2019-07-18, 12:57
Medlem
Citat:
Märks det tydligt på en airvan då? Den som spottar sticker ju bara ut huvudet lite. Den tvåmotor jag flög hoppare med märktes det inte alls på. Fick dock trimma fram en del när alla skulle ut

Jag har ingen erfarenhet av Airvan, men jag svarade på var när det är en klase hoppare på vingstöttor, ställ och flygplanskropp. Men det verkar ju inte vara scenariot här.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har ju skrivit att vinden på 14000 fot( FL140) var eunt 20 knop NV. Data är från höjdvindskartor dagen det hände, just de är inte åtkomliga just nu.

( markvind och höjdvind är inte alls samma sak)

Men då verkar det ju vara ganska god marginal till stall då kursen var NNV?
Senast redigerad av Polkakung 2019-07-18 kl. 13:01.
Citera
2019-07-18, 12:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, inte skevt. Det är fortfarande lite skillnad på att plocka upp 100+ passagerare och transportera långa sträckor dag som natt inklusive runt åskväder och annat.

Någonstans på vägen måste du inse att man måste hitta brytgränser mellan olika krav. Att den brytgränsen inte stämmer helt med vad du önskar innebär nu inte att någonting är skevt - dvs att just ditt personliga synsätt måste vara det rätta.

Tja, man såg ju hur det gick... (Nej, nu var jag elak. Och det kan ju komma fram också, att orsaken var av sådan art att inte ens den mest erfarne pilot hade kunnat avbryta förloppet. Vi får väl veta, så småningom, hur det var med det.)

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om man följer med ofta som passagerare på enmotor plan kan man i alla fall förut ta kurs i enbart landning.

Det visste jag inte, att den möjligheten fanns. Det är ju alldeles utmärkt i så fall! Piloten kan ju drabbas av hjärtinfarkt, hjärnblödning, anerysmbristning, eller något annat plötsligt sjukdomsfall. Och vad GÖR man då, om man inte har en susning om hur man ska landa planet, liksom..? Samma gäller ju om man följer med en ensam ubåtskapten i hans ubåt, som vi har diskuterat i en annan tråd. Det är inte en vettig risk att ta, om man saknar all kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hopparnas erfarenheter har kommenterats men ej pilotens, vilket väcker frågor. Om du ogillar spekulationer har du nog hamnat på fel forum.

Ja, här håller jag med. En annan tanke: även om ett plan teoretiskt kan ta nio personer (åtta passagerare + pilot), så är det kanske inte så smart att lasta på upp till maxgränsen? Det är alltid - vad man än gör - bra att ha lite extra säkerhetsmarginal.
Citera
2019-07-18, 13:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Toppen, här är något för en ingenjör att analysera.

Jag har nu även lagt in värden för den horisontala hastigheten* i grafen (gul linje) samt ritat in den resulterande fartvektorn i grafen (grön linje).

Det ser onekligen lite intressant ut när kärran tappar fart (markerat med A) i grafen nedan:

https://postimg.cc/4YxrH9By

*Manuellt extraherat sträckor ur google maps och tider via WEBTRAK så noggrannheten är antagligen inte den bästa. Finns säkert bättre sätt att göra det på.

Med reservation för eventuella fel, det är trots allt semester...

Måste säga att jag blir imponerad. Fartminskningen precis innan dyket stämmer väldigt bra in på en stallning.
Citera
2019-07-18, 13:04
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, här håller jag med. En annan tanke: även om ett plan teoretiskt kan ta nio personer (åtta passagerare + pilot), så är det kanske inte så smart att lasta på upp till maxgränsen? Det är alltid - vad man än gör - bra att ha lite extra säkerhetsmarginal.
Du tror inte tillverkaren redan tagit det i beräkning när planet klassificerades?
Citera
2019-07-18, 13:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Tja, man såg ju hur det gick... (Nej, nu var jag elak. Och det kan ju komma fram också, att orsaken var av sådan art att inte ens den mest erfarne pilot hade kunnat avbryta förloppet. Vi får väl veta, så småningom, hur det var med det.)

Det visste jag inte, att den möjligheten fanns. Det är ju alldeles utmärkt i så fall! Piloten kan ju drabbas av hjärtinfarkt, hjärnblödning, anerysmbristning, eller något annat plötsligt sjukdomsfall. Och vad GÖR man då, om man inte har en susning om hur man ska landa planet, liksom..? Samma gäller ju om man följer med en ensam ubåtskapten i hans ubåt, som vi har diskuterat i en annan tråd. Det är inte en vettig risk att ta, om man saknar all kunskap.

