2019-07-19, 14:46
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
At etterforskning av all slags kriminalitet kan bli forsinket pga kapasitetsproblemer, det blir jo, jeg vet ikke men, at all slag overgripere, volds- og vinningskriminelle skal ha rottet seg sammen og kidnappet og drept AEH for å forsinke etterforskning av egne forbrytelser, nei, det er så vilt og virkelighetsfjernt at det umulig kan ha noen som helst rot i virkeligheten.
Du fikk med deg at det er kilder i politiet selv som er bekymret for koblingen mellom 1 stk svært ressurskrevende sak (AEH-saken) og effekten i form av mindre ressurser til å etterforske annen kriminalitet? Du fikk med deg at den kilden som uttalte seg 18 februar var politimesteren i Øst politidistrikt?

Det er ingen som har hevdet at:
«all slag overgripere, volds- og vinningskriminelle skal ha rottet seg sammen og kidnappet AEH ...»

Du bruker en debatt-teknikk der du søker å gjengi en mening/et saksforhold på en latterliggjørende måte.

Det er en del av dette på denne tråden. Hvilket bidrar til å avholde en del personer fra å bruke tid på tråden.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-19 kl. 14:55.
Citera
2019-07-19, 16:05
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Det er en opportunistisk og intelligent manipulator som står bak. Det ser ut som han skaper mye innviklet og konstruert teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og som ikke lar seg gjennomføre i praksis.

Det skulle ikke forundre meg om han forsøker å legge skylden for at AEH er blitt drept, på politiet. Han henvendte seg til politiet i god tro, bla bla bla, og se hva som skjedde, bla bla bla.

Litt fri spekulasjon fra min side. Da politiet ikke fant spor etter kidnappere, påsto TH at det skyldes at politiet ikke var flinke nok, ikke lette nok, ikke brukte tilstrekkelige ressurser. Som motsvar til dette kom det avisoppslag om politiets "enorme ressursbruk", bla bla bla.

Også dette med at familien "fulgte politiets råd om ikke å betale", ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet.

Politiet må enten finne levningene etter AEH, eller finne datautstyret, sannsynligvis en smarttelefon, som er blitt brukt til å kommunisere på vegne av de "ekte" kidnapperne. Da vil de ha en vanntett sak å ta til retten.

Men de har sannsynligvis nok allerede. Tror trusselbrevet er veldig avslørende, og at det sannsynligvis inneholder nok beviser til å få han dømt.
Ad det forhold at Kornblomst skriver at:
« ... familien ‘fulgte politiets råd om å ikke betale’, ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet»

Allerede den 13 januar (husk saken ble offentlig først 9 januar) bekrefte politiet v/politiinspektør Brøske at politiet hadde gitt familien det råd å ikke betale:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1oKoA/politiet-har-raadet-familien-til-ikke-aa-innfri-krav

Dette er da et faktum i saken med ansvarlig politiinspektør som kilde, og ikke et «forsøk på å legge ansvaret over på politiet».
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-19 kl. 16:17.
Citera
2019-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Det er en opportunistisk og intelligent manipulator som står bak. Det ser ut som han skaper mye innviklet og konstruert teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og som ikke lar seg gjennomføre i praksis.

Det skulle ikke forundre meg om han forsøker å legge skylden for at AEH er blitt drept, på politiet. Han henvendte seg til politiet i god tro, bla bla bla, og se hva som skjedde, bla bla bla.

Litt fri spekulasjon fra min side. Da politiet ikke fant spor etter kidnappere, påsto TH at det skyldes at politiet ikke var flinke nok, ikke lette nok, ikke brukte tilstrekkelige ressurser. Som motsvar til dette kom det avisoppslag om politiets "enorme ressursbruk", bla bla bla.

Også dette med at familien "fulgte politiets råd om ikke å betale", ser jeg som forsøk på å legge ansvar over på politiet.

Politiet må enten finne levningene etter AEH, eller finne datautstyret, sannsynligvis en smarttelefon, som er blitt brukt til å kommunisere på vegne av de "ekte" kidnapperne. Da vil de ha en vanntett sak å ta til retten.

Men de har sannsynligvis nok allerede. Tror trusselbrevet er veldig avslørende, og at det sannsynligvis inneholder nok beviser til å få han dømt.

