2019-07-19, 03:47
Medlem
Idag ska Greta demonstrera i Berlin och sedan åker hon till Paris för att tala inför nationalförsamlingen, resor som kommer att minska utsläppet från fossila bränslen.
2019-07-19, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Idag ska Greta demonstrera i Berlin och sedan åker hon till Paris för att tala inför nationalförsamlingen, resor som kommer att minska utsläppet från fossila bränslen.

Förstår att du förnekar faktum att hennes budskap har noll real effekt.
Svensson familjen kommer fortsätta med sina All inclusive resor, bekvämlighet kommer alltid vara prio.
Som godhetsknarkare samlar man likes poäng via sociala medier, kändisarna visar sitt stöd via twitter, när man stänger datorn tar man bilen till ICA som ligger på gångavstånd.
2019-07-19, 06:05
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Nej, hon ökar utsläppen genom sitt resande och banankäkande.
2019-07-19, 06:07
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Nej, Greta är ingen hycklare bara för att hon inser att hennes resor minskar utsläppet av koldioxid, så länge folk lyssnar på henne. Att hon inte flyger är upp till henne, hon vill leva som hon lär.

Och det är upp till var och en att avgöra vad den ska äta, förstås, men enligt Greta och många andra så gör djurindustrin stora utsläpp av växthusgaser som metan.

Som jag ser det så kommer kolet i metanet från det naturliga kolkretsloppet, men jag har ingen överblick över den verkliga effekten av dessa växthusgaser och det skulle mycket väl kunna vara kritiskt för klimatet åtminstone just nu när allt kanske står och väger?

Nej det hjälper inte att man slutar andas. Även om alla Gretas hatare gjorde det så skulle det inte påverka nettot i kolcykeln (annat än genom att de innan uppviglade folk att konsumera fossilt). Det handlar bara om tillförsel av koldioxid från fossilt bränsle (stort positivt tal) och verksamhet för att magasinera koldioxid (idag litet negativt tal).

I det avseendet hjälper det inte heller att plantera träd, annat än tillfälligt i ett kritiskt skede, eftersom träden avger koldioxiden igen när bladen vissnar och stammar och grenar ruttnar. Möjligen skulle kommande generationer stifta lagar att alla fallna träd måste begravas i syrefattig miljö i en långvarig kamp mot den koldioxid som vi tillförde under 100 år av egoism.

Så beträffande djurhållning och trädplantering är jag inte 100 procent överens med Greta och klimatrörelsen, även om det är 100 procent positivt att inte äta animaliska produkter och detsamma när det gäller att plantera träd och andra växter.

På vilket sätt är det annorlunda när en kossa andas, äter och bajsar, jämfört med när du gör det?
2019-07-19, 07:13
Medlem
Citat:
Nej, Greta är ingen hycklare bara för att hon inser att hennes resor minskar utsläppet av koldioxid, så länge folk lyssnar på henne. Att hon inte flyger är upp till henne, hon vill leva som hon lär.

Och det är upp till var och en att avgöra vad den ska äta, förstås, men enligt Greta och många andra så gör djurindustrin stora utsläpp av växthusgaser som metan.

Som jag ser det så kommer kolet i metanet från det naturliga kolkretsloppet, men jag har ingen överblick över den verkliga effekten av dessa växthusgaser och det skulle mycket väl kunna vara kritiskt för klimatet åtminstone just nu när allt kanske står och väger?

Nej det hjälper inte att man slutar andas. Även om alla Gretas hatare gjorde det så skulle det inte påverka nettot i kolcykeln (annat än genom att de innan uppviglade folk att konsumera fossilt). Det handlar bara om tillförsel av koldioxid från fossilt bränsle (stort positivt tal) och verksamhet för att magasinera koldioxid (idag litet negativt tal).

I det avseendet hjälper det inte heller att plantera träd, annat än tillfälligt i ett kritiskt skede, eftersom träden avger koldioxiden igen när bladen vissnar och stammar och grenar ruttnar. Möjligen skulle kommande generationer stifta lagar att alla fallna träd måste begravas i syrefattig miljö i en långvarig kamp mot den koldioxid som vi tillförde under 100 år av egoism.

Så beträffande djurhållning och trädplantering är jag inte 100 procent överens med Greta och klimatrörelsen, även om det är 100 procent positivt att inte äta animaliska produkter och detsamma när det gäller att plantera träd och andra växter.
Att resa i 30 timmar ger inte lägre utsläpp, det ger högre utsläpp.
Greta är obildad och okunnig, det hon ägnar sig åt är poserande och dumheter som står i direkt strid med vetenskap och logik.
2019-07-19, 07:16
Medlem
Citat:
Hennes resande ökar de CO2 utsläppen hon påstår sig att vi måste minska.
Greta är redan känd, varför uppträder hon numer inte via videolänk för att föregå med gott föredöme?

Greta är en av våra största miljöbovar för tillfället, fullt i klass med Anders Lindberg.
2019-07-19, 07:26
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hennes resande ökar de CO2 utsläppen hon påstår sig att vi måste minska.
Greta är redan känd, varför uppträder hon numer inte via videolänk för att föregå med gott föredöme?

Greta är en av våra största miljöbovar för tillfället, fullt i klass med Anders Lindberg.

God idé!

Många företag förordar videokonferenser. Kanske inte för miljön så i alla fall för kostnaderna. Men det ena utesluter inte det andra. Greta föredrar tydligen den berusande känslan av massmöten. Jag börjar förstå varför såna som Lehs börjar få oförklarliga ryckningar i högerarmen.
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-07-19 kl. 07:47.
2019-07-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Gör idé!

