2019-07-19, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Det forundrer meg at du mener vi ofte er uenige. Da tror jeg du misforstår mye av det jeg skriver. Jeg ser det slettes ikke som en "trådsannhet" at TH er den skyldige. Jeg registrerer flere hypoteser, og blant dem finner jeg to plausible. Begge har en ting til felles, og det er at det ikke er noen kidnappere i andre enden.
Det virker som du har mye kunnskap om påtalemyndighetene, og det er interessant å lese om hvordan de jobber; du skriver det på en måte som er enkel å fatte. Det er en god ting at de holder tilbake i denne saken.
Hva mener du om pressekonferansen som ble holdt 24 januar, og intervjuene i media etterpå, ser du distansen jeg peker på? Og som jeg mener ble forsterket 26. juni, hvor Holden sa seg uenig med politiets nye hypotese. Men samtidig understreker han at ingen i familien føler seg mistenkt.
En av grunnene til at jeg nå heller mot at det kan være organisert kriminalitet som står bak, ikke for økonomisk vinning skissert i trusselbrev, men for å tappe politiet for ressurser, er nettopp det at ingen tilståelse har kommet, og at familien ser ut til å ha stor tiltro til politiet.

Hva mener du med at organiserte kriminelle kan stå bak for å tappe politiet for resurser?
At f.eks. Satudarah MC eller Young Guns kan stå bak? Slik at dem får mere spillerom for å selge hasj og amfetamin? Politiet har bedt om å få innvilget 18 millioner ekstra til etterforskningen, vet ikke hvordan det gikk med den saken. Får dem det innvilget, så blir dem vel ikke tappet for resurser. Saken har uten tvil kostet mange millioner. Tror det var 7 millioner på 6 mnd. bare i overtid alene. Men slik er det jo i mange drapssaker. Denne Vålnes-saken i nord kostet jo også flere titalls millioner. Tanja Behrmann og Jørn Hugo Rikardsen Behrmann, (adresse Åsveien 5 Sagelv, Storsteinsnes), satt i varetekt i lange tider fordi politiet mente at dem var skyldig i drap. Dem ble løslatt etter at riksadvokaten henla saken. Man fant aldri noe lik, og kunne dermed ikke bevise at han hadde blitt drept. Dem søkte erstatning, men fikk ikke en krone. Men jeg tviler på at f.eks. Thorsmen MC i Finnsnes har bortført Per Vålnes for å tappe politiet for penger.
Citera
2019-07-19, 11:41
Medlem
everythingiss avatar
Jag förstår inte norska, men visst är det den äkte mannen som ligger bakom mordet?
Citera
2019-07-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Hva mener du med at organiserte kriminelle kan stå bak for å tappe politiet for resurser?
At f.eks. Satudarah MC eller Young Guns kan stå bak? Slik at dem får mere spillerom for å selge hasj og amfetamin? Politiet har bedt om å få innvilget 18 millioner ekstra til etterforskningen, vet ikke hvordan det gikk med den saken. Får dem det innvilget, så blir dem vel ikke tappet for resurser. Saken har uten tvil kostet mange millioner. Tror det var 7 millioner på 6 mnd. bare i overtid alene. Men slik er det jo i mange drapssaker. Denne Vålnes-saken i nord kostet jo også flere titalls millioner. Tanja Behrmann og Jørn Hugo Rikardsen Behrmann, (adresse Åsveien 5 Sagelv, Storsteinsnes), satt i varetekt i lange tider fordi politiet mente at dem var skyldig i drap. Dem ble løslatt etter at riksadvokaten henla saken. Man fant aldri noe lik, og kunne dermed ikke bevise at han hadde blitt drept. Dem søkte erstatning, men fikk ikke en krone. Men jeg tviler på at f.eks. Thorsmen MC i Finnsnes har bortført Per Vålnes for å tappe politiet for penger.

