2019-07-18, 17:42
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så är det säkert, men ditt exempel är mindre lyckat tycker jag. Vilken vinge utgör Vänster respektive Höger för en betraktare? Är vänster Vinge att se från ”förarplats” ?

Ser observatören planet anlända eller ser observatören planet bakifrån? Många möjliga felkällor där.

Dessutom så har kvinnor av någon outgrundlig orsak ofta svårt att skilja på vänster och höger.

Öst/Väst skall vi inte ens tala om.

Hur som, unga grabbar har ofta bra koll.

Min poäng är att han mycket väl kan ha rätt även om han är den ende som kommit med den uppgiften vad jag sett. När man ser på de två mobilfilmerna med dålig upplösning ser det ut som planet kommer spinnande ur molnen med bara en vinge. Men det var kanske inte så för blotta ögat för honom. Men haverikommissionen kommer inte bygga på hans vittnesmål även om de för det till protokollet.
Citera
2019-07-18, 17:44
Medlem
Citat:
Vi har ett vittnesmål som jag tycker är särskilt talande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/

Det här nämnda vittnet hörde inte knallen utan gick ut pga motorljudet, vilket kom först när planet kom ut ur molnet (enl andra). Andra vittnen på motsatt sida älven och närmare planet hörde knallen, tittade ut, såg först bara grå himmel, sedan kom planet hackande motorljud, endast en vinge (1,5) och i spinn, störta snabbt neråt. Få sekunder senare kom delarna.

Vittnesuppgifterna tycks skilja sig åt beroende var man befann sig vid händelsen och vad man såg samt när.

Polisen var snabbt ute för ute och samlade upp vittnesmål. Allt skickas till utredningskommissionen.

EDIT. Första vittnet utgick jag från var Alex. My bad.
Senast redigerad av Remark 2019-07-18 kl. 17:57.
Citera
2019-07-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
..skulle inte spekulera mer...men om höjdanvisningarna stämmer, skulle det kunna vara en ganska snabb och kraftig manöver ( vid 14:07:15), som ledde till en andra stallning, d.v.s. en alltför kraftig kompensation, och därefter en ännu djupare dykning (?)....horisontalhastigheten ökade iaf momentant, för att senare ge sig ( och, nej, jag kan inte tolka/analysera mer, dessutom vet vi inte hur tillförlitliga de olika kurvorna är....)

Kan inte giren bero på att vingen slitits loss?
Citera
2019-07-18, 17:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Min poäng är att han mycket väl kan ha rätt även om han är den ende som kommit med den uppgiften vad jag sett. När man ser på de två mobilfilmerna med dålig upplösning ser det ut som planet kommer spinnande ur molnen med bara en vinge. Men det var kanske inte så för blotta ögat för honom. Men haverikommissionen kommer inte bygga på hans vittnesmål även om de för det till protokollet.

Vad du ser och hur molnen skymmer beror ju på vilken plats som du gör betraktelsen ifrån. Den aktuelle grabben tycks ju ha vara placerad så så att han ser planet betydligt tidigare (innan vingen bröts av) än vad vi har kunnat göra utifrån befintligt filmmaterial.

Det är skälet till att jag menar att grabbens observation kan ha extra tyngd.
Citera
2019-07-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nejdu, jag har aldrig ens lagt märke till henne tidigare.

Du har ju blivit trög sedan ubåtsfalls-tråden. Då var du ju inte så här?

Det var pilotfel alltså, aggraverat av för tung last? Det har ju redan framkommit att de hade åtgärdat stagen. (Eller rättare sagt: det är bekräftat att de hade erhållit bulletinen från Australien, och behandlat den på rätt sätt - det kan ju också vara så att just detta exemplar av planet inte hade de stagen som skulle kollas för sprickor och bytas ut tidigare, som det stod i bulletinen.)

Vad har temperaturen för betydelse? Ni som har specialkunskaper i fysik, meteorologi och så vidare måste förklara era utsagor, ni kan inte förvänta er att alla ska ha pluggat dom ämnena.

...och du har väl inte heller varit nasty förut? Vad är det med er här idag; jag är inte intresserad av att provocera. För att citera ditt eget tidigare inlägg, som jag har citerade ovan i sin helhet:

Piloten har säkert försökt häva den kraftiga dykningen ( 60 grader), frågan är när och i hur mycket, för det var definitivt en fråga om stora laster att försöka styra tillbaka till horisontalläge under den djupa dykfsen, där planet sannolikt var helt, annars skulle inte hög hastighet kunna nås.

Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp balansräkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...

Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.

Men, seriöst, Merwinna, lägg ner nu. Du spekulerar i för hög last, utan någon som helst ledtråd i den riktningen. Vi andra, spekulerar efter utfall, av en given ( nåväl, ganska trolig) flygkurva, med både höjd/riktning och hastighet. Att både pilot och besättning skulle slarva med totalvikten på planet, se inte jag som ens möjligt, men det gör du. Din hjärna är inställd på att alltid lägga sig på extra säkerhetnivå, du misstror uppenbarligen konstruktörers säkerhetsfaktorer? Då blir man starkt begränsad i sitt liv....

