2019-07-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vet inte hur hoppare gör med ID-kort och annat men är väl inte orimligt att många lämnat plånbok mm på marken så man inte får någonting som hoppar ur ficka och försvinner.

Livet är lättare när en familj på tre personer kolliderar och omkommer med bil. Normalt kommer bil-ägare att överensstämma med ID-handlingar på åtminstone de vuxna.

Men räknar man med några timmar per person så blir det fort ett par dagar för 9 personer. De kör väl rimligen full obduktion för att identifiera skador mm när man ändå håller på.

Enl mannen från RMV idag har tandkort och DNA skickats för analys. Här har man redan angivna (troliga offer enl anm.lista). Föreställer mig att obduktion görs samtidigt.
Citera
2019-07-17, 17:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det finns en bild på en vingdel som inte är yttervingen, ligger i skogen. Inga andra delar syns på fotot, så den delen har även den släppt från maskinen. Det är möjligt( enligt mitt tidigare inlägg) att den släppt i luften, eller att den lossnat vid kobtakt med träden
Vad kan du utröna av filmen från bärgningen som jag la in förut?
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Flygplanet är bärgat med helikopter och man ser på filmen att flygplanskroppen är helt ihoptryckt.
Planet landade ju på sidan och det måste ha varit enorma krafter där.
Dog inte alla vid vingbrottet i luften så dog dom definitivt vid nedslagen.
Drygt 3 minuter in kommer film från bärningen.
https://www.svtplay.se/video/22703254/rapport/rapport-17-jul-16-00-1?start=auto
Här finns närbild på flygplanskroppen från Norran. Vad kan du se på den?
Citat:
Bild från bärgningen med helikopter.
Inte mycket kvar på planet och till och med lite klurigt att se vad som är fram och bak om det inte vore för hjulen.
Bakpartiet saknas och där motorn borde ha suttit saknas det mycket.
https://minfil.com/L8L4T8z1n8/Flygplanet_b_rgas_JPG
Citera
2019-07-17, 17:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Dom har nog inte rört mycket då det ska iväg till Strängnäs för undersökningar så jag tror att det är så där det såg ut på marken med.
Här är artikeln där bilden kommer ifrån.
https://www.norran.se/nyheter/olycksplanet-bargat-utanfor-umea/

Jag la in ett inlägg med film från bärgningen men alla har ju fullt upp att diskutera hur man får över bandvagn till ön men nu bärgades planet med HELIKOPTER!!!
Här är inlägget med filmen där man ser planet snurra runt vid bärgningen.

Det är det tredimensionella som blev så tydligt med planet hängandes i luften. Man ser så tydligt hur ihopknycklat det är.
Citera
2019-07-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Själv tycker jag att det sitter kvar en bit av vingen. Det är ju dock en dålig bild.

Jag undrar dock en sak. Om vingen gick av och planet girar vänster,varför slutar svängen efter ca 160 grader? Sen svänger det svagt i några hundra meter innan det faller rakt ner?

Delar av stjärtpartiet förloras ju också vid något tillfälle. Då lär risken för att det singlar rakt ner öka markant.

Du kan ju försöka passa in vad som sker och när i detta diagram. Speed är vertikal hastighet beräknat från den föregående punkten. Högsta hastigheten verkar uppnås efter ca 10-15 s från högsta punkten.

https://postimg.cc/c6bgnZTM

Att notera är att i ett par punkter finns det konstiga 0-värden men det beror på att originaldatat ser ut som det gör.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-17 kl. 17:51.
Citera
2019-07-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ser rätt bra ut om vi betänker att det hade över 200 km/h på väg ner i backen sidledes.

Har vi någon bild någonstans med motor/framdel? Motorn är ju rätt tung så borde ju rätt kvickt brytas loss vid islag.

Motor samt propeller har borttransporterats tidigare idag. Också med helikopter till flygplatsen fvb med trailer (?).

Finns säkert video-snuttar på del för del.
Citera
2019-07-17, 17:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ser rätt bra ut om vi betänker att det hade över 200 km/h på väg ner i backen sidledes.

Har vi någon bild någonstans med motor/framdel? Motorn är ju rätt tung så borde ju rätt kvickt brytas loss vid islag.
Det finns bilder från nedslagsplatsen men tyvärr i en låst artikel.
Någon kanske har tillgång och kan plocka ut dom och lägga upp på minfil.
Dom kanske redan finns i tråden men orkar fan inte leta bland alla inlägg om hur dom ska bärga planet med att bryta vägar och annan idioti.