Tenker blant annet på den stadig økende gjengkriminaliteten, ja. Den vokser seg stadig større, og kynismen råder. Er også redd for noe terrorrelatert selvsagt.
Citera
2019-07-19, 13:20
Medlem
Jeg tror ikke man skal ta politiets forslag om at angivelige kidnappere spekulerte i å binde opp politiets ressurser, slik at annen alvorlig kriminalitet ikke skal bli oppdaget, etterforsket, straffeforfulgt, at noen skal ta dette forslaget seriøst og alvorlig.

Dersom det fantes et slikt motiv måtte den kriminelle aktiviteten ha skjedd i den perioden politiets etterforskning var mest aktiv og krevende, en periode som allerede er tilbakelagt.

Også dette konstruerte motivet lukter spekulativ manipulasjon. Det er rett og slett ikke troverdig. Tror ikke ett eneste sekund at politiet har tatt denne teorien seriøst.
Senast redigerad av kornblomst 2019-07-19 kl. 13:22. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-07-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror ikke man skal ta politiets forslag om at angivelige kidnappere spekulerte i å binde opp politiets ressurser, slik at annen alvorlig kriminalitet ikke skal bli oppdaget, etterforsket, straffeforfulgt, at noen skal ta dette forslaget seriøst og alvorlig.

Dersom det fantes et slikt motiv måtte den kriminelle aktiviteten ha skjedd i den perioden politiets etterforskning var mest aktiv og krevende, en periode som allerede er tilbakelagt.

Også dette konstruerte motivet lukter spekulativ manipulasjon. Det er rett og slett ikke troverdig. Tror ikke ett eneste sekund at politiet har tatt denne teorien seriøst.

tja, det høres kanskje litt søkt ut, men det har skjedd før, f.eks.
https://no.wikipedia.org/wiki/Munch-ranet
sitat "Det antas at Munch-ranet opprinnelig var et bestillingsverk fra David Toska for å lede politiets etterforskningsressurser bort fra det såkalte NOKAS-ranet,[1]"

det kunne evt være at større kriminelle organisasjoner som var i etableringsfasen i Norge kunne se seg tjent med mindre overvåkning, spaning el. lign, men jeg har litt vanskelig for å tro på det selv.
Citera
2019-07-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99
sitat "Det antas at Munch-ranet opprinnelig var et bestillingsverk fra David Toska for å lede politiets etterforskningsressurser bort fra det såkalte NOKAS-ranet,[1]"

det kunne evt være at større kriminelle organisasjoner som var i etableringsfasen i Norge kunne se seg tjent med mindre overvåkning, spaning el. lign, men jeg har litt vanskelig for å tro på det selv.

Vanskelig for å tro det jeg også, men den ene hypotesen er ikke noe mindre plausibel enn den andre. Veldig mye som ikke stemmer med TH som GM, kanskje enda mer. Med ukjent GM så kan det ha skjedd rett etter samtalen 09:14, og at hun var på toalettet da de kom. Med TH så må 09:14 samtalen forklares.
Citera
2019-07-19, 13:41
Medlem
Citat:
Vanskelig for å tro det jeg også, men den ene hypotesen er ikke noe mindre plausibel enn den andre. Veldig mye som ikke stemmer med TH som GM, kanskje enda mer. Med ukjent GM så kan det ha skjedd rett etter samtalen 09:14, og at hun var på toalettet da de kom. Med TH så må 09:14 samtalen forklares.

Enig i det.
Det som taler mest for TH som GM er vel politiets uttalelser og opptreden.
Citera
2019-07-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99

Jeg siterer resten av setningen fra wikipedia:
Citat:
... som ble gjennomført drøye fem måneder tidligere.

NOKAS-ranet skjedde 5. april 2004, Munch-ranet 22. august 2004. Om politiet ikke greide å skaffe tilbake nasjonale kunstskatter som "Skrik" og "Madonna" ville det bli forferdelig flaut. Men, politiet løste begge sakene, Skrik og Madonna kom hjem igjen, og Nokas-ranerne ble tatt.