Många företag förordar videokonferenser. Kanske inte för miljön så i alla fall för kostnaderna. Men det ena utesluter inte det andra. Greta föredrar tydligen den berusande känslan av massmöten. Jag börjar förstå varför såna som Lehs börjar få oförklarliga ryckningar i högerarmen.
Hade vi haft en media värt papperet de trycks på eller läser manus ifrån så hade den frågan redan ställts.
En skolflicka med lägsta möjliga utbildningsnivå reser intensivt runt för att predika att vi måste minska på resandet.
Hyckleriet och ironin i produkten Gretas marknadsföring är slående.
2019-07-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
En sak har jag funderat på. Om vi alla ska bli veganer, då ska alltså alla Sveriges djuruppfödare lägga ner verksamheten? Vi behöver inga kor, grisar, höns eller får längre.
Men. Hästar då? Det finns fler hästar än mjölkkor i Sverige. Ca 355000 st.
Varför ska trav- och ridsporten få existera? V75?
Ska vi börja ta bort djur från Sveriges karta så varför inte utrota dessa 355000 hästar till att börja med? Istället för att utrota nötkreatur och grisar, som vi till viss del är beroende av pga kosten.
Bara en fundering..

Det är bra att du funderar och har konsekvenstänk. Vilket somliga saknar (inklusive en världsfrälsare).

Personligen tror jag att Greta är flygrädd. Väldigt vanligt och inget att skämmas för. Det kan vara så enkelt som att hon inte VILL flyga. Då spelar det ingen roll om det blir mer utsläpp av att åka Tesla (som delvis måste laddas upp med polsk kolkraftsel) och dieselfartyg till Katowice än att ta upp ett par lediga säten i ett flyg från Arlanda som avgår i vilket fall som helst.

Det behöver inte alls vara ett bevis på att ”osjälviskt tänka på kommande generationer”. Det kan minst lika gärna vara ett sätt att dämpa sin egen ångest.

Hade i så fall inte varit första gången någon agerar irrationellt och kan anklagas för dubbelmoral.

Men försök att förklara det för de alltmer sektliknande beundrarna.
2019-07-19, 07:51
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är bra att du funderar och har konsekvenstänk. Vilket somliga saknar (inklusive en världsfrälsare).

Personligen tror jag att Greta är flygrädd. Väldigt vanligt och inget att skämmas för. Det kan vara så enkelt som att hon inte VILL flyga. Då spelar det ingen roll om det blir mer utsläpp av att åka Tesla (som delvis måste laddas upp med polsk kolkraftsel) och dieselfartyg till Katowice än att ta upp ett par lediga säten i ett flyg från Arlanda som avgår i vilket fall som helst.

Det behöver inte alls vara ett bevis på att ”osjälviskt tänka på kommande generationer”. Det kan minst lika gärna vara ett sätt att dämpa sin egen ångest.

Hade i så fall inte varit första gången någon agerar irrationellt och kan anklagas för dubbelmoral.

Men försök att förklara det för de alltmer sektliknande beundrarna.

Beundraren Lehs har slutat köra bil, alltmedan Greta far runt på dieseltåg. Offret till Ledaren är tydlig.

Långt ifrån expert, men jag tror inte lastfartyg i allmänhet körs på dieselolja, utan något riktigt miljövidrigt. Har alltså inte att göra med CO2, som är oundvikligt vid all fossil förbränning.
2019-07-19, 07:54
Medlem
Citat:

Visst kommer utsläppen att minska. Hur skulle det kunna bli annorlunda?

Det räcker ju med att höja bensin- och dieselskatterna några pinnhål för att franska bönder och de gula västarna ska löpa amok.

Om de dessutom ska förbjudas att framföra sina traktorer/Renault-klenoder, ja då kommer Macron att ligga djefligt risigt till.

Då lär risken öka för ännu mer upplopp och att Gretas små resor spelar högerextremisterna rakt i händerna. Själv blir hon grundligt hatad.

Då får hon trösta sig med att den brittiske prinsen tyckte att hon var bra.
2019-07-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Beundraren Lehs har slutat köra bil, alltmedan Greta far runt på dieseltåg. Offret till Ledaren är tydlig.

Långt ifrån expert, men jag tror inte lastfartyg i allmänhet körs på dieselolja, utan något riktigt miljövidrigt. Har alltså inte att göra med CO2, som är oundvikligt vid all fossil förbränning.

Hej Livstilsparasit och tack för dina bra inlägg Om det inte var för sådana som dig skulle det vara outhärdligt att läsa här.

Du vet säkert mer än jag om lastfartyg och det du skriver är bara ett ytterligare bevis på att Greta och många andra förväxlar klimat- och miljöfrågor. Hon är hur som helst väldigt tillåtande när det gäller tåg och båtar och ”glömmer” den större bilden.

Tyvärr har jag dåliga nyheter betr vår vän Iehs. Han har ju ställt undan sin bil i två månaders tid tack vare Greta. I en annan tråd meddelade han dock igår att han ska tanka med miljödiesel nästa gång.

Varpå någon försökte förklara att tillverkningen av sådana kräver stor skogsavverkning. Ibland i form av minskade regnskogsarealer.

Troligen fungerade argumentet som att hälla vatten på en gås. Om inte, borde ju vår påläste gentleman destruera sin bil och återvinna mineralerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in