Vad diskussionen handlar om, är att en oväntad situation uppstått, sannolikt med mycket molnbildning norr ifrån, som skapade en svår situation för piloten. Efter ett troligt försök att gå över de högsta, med en redan reducerad fart, KAN (!?) planet ha hamnat i stallningsläge, och resten är beskrivet av mig och flera andra. Det har inte någonting med totalvikten att göra, annat än att det givetvis är svårare att häva med större last. Planet är/var utrustat med modern och ganska avancerad instrumentering, till hjälp att navigera mot instrumenten, utan visuell sikt alls. Hur den mycket snäva vänstergiren blev till, är troligtvis stallning, men ingen kan säkert säja det, och det har mycket lite med totalvikten att göra, när man pratar om några % hit eller dit ( varje % = 20 kg ungefär i detta fall).
Senast redigerad av Whyback 2019-07-18 kl. 18:06.
Citera
2019-07-18, 18:07
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Vad du ser och hur molnen skymmer beror ju på vilken plats som du gör betraktelsen ifrån. Den aktuelle grabben tycks ju ha vara placerad så så att han ser planet betydligt tidigare (innan vingen bröts av) än vad vi har kunnat göra utifrån befintligt filmmaterial.

Det är skälet till att jag menar att grabbens observation kan ha extra tyngd.

Haverikommissionen kommer att brottas länge med om den brutna vingen orsakde spinnen eller spinnen orsakade den brutna vingen. Jag tror någon go-pro-kamera kommer att ge svaret på vad som hände.
Citera
2019-07-18, 18:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast planet var tillåtet för tio personer. De var nio, varav två kvinnor. Men jag litar på er experter.

För att vara petimeter är maskinen certifieradför 8 personer ombord.

Vid fallskärmshoppning, då stolar inte används brukar man kunna ha fler personer ombord.

Antalet personer är inte en faktor i sig, i princip alla mindre flygmaskiner klarar inte full tank och fullt antal passagerare om det är fullvuxna karlar.
Man räknar på det och kombinationen last( passagerare+bagage/last) tillsammans med bränslet hålls så att max tillåten start- och landningsvikt inte överskrids.

Flygplanet vet ju inget om antalet personer utan så lönge man inte lverskrider gränsen spelar det ingen roll om de är 7 eller 10. Givetvis har man en plan för hur man lastar hoppare om det är 5,6,7 eller 8 för att innehålla rätt balans.

I detta fall, man tankar för ett till tre lift och ca 45minuter extrabränsle, sista liften har man för sin lift och 45minuter extrabränsle. Att flyga med extra bränsle kostar stigtid och lir dyrt, samt minskar antalet möjliga personer ombord.
Det är givetvis dålig ekonomi att inte ta med max antal hoppare mht det bränsle man har med sig, så man räkbar på det och fyller upp så långt det går inom gränserna.
Citera
2019-07-18, 18:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Haverikommissionen kommer att brottas länge med om den brutna vingen orsakde spinnen eller spinnen orsakade den brutna vingen

Nej, de kommer de inte.

De har först en faktainsamlingsfas som tar ett tag, u der den tiden sker nog inte så mycket analys. Men när man analyserar kommer det gå fort att avgöra den saken.
Citera
2019-07-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är det väl inte, om man samtidigt ökar säkerhetsmarginalen betydligt genom att inte lasta på för tungt? Det är viktigare att minska ner alla riskfaktorer man kan, med den kunskap som finns, än att räkna odds på slumpen eller ödet.

Det där innebär ju full hockeymundering på ungarna när de skall ut och leka. Just för att minska ner alla riskfaktorer. Givetvis med monterad flytväst eftersom ju hockeymonderingen ju är tung.

Det är stor skillnad på att undvika onödiga riskfaktorer och att försöka dra allt till sin spets och försöka jaga alla riskfaktorer. Kontentan av att försöka minska ner alla riskfaktorer är ju att inte hoppa alls...

Vi vet fortfarande inte pilotens utbildnings/erfarenhetsnivå. Men vill man jaga riskfaktorer utifrån just denna specifika tråd så är ju ett möjligt konkret steg att t ex kräva instrumentflygning om planet har mindre än t ex 500m höjdmarginal till moln. Det har väl även möjligheten att minska pressen på piloten om hoppledaren kan konstatera att molnbasen ligger för lågt och att man då inte har lämplig pilot utan det är lika bra att skjuta upp till annat tillfälle. Ingen pilot som känner pressen att försöka snirkla sig runt moln i hopp om lucka.
Citera
2019-07-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Du snackar bullshit du tror alltså inte att ett litet plan som detta utsätts för större påfrestningar ju mer vikt det har ? Om du inte tror det så borde du gå om skolan

Fundera lite mer på din matte. Att man ökar lasten (men inom tillåten gräns) innebär inte att man får dubbla risken - lasten är inte enda riskfaktorn. Alltså ger 2*x flygningar med 4 passagerare åt gången i snitt fler olyckor än 1*x flygningar med 8 passagerare åt gången.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...hoppas att det kanske kan komma något gott ut av denna katastrof, i form av ytterligare ökad säkerhet i någon form....
Varför gick de upp över huvud taget, nån som vet strikta väderminima för fallskärmshoppning, eller om hur klubbar brukar göra? Kanske kommer framledes nånting beträffande det... (Fotnot #3392).
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Det blev ingen brand vid nedslaget, inte vad jag vet. När planet bröts sönder var landade bensintanken? vet ej var den ens finns på planet. Kan någon förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in