Mens i Hagen-forsvinningen har jo resultatet blitt at kjente kriminelle miljøer har blitt mer overvåket og etterforsket, for å avdekke om de har vært involvert i forsvinningen.

Denne oppbinding-av-politiets-ressurser-teorien funker bare på papiret, i realiteten må Hagen-forsvinningen ha gitt en motsatt effekt.

Som så mye annet i denne saken, det som blir sagt stemmer ikke med det som har skjedd.
Senast redigerad av kornblomst 2019-07-19 kl. 13:46. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-07-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg siterer resten av setningen fra wikipedia:

NOKAS-ranet skjedde 5. april 2004, Munch-ranet 22. august 2004. Om politiet ikke greide å skaffe tilbake nasjonale kunstskatter som "Skrik" og "Madonna" ville det bli forferdelig flaut. Men, politiet løste begge sakene, Skrik og Madonna kom hjem igjen, og Nokas-ranerne ble tatt.

Mens i Hagen-forsvinningen har jo resultatet blitt at kjente kriminelle miljøer har blitt mer overvåket og etterforsket, for å avdekke om de har vært involvert i forsvinningen.

Denne oppbinding-av-politiets-ressurser-teorien funker bare på papiret, i realiteten må Hagen-forsvinningen ha gitt en motsatt effekt.

Som så mye annet i denne saken, det som blir sagt stemmer ikke med det som har skjedd.

Full forvirring på alle fronter. Flaks eller god planlegging?
Citera
2019-07-19, 14:12
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlupus108
Aftenposten i kveld:

Politimester om Lørenskog-forsvinningen: Den massive etterforskningen går ut over andre alvorlige saker

Øst politidistrikt må sette en rekke straffesaker på vent på grunn av arbeidet med forsvinningssaken i Lørenskog. Politimesteren frykter at andre kriminelle vil få strafferabatt eller i verste fall gå fri.

PUBLISERT: 18. FEBRUAR 2019, 22:09

I 16 uker har politiet etterforsket den antatte bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen (68) uten at det hittil har kommet noe livstegn fra kvinnen. Politimester Steven Hasseldal i Øst politidistrikt er tydelig på at den krevende etterforskningen tærer enormt på politiets kapasitet og økonomi.
– Vi er nødt til å gjøre omprioriteringer som kan gå ut over folks rettsfølelse. Vi prøver å velge vekk det minst viktige, alt fra vinningstyveri til trafikksaker, men jeg tror vi må erkjenne at mer alvorlige forhold blir liggende lengre, sier han i et intervju med Aftenposten.
Politimesteren, med bakgrunn fra Forsvaret, sitter fremoverlent med kaffekoppen i hånden på kontoret i toppetasjen på Follo politistasjon i Ski. Bak ham står et par konkurranseski. De har han ikke hatt tid eller mulighet til å bruke denne vinteren.

Filleristet av Riksadvokaten i fjor
Riksadvokaten kom i mai i fjor med knusende kritikk av Øst politidistrikt i en 48 sider lang tilsynsrapport.
Det ble pekt på at et stort antall straffesaker, som blant annet gjaldt overgrep mot barn, voldtekt og andre alvorlige sedelighetsforbrytelser, sto i kø uten å bli etterforsket. Av 150 voldtektsanmeldelser, var samtlige oversteget fristen på 130 dager for igangsettelse av etterforskning.
Øst politidistriktet var på god vei til å fjerne problemet med lange køer i straffesaksbehandlinger da de ble varslet om forsvinningssaken 31. oktober.

