Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Nej, inte skevt. Det är fortfarande lite skillnad på att plocka upp 100+ passagerare och transportera långa sträckor dag som natt inklusive runt åskväder och annat.
Någonstans på vägen måste du inse att man måste hitta brytgränser mellan olika krav. Att den brytgränsen inte stämmer helt med vad du önskar innebär nu inte att någonting är skevt - dvs att just ditt personliga synsätt måste vara det rätta.
Tja, man såg ju hur det gick... (Nej, nu var jag elak. Och det kan ju komma fram också, att orsaken var av sådan art att inte ens den mest erfarne pilot hade kunnat avbryta förloppet. Vi får väl veta, så småningom, hur det var med det.)
Citat:
Ursprungligen postat av
lindblomsgrön
Om man följer med ofta som passagerare på enmotor plan kan man i alla fall förut ta kurs i enbart landning.
Det visste jag inte, att den möjligheten fanns. Det är ju alldeles utmärkt i så fall! Piloten kan ju drabbas av hjärtinfarkt, hjärnblödning, anerysmbristning, eller något annat plötsligt sjukdomsfall. Och vad GÖR man då, om man inte har en susning om hur man ska landa planet, liksom..? Samma gäller ju om man följer med en ensam ubåtskapten i hans ubåt, som vi har diskuterat i en annan tråd. Det är inte en vettig risk att ta, om man saknar all kunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Hopparnas erfarenheter har kommenterats men ej pilotens, vilket väcker frågor. Om du ogillar spekulationer har du nog hamnat på fel forum.
Ja, här håller jag med. En annan tanke: även om ett plan teoretiskt kan ta nio personer (åtta passagerare + pilot), så är det kanske inte så smart att lasta på upp till maxgränsen? Det är alltid - vad man än gör - bra att ha lite extra säkerhetsmarginal.