Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nejdu, jag har aldrig ens lagt märke till henne tidigare.
Du har ju blivit trög sedan ubåtsfalls-tråden. Då var du ju inte så här?
Det var pilotfel alltså, aggraverat av för tung last? Det har ju redan framkommit att de hade åtgärdat stagen. (Eller rättare sagt: det är bekräftat att de hade erhållit bulletinen från Australien, och behandlat den på rätt sätt - det kan ju också vara så att just detta exemplar av planet inte hade de stagen som skulle kollas för sprickor och bytas ut tidigare, som det stod i bulletinen.)
Vad har temperaturen för betydelse? Ni som har specialkunskaper i fysik, meteorologi och så vidare måste förklara era utsagor, ni kan inte förvänta er att alla ska ha pluggat dom ämnena.
...och du har väl inte heller varit nasty förut? Vad är det med er här idag; jag är inte intresserad av att provocera. För att citera ditt eget tidigare inlägg, som jag har citerade ovan i sin helhet:
Piloten har säkert försökt häva den kraftiga dykningen ( 60 grader), frågan är när och i hur mycket, för det var definitivt en fråga om stora laster att försöka styra tillbaka till horisontalläge under den djupa dykfsen, där planet sannolikt var helt, annars skulle inte hög hastighet kunna nås.
Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp balansräkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...
Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.
Men, seriöst, Merwinna, lägg ner nu. Du spekulerar i för hög last, utan någon som helst ledtråd i den riktningen. Vi andra, spekulerar efter utfall, av en given ( nåväl, ganska trolig) flygkurva, med både höjd/riktning och hastighet. Att både pilot och besättning skulle slarva med totalvikten på planet, se inte jag som ens möjligt, men det gör du. Din hjärna är inställd på att alltid lägga sig på extra säkerhetnivå, du misstror uppenbarligen konstruktörers säkerhetsfaktorer? Då blir man starkt begränsad i sitt liv....
Vad diskussionen handlar om, är att en oväntad situation uppstått, sannolikt med mycket molnbildning norr ifrån, som skapade en svår situation för piloten. Efter ett troligt försök att gå över de högsta, med en redan reducerad fart, KAN (!?) planet ha hamnat i stallningsläge, och resten är beskrivet av mig och flera andra. Det har inte någonting med totalvikten att göra, annat än att det givetvis är svårare att häva med större last. Planet är/var utrustat med modern och ganska avancerad instrumentering, till hjälp att navigera mot instrumenten, utan visuell sikt alls. Hur den mycket snäva vänstergiren blev till, är troligtvis stallning, men ingen kan säkert säja det, och det har mycket lite med totalvikten att göra, när man pratar om några % hit eller dit ( varje % = 20 kg ungefär i detta fall).