentliggjorde dette.
Men jeg skjønner at du holder deg til din teori uansett.

Det fremgikk av linken jeg postet at politiet i årene forut for forsvinningen 31 10 2018, allerede lå kraftig på etterskudd, og hadde mottatt flengende kritikk fra Riksadvokaten for dette. Poenget i linken er jo at da AEH-saken kom på toppen av dette, ville det få (har nå fått) konsekvenser i form av manglende etterforskning i andre straffesaker.

Politiet bestemmer selv hva de vil offentliggjøre. Men på direkte spørsmål er det selvfølgelig helt umulig for politiet å gi råd om å utbetale penger til kidnappere. Det er rett og slett helt utenkelig at Brøske kan ha rådet familien til å betale løsepenger.

Brøske kunne like gjerne ha sagt det på en mer generell måte. At politiet aldri kan råde noen til å betale løsepenger. At politiet aldri kan anbefale familier å betale kriminelle for å få sine kjære tilbake, fordi politiet aldri kan anbefale folk å belønne kriminelle. Politiet kan ikke bidra til at kidnapping blir lønnsom business, fordi da vil vi få flere kidnappinger.

Mens Holden, da han uttalte seg på vegne av familien, sa at familien ikke betalte kidnapperne etter råd fra politiet. Det hadde ikke Holden trengt å si, hvis ikke familien spesifikt hadde bedt han om det. Familien kunne ha vært tause om utbetaling eller ikke i løsepengespørsmålet. Det tror jeg også ville vært mest naturlig dersom bortføring faktisk hadde skjedd.

Om manglende kapasitet på etterforskning, det er et problem som har eksistert lenge, og som jeg ikke ser har noen forbindelse med AEHs forsvinning. Det er mer status quo, det er slik det er.

Med mindre da mange forskjellige kriminelle har slått seg sammen og drept AEH, for å forsinke etterforskning av egne forbrytelser. Hvilket faktisk er så utenkelig at det nesten er latterlig.
Senast redigerad av kornblomst 2019-07-19 kl. 19:11. Anledning: skrivefeil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in