Du går langt i din profilering av GM. Monsen var inne på noe av det samme, der det ble beskrevet forhold i barndom og oppvekstår som kan ha hatt innvirkning på TH og formet et behov for full kontroll på sine omgivelser, og da spesielt sin kone.
Dette blir spekulasjoner, men det er interessant. Hvis politiet har noe som skaper samme inntrykket hos dem, fra avhør, anmeldte forhold eller lignende så kan det være med på å skape en "magefølelse", men det er intet mer enn det. En person kan være manipulerende, slem, gjerrig, kontrollerende og usympatisk, men uten bevis, så kan de ikke siktes for mord. Eller de kan vel siktes, men da vil han få rettigheter, innsyn i saken osv. Og det har de til nå vurdert som for tidlig.
Citera
2019-07-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Du fikk med deg at det er kilder i politiet selv som er bekymret for koblingen mellom 1 stk svært ressurskrevende sak (AEH-saken) og effekten i form av mindre ressurser til å etterforske annen kriminalitet? Du fikk med deg at den kilden som uttalte seg 18 februar var politimesteren i Øst politidistrikt?

Det er ingen som har hevdet at:
«all slag overgripere, volds- og vinningskriminelle skal ha rottet seg sammen og kidnappet AEH ...»

Du bruker en debatt-teknikk der du søker å gjengi en mening/et saksforhold på en latterliggjørende måte.

Det er en del av dette på denne tråden. Hvilket bidrar til å avholde en del personer fra å bruke tid på tråden.
Jeg er enig med Kornblomst, og det er også helt i tråd med politiets hovedhypotese som er drap kamuflert som kidnapping.
Citera
2019-07-19, 16:37
Medlem
Vossevangens avatar
Advokat Svein Holden er familiens bistandsadvokat.
Det innebærer at han representerer både ektemannen og de 3 barna (jeg holder de 3 umyndige barnebarna utenfor i det følgende resonnementet).

Ingen advokat kan på samme tid og i samme sak representere motsatte interesser. Dette følger av advokatetiske regler og habilitetsreglene.

Ovenstående innebærer at i det øyeblikk politiet evt sikter en eller flere av de fire nevnte personer for drap/medvirkning til drap så kan ikke adv Holden BÅDE representere vedkommende som forsvarer (f eks Tom Hagen) OG samtidig fortsette å representere de tre barna som bistandsadvokat. Tilsvarende dersom f eks et av barna av politiet blir siktet for medvirkning til drap.

Det er ikke offentliggjort noen slik endring i hvem adv Holden representerer.
Det er da vanskelig å tenke seg at politiet har siktet noen av de fire pr idag.

Som nicket Minnimus har vært inne på, er det imidlertid fullt mulig at andre personer har blitt siktet av politiet for «et eller annet» under etterforskningen. Etter at politiet en tid tilbake sa klart fra at de ikke lenger vil besvare spm om det er tatt ut noen siktelser i sakskomplekset, så holder jeg det for sannsynlig at noen er siktet for noe.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-19 kl. 17:33.
Citera
2019-07-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Advokat Svein Holden er familiens bistandsadvokat.
Det innebærer at han representerer både ektemannen og de 3 barna (jeg holder de umyndiige barnebarna utenfor i det følgende resonnementet).

Ingen advokat kan på samme tid og i samme sak representere motsatte interesser. Dette følger av advokatetiske regler og habilitetsreglene.

Ovenstående innebærer at i det øyeblikk politiet evt sikter en eller flere av de fire nevnte personer for drap/medvirkning til drap så kan ikke adv Holden BÅDE representere vedkommende som forsvarer (f eks Tom Hagen) OG samtidig fortsette å representere de tre barna som bistandsadvokat. Tilsvarende dersom f eks et av barna av politiet blir siktet for medvirkning til drap.

Det er ikke offentliggjort noen slik endring i hvem adv Holden representerer.
Det er da vanskelig å tenke seg at politiet har siktet noen av de fire pr idag.

Som nicket Minnimus har vært inne på, er det imidlertid fullt mulig at andre personer har blitt siktet av politiet for «et eller annet» under etterforskningen. Etter at politiet en tid tilbake sa klart fra at de ikke lenger vil besvare spm om det er tatt ut noen siktelser i sakskomplekset, så holder jeg det for sannsynlig at noen er siktet for noe.

Et spørsmål. Kan man få vite at man er mistenkt i saken, uten at det fører til siktelse, eller noe endring i representasjon?
Citera
2019-07-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Et spørsmål. Kan man få vite at man er mistenkt i saken, uten at det fører til siktelse, eller noe endring i representasjon?
Noen av dem kan selvsagt være siktet, det finnes flere advokater enn Holden som kan representere en eller annen for falsk forklaring, medvirkning etc.
Citera
2019-07-19, 16:51
Bannlyst
Citat:
Vanskelig for å tro det jeg også, men den ene hypotesen er ikke noe mindre plausibel enn den andre. Veldig mye som ikke stemmer med TH som GM, kanskje enda mer. Med ukjent GM så kan det ha skjedd rett etter samtalen 09:14, og at hun var på toalettet da de kom. Med TH så må 09:14 samtalen forklares.