Risikerer strafferabatt
Politimesteren frykter at arbeidet med denne saken vil føre til at andre straffesaker vil kunne hope seg opp og at det vil kunne føre til strafferabatt, henleggelser og påtaleunnlatelser i mange alvorlige saker.
– Det at sakene blir gamle, er ikke optimalt med tanke på offeret, pårørende eller siktede selv. Man risikerer også strafferabatt, det har vi sett mange tilfeller av tidligere.
– Du har det øverste ansvaret, går det inn på deg personlig at det skjer?
– Vi ønsker raskest mulig rettergang. Når man ender opp med at sakene blir liggende veldig lenge, svekker det folks rettsoppfatning.
Bekrefter avansert kommunikasjonsplattform
Han beskriver forsvinningssaken som unik og veldig spesiell.
– Jeg kan ikke komme på en eneste sak som er lik denne, sier politimesteren.
For første gang bekrefter politiet offisielt hva slags digital kommunikasjonsplattform de «på den andre siden» har benyttet seg av.
– At man har valgt å bruke kryptovaluta som kommunikasjonsform, gjør denne saken veldig spesiell, sier Hasseldal.
Denne måten å kommunisere på er av politiinspektør og etterforskningsleder Tommy Brøske blitt beskrevet som krevende og ikke egnet til god kommunikasjon.
Motparten skal ifølge Aftenpostens opplysninger ha krevd ni millioner euro eller 88 millioner kroner for å gi slipp på Anne-Elisabeth Hagen. Løsepengene skal være krevd utbetalt i kryptovalutaen monero.

Hasseldal beskriver det langvarige arbeidet med forsvinningen som krevende.
– Vi er bedre rustet til å stå i store og lange løp enn tidligere, men det er likevel en smertegrense for hvor lenge vi kan stå i et slikt etterforskningsløp uten at det får store konsekvenser.
– Har dere bedt Politidirektoratet om mer ressurser?
– Vi har ikke gjort det, men det er klart at det er noe vi vil ha en dialog med direktoratet om, særlig hvis det trekker ut.

Millioner av kroner til overtid
Han ønsker ikke å tallfeste hvor mange som bidrar i etterforskningen, men sier det er et betydelig antall. Blant annet er det hentet inn folk fra ulike lensmannskontorer for å jobbe med saken.
– Denne saken kommer til å koste mye. Det vi bruker på overtid, er bare en brøkdel. Det er ikke overtidsbetalingen som er den store utgiftsposten.
– Hva slags kostnader er vi oppe i nå?
– Det har jeg ikke oversikt over nå, men det kommer til å koste oss mange millioner, bare i overtid.
Politidistriktet skriver selv i en rapport over sentrale nøkkeltall at etterforskningen «er, og har vært, svært krevende. Den pågår for fullt og utfordrer distriktet på ressurser og kompetanse innen etterforskning».

Vurderer å henlegge saker
Ifølge politimesteren nådde distriktet en topp på 7400 straffesaker som hadde ligget ubehandlet i mer enn tre måneder i september i fjor.
– Så har vi heldigvis klart å snu dette. Ved juletider var det cirka 6000 saker, nå er det 5800. Det har gått riktig vei, men det er fortsatt altfor mange gamle og alvorlige saker.
Han trekker frem saker som gjelder vold i nære relasjoner, som ofte ikke når opp blant de prioriterte sakene. Saker som omhandler seksuelle overgrep mot barn og voldtekter prioriteres foran.
– Forsvinningssaken har gjort at det har gått mye saktere å rette opp kapasitetsproblemene enn det vi hadde håpet på, sier Hasseldal.
– I hvilken grad har dere tatt i bruk påtaleunnlatelse for å få unna køen?
– Vi har tatt i bruk påtaleunnlatelser, men er ikke blant dem som har brukt det mest. Heller ikke når det kommer til henleggelser på grunn av kapasitet, men det er selvfølgelig noe vi vurderer.

Skylder på reformen og mer tekniske saker
Han mener politireformen og et mer komplisert kriminalitetsbilde er med på å forklare at etterforskning og straffeforfølgning tar så lang tid i Øst politidistrikt.
– Det skyldes ikke vond vilje fra vår side. Grunnen til at vi har kommet skjevt ut, er at vi har vært gjennom en reform som har tatt veldig mye kapasitet. Antall anmeldelser har gått ned og politidistriktet er blitt styrket. Men vi har fått en økning av en type saker som er teknisk vanskeligere og krever veldig mye mer arbeid.
Blant annet har antall sedelighetssaker økt med 85 prosent de siste fem årene. Mange av disse er internettrelaterte, og det krever tung teknisk etterforskning.

