2019-07-18, 20:41
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja din kalkyl kanske stämmer i de aspekter som du valt att beakta, men sannolikt minskar Greta utsläppen från fossila bränslen på jorden. Till skillnad från dig.

Andas kan man lugnt göra eftersom den koldioxidens kolatomer återgår till den natur som kolet i maten du åt kom från. Ska det vara så svårt att förstå att problemet härrör från den koldioxid som kommer från magasinerade fossila bränslen?

https://pages.uncc.edu/mesas/wp-content/uploads/sites/68/2015/01/co2-800k-present.png

Djur producerar koldioxid, växter syre. Inget du kan ändra på, och koldioxid är samma ämne oavsett.

På vad sätt minskar Greta utsläppen genome att förbruka diesel?
2019-07-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Djur producerar koldioxid, växter syre. Inget du kan ändra på, och koldioxid är samma ämne oavsett.

På vad sätt minskar Greta utsläppen genome att förbruka diesel?
Alla djur andas ut koldioxid.
Växter tar upp koldioxid.
Växter och djur äts av djur och människor.
Kolet från maten lämnar kroppen bl.a. via utandning.

Samma kolatomer vandrar runt i en biosfär (biomassa, atmosfär, hav) med ett visst klimat. Men när magasinerat kol (torv, stenkol, olja, gas) förbränns tillförs extra koldioxid till hav och atmosfär. Det är detta tillskott som påverkar klimatet.

Miljontals människor lyssnar till Greta och många av oss sänker vårt utsläpp av koldioxid från de fossila bränslena därför att vi inspireras av Greta.

Du däremot motverkar detta och uppmanar folk att fortsätta med fossila bränslen. Det är visserligen ännu inte olagligt att göra detta men mycket olämpligt. Din påverkan på framtidens klimat är dåligt och det är tur att så få lyssnar till dig. Eftersom du är så dum och ointressant.
2019-07-18, 21:10
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Samma kolatomer vandrar runt i en biosfär (biomassa, atmosfär, hav) med ett visst klimat. Men när magasinerat kol (torv, stenkol, olja, gas) förbränns tillförs extra koldioxid till hav och atmosfär. Det är detta tillskott som påverkar klimatet.

Miljontals människor lyssnar till Greta och många av oss sänker vårt utsläpp av koldioxid från de fossila bränslena därför att vi inspireras av Greta.

Du däremot motverkar detta och uppmanar folk att fortsätta med fossila bränslen. Det är visserligen ännu inte olagligt att göra detta men mycket olämpligt. Din påverkan på framtidens klimat är dåligt och det är tur att så få lyssnar till dig. Eftersom du är så dum och ointressant.

Dum och ointressant kan du vara själv. Jagr miljösmart för jag bor i stan, och du vet inte hur jag lever

Aha! Där har vi det! Greta är så viktig att hon får smutsa ner med sin diesel. Ändamålet helgar medlen! Så bra att du avstår från din bil. Bra att du förstår att det är skillnad på folk och folk.
2019-07-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Dum och ointressant kan du vara själv. Jagr miljösmart för jag bor i stan, och du vet inte hur jag lever

Aha! Där har vi det! Greta är så viktig att hon får smutsa ner med sin diesel. Ändamålet helgar medlen! Så bra att du avstår från din bil. Bra att du förstår att det är skillnad på folk och folk.
Vi är många som är villiga att minska vårt co2-avtryck och som önskar att Greta reser omkring och uppmanar fler människor att leva efter hennes goda råd: inte flyga-inte äta kött-inte överkonsumera.
2019-07-18, 21:20
Bannlyst
Det bästa med den här tråden är att en ny användare dök upp vid namn "Mongoprofeten" med en downs bild på Greta som avatar. Fick mig ett gott skratt.

För att vara med on topic. I Tyskland kampanjar man nu med slogan "Fuck you Greta". Kommer detta att sprida sig till övriga Europa mån tro?
2019-07-18, 22:40
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Vi är många som är villiga att minska vårt co2-avtryck och som önskar att Greta reser omkring och uppmanar fler människor att leva efter hennes goda råd: inte flyga-inte äta kött-inte överkonsumera.

Borde hon inte i så fall flyga till USA och predika lite? Jag menar du har redan accepterat henne som en hycklare, men dyrkar henne ändå.
2019-07-18, 23:16
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är modigt att stå på samma plats varje fredag. Vem som helst kan söka upp henne med vilket uppsåt som helst. Utan säpovakter bara med några personer som avlastar henne från besvärliga typer med dold agenda.

En "vanlig" person skulle bara kunna säga, "du får ursäkta mig jag måste ringa ett viktigt samtal", men för en ung person med selektiv mutism blir det besvärligare. Kanske de som bevakar kan ringa ett samtal till henne och så kan hon själv välja om hon ska ta emot samtalet eller inte?

Du har rätt, Iehs. Vem som helst kan söka upp henne i vilket syfte som helst. Det finns fullt med galningar i det fria; t.ex i går natt knivmördades en tonårskille vid ett rån i Göteborg. Och bevisligen finns det folk som uppfattar Greta som ett hot.