Vad får dig att tro att det inte finns säkerhetsmarginaler på flygplanets uppgivna lastkapacitet?
Citera
2019-07-18, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Seriöst ksenia. Fler flygningar = högre olycksrisk. Förutom ökad kostnad.

Att tala innan man tänkt är som att torka sig innan man skitit.

Det är det väl inte, om man samtidigt ökar säkerhetsmarginalen betydligt genom att inte lasta på för tungt? Det är viktigare att minska ner alla riskfaktorer man kan, med den kunskap som finns, än att räkna odds på slumpen eller ödet.
Citera
2019-07-18, 13:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää, nu är du vresig. Det är en 'win-win situation'. Kostnaden halveras och säkerheten fördubblas, sett till per hopp.

Kanske rent av mer än så då ”lasten” av ”nöden” blir jämt fördelad.

Men käre värld. Det är pilotens sak att hålla koll på vikten på varje st. last, sprida ut den på lämpligt sätt och ge den order om att sitta still. (Så det inte blir som i Oskarshamn för 20 år sedan, då folk fick sätta sig var de ville - och värsta kolossen valde att sätta sig som en ankarvikt längst bak...)
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-18 kl. 13:36.
Citera
2019-07-18, 13:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Vem säger att olycksrisken ökar? Det behöver inte vara sant flygexperten Ohlsson sade ju att de här planen är känsliga för viktförändringar och då tänker jag att ju färre personer desto mindre vikt och därmed kanske planet flyger smidigare. Det är ju som i en bil säkerheten ökar ju inte om man knökar in för många i bilen .

Exakt. Och både i en bil och i ett plan (där passagerarna har fallskärmar på sig, annars är det egalt), blir det ju svårare för alla att hinna ta sig ut, innan bilen exploderar eller planet når för låg hopp-höjd, om det är alldeles knökfullt.
Citera
2019-07-18, 13:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det är det väl inte, om man samtidigt ökar säkerhetsmarginalen betydligt genom att inte lasta på för tungt? Det är viktigare att minska ner alla riskfaktorer man kan, med den kunskap som finns, än att räkna odds på slumpen eller ödet.

Kan slå vad om att olycksrisken ökar direkt du ökar antalet flygningar. Än värre fördubblar antalet flygningar som var förslaget där.

Men du käbblar eller trollar får jag en känsla av. Det kan inte finnas två personer på jorden samtidigt som på allvar tror man sänker olycksrisken med att fördubbla antalet flyg.

Du utgår hela tiden för att man "lastar för tungt". Vart fan har du fått det från? Radera det från din grundinställning.
Citera
2019-07-18, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krully07
Här är en film som visar vad som händer med människor som utsätts för g-kraft. Tex i ett snurrande plan. Spola gärna fram 3 minuter i klippet. Det spelar nog ingen som helst roll hur många man är i planet då. Man är inte i skick att ta sig ut och krafterna är för stora.

https://youtu.be/YVkzZQVSX08

Nä, men det går ju att tänka sig andra typer av flygplansolyckor, där planet inte omedelbart går i spinn. Situationer där piloten hinner uppmana passagerarna att hoppa.
Citera
2019-07-18, 13:24
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Kan slå vad om att olycksrisken ökar direkt du ökar antalet flygningar. Än värre fördubblar antalet flygningar som var förslaget där.

Men du käbblar eller trollar får jag en känsla av. Det kan inte finnas två personer på jorden samtidigt som på allvar tror man sänker olycksrisken med att fördubbla antalet flyg.

Du utgår hela tiden för att man "lastar för tungt". Vart fan har du fått det från? Radera det från din grundinställning.

Du snackar bullshit du tror alltså inte att ett litet plan som detta utsätts för större påfrestningar ju mer vikt det har ? Om du inte tror det så borde du gå om skolan
Citera
2019-07-18, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

För att det var lastat till absoluta maxgränsen: åtta passagerare plus piloten. Och sedan vet vi inte hur mycket hopparna vägde, heller. De kan ha vägt mer än det medeltal som sådana gränser beräknas på. Man räknade i alla fall förr med att varje person skulle väga i genomsnitt 70 eller 80 kg, och detta har på senare år orsakat olyckor med hissar t.ex., då genomsnittsamerikanen väger över 100 kg idag, och medelsvensson förmodligen inte så mycket mindre. Därför är det bäst att lägga till en egen säkerhetsmarginal, och t.ex. bara åka (högst) åtta personer i hissen fast det står att gränsen är tio pers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in