Strukket strikken langt
Hasseldal opplever også at politidistriktet mister kompetente medarbeidere som følge av konkurranse med Oslo politidistrikt, Kripos og Økokrim.
Han roser bistanden fra Kripos i forsvinningssaken, men vektlegger at politiet også må stå på egne ben i utviklingen av kompetanse innen spesielt datakriminalitet.
– Med denne saken har vi jo strukket strikken enda lenger. Vi har også spilt på internasjonale kontakter som vi prøver å bruke.
Det er tidligere kjent at norsk politi har fått bistand fra Europol, Interpol og FBI i løpet av etterforskningen.

– Underlig at vi ikke har fått mer kontakt
– Har du fortsatt troen på at man kan få henne tilbake i live?
– Ja, vi har troen på det, selvfølgelig har vi det, sier han.
I forrige uke bekreftet politiet og familiens bistandsadvokat at det har vært ny kontakt på en annen kommunikasjonsplattform. Men det er fortsatt ikke kommet noe bevis på at 68-åringen er i live.
– Hvordan tolker du det at det har gått så lang tid uten livsbevis?
– Jeg synes det er litt underlig at vi ikke har fått mer kontakt.
– Kan det tyde på at dere står overfor noe annet enn en kidnappingssak?
– Jeg vil ikke spekulere i det. Jeg forholder meg til det vi har sagt tidligere, det er ingen endring i synet på saken.
Ad AEH-sakens innvirkning på ressursbruken i politiet m.v., re-poster jeg denne.
Ble opprinnelig postet på tråden den 18 02 19 kl.23.09 av nicket Lynxlupus.
Mye her synes fortsatt aktuelt.
Citera
2019-07-19, 14:25
Medlem
Citat:
Full forvirring på alle fronter. Flaks eller god planlegging?

Det er en opportunistisk og intelligent manipulator som står bak. Det ser ut som han skaper mye innviklet og konstruert teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og som ikke lar seg gjennomføre i praksis.

Det skulle ikke forundre meg om han forsøker å legge skylden for at AEH er blitt drept, på politiet. Han henvendte seg til politiet i god tro, bla bla bla, og se hva som skjedde, bla bla bla.

Litt fri spekulasjon fra min side. Da politiet ikke fant spor etter kidnappere, påsto TH at det skyldes at politiet ikke var flinke nok, ikke lette nok, ikke brukte tilstrekkelige ressurser. Som motsvar til dette kom det avisoppslag om politiets "enorme ressursbruk", bla bla bla.

Også dette med at familien "fulgte politiets råd om ikke å betale", ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet.

Politiet må enten finne levningene etter AEH, eller finne datautstyret, sannsynligvis en smarttelefon, som er blitt brukt til å kommunisere på vegne av de "ekte" kidnapperne. Da vil de ha en vanntett sak å ta til retten.

Men de har sannsynligvis nok allerede. Tror trusselbrevet er veldig avslørende, og at det sannsynligvis inneholder nok beviser til å få han dømt.
Citera
2019-07-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ad AEH-sakens innvirkning på ressursbruken i politiet m.v., re-poster jeg denne.
Ble opprinnelig postet på tråden den 18 02 19 kl.23.09 av nicket Lynxlupus.
Mye her synes fortsatt aktuelt.

At etterforskning av all slags kriminalitet kan bli forsinket pga kapasitetsproblemer, det blir jo, jeg vet ikke men, at all slag overgripere, volds- og vinningskriminelle skal ha rottet seg sammen og kidnappet og drept AEH for å forsinke etterforskning av egne forbrytelser, nei, det er så vilt og virkelighetsfjernt at det umulig kan ha noen som helst rot i virkeligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in