Enig, mye som ikke stemmer med Tom som gjerningsmann, men det kan jo hende han er bakmann, og så har han leid inn noen. Kan jo hende at han har instruert disse innleide til å ringe til han etter at dem var ferdig kl.09.14, slik at det ikke skulle se ut som at kanskje Tom har utført dette drapet dagen før. Nå vet ikke jeg hva disse basestasjonene sier. Det er jo bare 800 meter i luftlinje mellom Futurum og Sloraveien, så det kan jo hende det benyttes samme basestasjon.
Ingen vil jo drepe en stakkars bestemor som et oppdrag, men hvis denne leiemorderen er proff og at han får noen millioner så. Jeg lurer på hvor lenge Anne hadde sittet i styreverv i Futurum før hun ble (som du adrtrt sier) erstattet av en nevø. Litt pussig at hun skulle blitt tatt ut av styret ikke lenge før hun ble borte. Vet man om det er Tom som har tatt henne ut av styret eller har hun gått frivillig? Noen sier at dem hadde et strålende ekteskap, men vet man dette? Kan det tenkes at hun ville skilles? Hva man framstiller ekteskapet som ovenfor familie og venner kan være noe helt annet enn i innenfor husets fire vegger. En venninne av Anne har sagt at nå visste hun at Anne var død. Kanskje denne veninnen var en av veldig få fortrolige som Anne kunne snakke med om absolutt alt. Noen som vet noe om klokkeslett 09.22? Er det da telefonen til Anne ringer for andre gang? Det er mye i denne saken som taler for at det ikke kan være TH, mye taler for at han kan ha innleide. Mye taler for at han ikke har noe somhelst med saken å gjøre. Man har lett for å automatisk tro at det er Tom, siden det i de aller fleste tilfeller er ektemannen som er skyldig hvis en kone er blitt drept. I denne saken som i Jemtlandsaken ringte ektemannen politiet og fortalte at han ikke kunne finne kona. Svein Jemtland ringte også kona, og sendte sms slik at det skulle se ut som at han prøvde å få tak i henne.
Citera
2019-07-19, 16:56
Bannlyst
Citat:

Politiet kan holde hemmelig om man er mistenkt. Man kan ha status som vitne i lang tid, selv om man er i politiets øyne mistenkt.
Her står det litt om det:
http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1930/1935
Citera
2019-07-19, 16:58
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Selvsagt er ingen siktet for drap. Politiet er helt åpne på at drap bare er hypotese foreløpig. At de fortsatt etterforsker bredt. Man kan likevel ha siktet noen i saken, feks for tilbakeholdelse av informasjon, falsk forklaring eller annet som man har klart å sannsynliggjøre. Det kan finnes grunner til hvorfor man vil gå stille i dørene om det pr i dag.
Denne ble postet av Minnimus den 14 07 2019 kl.23.14.
Mitt syn sammenfaller med Minnimus’ syn.
Citera
2019-07-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Noen av dem kan selvsagt være siktet, det finnes flere advokater enn Holden som kan representere en eller annen for falsk forklaring, medvirkning etc.

Jeg tenker på TH. Hvis han er mistenkt, han vet han er det, men at de mangler bevis for en siktelse. Vil han da avvente, vil noen få vite det utover ham selv, hvis han ikke ønsker å dele det med noen? Eller ville politiet aldri si rett ut at han er mistenkt, bare la ham "føle" på det. Fordi hvis de sier det, så vil Holden kunne kreve at han blir formelt siktet. Jeg ønsker svar på hva som skjer i kulissene nå, typ.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-19 kl. 17:10.
Citera
2019-07-19, 17:08
Bannlyst
Citat:
Jeg tenker på TH. Hvis han er mistenkt, han vet han er det, men at de mangler bevis for en siktelse. Vil han da avvente, vil noen få vite det utover ham selv, hvis han ikke ønsker å dele det med noen? Eller ville politiet aldri si rett ut at han er mistenkt, bare la ham "føle" på det. Fordi hvis de sier det, så vi Holden kunne kreve at han blir formelt siktet. Jeg ønsker svar på hva som skjer i kulissene nå, typ.

Holden kan ikke kreve at det tas ut siktelse. For å ta ut siktelse, så kreves det at det kommer visse kvalifiserende momenter. Bestemmelser om når en mistenkt får status som siktet er gitt i straffeprosessloven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in