Just därför tycker jag inte det är direkt ”modigt” att hon exponerar sig så oskyddat. Snarare skulle jag kalla det att utmana ödet.
2019-07-18, 23:37
Medlem
Citat:

Nej, för Greta räcker det inte att avstå från kött. Vi ska ju bli veganer: aldrig mer fisk, skaldjur, kyckling, ägg, smör, mjölk, yoghurt..

När Greta inser hur stora CO2-utsläpp fraktfartygen och tåg/lastbilar spyr ut är det också slut med bl.a bananer, kaffe, te, ris, kakao, vindruvor, apelsiner, ananas, tofu och oliver. Bomull och naturgummi likaså.

Frågan är om det ändå räcker för att minst halvera CO2-utsläppen till 2030? Dagen då kedjereaktionen får fria tyglar och the-end-of-our-civilization-as-we-know-it kommer allt närmare...

Är det inte mycket märkligt att Miljöpartiet som ingår i vår regering inte lyssnar på Greta eller på ”experterna”? De verkar ju inte inse allvaret.

Har de ens fattat att our house is burning? Varför tar de inte till dramatiska åtgärder?
2019-07-18, 23:44
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Kan du inte hjälpa Greta att resa mer genom att du drar ner på din andning till ett minimum? Sisådär 0 andetag/dag?
2019-07-19, 00:26
Medlem
Citat:

Varför ska vi då sluta äta kött, om co2 som kommer från kossors matsmältning ändå ingår i det naturliga co2-kretsloppet?
2019-07-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nej, för Greta räcker det inte att avstå från kött. Vi ska ju bli veganer: aldrig mer fisk, skaldjur, kyckling, ägg, smör, mjölk, yoghurt..

När Greta inser hur stora CO2-utsläpp fraktfartygen och tåg/lastbilar spyr ut är det också slut med bl.a bananer, kaffe, te, ris, kakao, vindruvor, apelsiner, ananas, tofu och oliver. Bomull och naturgummi likaså.

Frågan är om det ändå räcker för att minst halvera CO2-utsläppen till 2030? Dagen då kedjereaktionen får fria tyglar och the-end-of-our-civilization-as-we-know-it kommer allt närmare...

Är det inte mycket märkligt att Miljöpartiet som ingår i vår regering inte lyssnar på Greta eller på ”experterna”? De verkar ju inte inse allvaret.

Har de ens fattat att our house is burning? Varför tar de inte till dramatiska åtgärder?

En sak har jag funderat på. Om vi alla ska bli veganer, då ska alltså alla Sveriges djuruppfödare lägga ner verksamheten? Vi behöver inga kor, grisar, höns eller får längre.
Men. Hästar då? Det finns fler hästar än mjölkkor i Sverige. Ca 355000 st.
Varför ska trav- och ridsporten få existera? V75?
Ska vi börja ta bort djur från Sveriges karta så varför inte utrota dessa 355000 hästar till att börja med? Istället för att utrota nötkreatur och grisar, som vi till viss del är beroende av pga kosten.
Bara en fundering..
Senast redigerad av MrBollocks 2019-07-19 kl. 00:39.
2019-07-19, 03:12
Medlem
Nej, Greta är ingen hycklare bara för att hon inser att hennes resor minskar utsläppet av koldioxid, så länge folk lyssnar på henne. Att hon inte flyger är upp till henne, hon vill leva som hon lär.

Och det är upp till var och en att avgöra vad den ska äta, förstås, men enligt Greta och många andra så gör djurindustrin stora utsläpp av växthusgaser som metan.

Som jag ser det så kommer kolet i metanet från det naturliga kolkretsloppet, men jag har ingen överblick över den verkliga effekten av dessa växthusgaser och det skulle mycket väl kunna vara kritiskt för klimatet åtminstone just nu när allt kanske står och väger?

Nej det hjälper inte att man slutar andas. Även om alla Gretas hatare gjorde det så skulle det inte påverka nettot i kolcykeln (annat än genom att de innan uppviglade folk att konsumera fossilt). Det handlar bara om tillförsel av koldioxid från fossilt bränsle (stort positivt tal) och verksamhet för att magasinera koldioxid (idag litet negativt tal).

I det avseendet hjälper det inte heller att plantera träd, annat än tillfälligt i ett kritiskt skede, eftersom träden avger koldioxiden igen när bladen vissnar och stammar och grenar ruttnar. Möjligen skulle kommande generationer stifta lagar att alla fallna träd måste begravas i syrefattig miljö i en långvarig kamp mot den koldioxid som vi tillförde under 100 år av egoism.

Så beträffande djurhållning och trädplantering är jag inte 100 procent överens med Greta och klimatrörelsen, även om det är 100 procent positivt att inte äta animaliska produkter och detsamma när det gäller att plantera träd och andra växter.
Senast redigerad av lehs 2019-07-19 kl. 03:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in