TV: Unika bilder från olycksplatsen – varning för starka bilder
https://www.norran.se/nyheter/blaljus/unika-bilder-fran-olycksplatsen/
Citera
2019-07-17, 17:53
Medlem
Citat:
Webtracks log, med en mkt snabb dykning(omkring 60 grader nos ned), tycker jag talar för att maskinen var hel till mellan 2300-2000m där den bröts sönder. Innan har man en mycket hög fart som inte bara är vertikal utan har en horisontell komposant, samt en mycket stabil kurs.

Efter denna punkt har all horisontell hastighet upphört och planet faller vertikalt med roterande kurs.

Att delarna som lossnat landade ganska nära maskinen(om jag fattat det rätt) är även det ett tecken på att den inte bröts itu på 4000m.

OK. Stort tack för svaret. Nu förstår jag händelseförloppet bättre.
Citera
2019-07-17, 17:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Själv tycker jag att det sitter kvar en bit av vingen. Det är ju dock en dålig bild.

Jag undrar dock en sak. Om vingen gick av och planet girar vänster,varför slutar svängen efter ca 160 grader? Sen svänger det svagt i några hundra meter innan det faller rakt ner?

Ok, nu får alla öppna kartan! Valfri Google Maps eller Eniro eller vadsomhelst. Kolla på avstånden. Planet vänder inte kontrollerat vänster och flyger en bit tillbaka och sedan vänder vänster och sedan dimper spikrakt ner i 4 kilometer. Planet går sönder på 4 km höjd sedan faller det till marken liggandes på sidan och roterar. Det är bara 300 meter som det förflyttar sig in över Storsandskär. Älven är inte bredare än så och ön är också bara några hundra meter bred. Kolla på flygfoto så ser ni stugorna och tomterna. Om man släpper något från 4 kilometers höjd så går det ju inte spikrakt neråt. Det har singlat lite åt sidan och bakåt. Kolla på kartan. Den initiala rörelsen till vänster upphör när planet har lagt sig helt på sidan. Samtidigt som propellern och luftmotståndet på vänster sida drar planet åt vänster så tippar planet över på höger sida och börjar sedan rotera runt och singla nedåt.

Detta är väl ena delen av höger vinge som ligger inne i skogen några hundra meter från flygplanskroppen: https://www.gp.se/nyheter/sverige/umeåolyckan-detta-vet-vi-1.16323079
Och den andra delen av vingen bärgades från älven. Vingdelen i skogen har inte slungats dit flera hundra meter, utan den har lossnat i luften.
Citera
2019-07-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag menar bara att man bör vara kritisk. I det här fallet rör det sig om en muntlig andrahandsuppgift från parter i målet.

Citat:
"– Vi har ringt och frågat den som signerat och de har bekräftat att de signerat, säger Jerry Köhlström och fortsätter:"

Det rör sig alltså om muntliga uppgifter som ingen journalist verkar ha kontrollerat mot skriftliga källor ännu.

Korrekt - men muntliga uppgifter som kommer att kollas upp och dubbelkollas av havkom. Utifrån vad vi vet nu så kan vi vara nöjda med att all information pekar på att nödvändigt arbete har blivit utfört.

Samt att vingbrott utanför stöttan antyder att stöttan inte var svagaste länken. Fanns det hållfasthetsproblem är det då mer troligt att man vid undersökning av vingen kommer hitta korrosion inne i vingen än att det var materialfel i stöttan som medförde vingbrottet.

Efter vingbrottet så kan ytterligare ett antal saker ha gått sönder då planet dels vridit på sig och yttre delen av vingen även kan ha fungerat som enorm luftbroms.
Citera
2019-07-17, 17:56
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Stort tack för svaret. Nu förstår jag händelseförloppet bättre.

Det är min nuvarande tolkning, en del är förstås data men en del tolkning så det inga garantier att det är korrekt.
Citera
2019-07-17, 18:02
Medlem
Citat:
Svängen du beskriver är ingen planerad, kontrollerad sväng.
Men då är vi ju överens om det jag skrev som oplanerad sväng.
Den övergripande frågan är varför den gjordes.
1) Hen hade fått klarering att fälla och sjunka och bestämde sig för att avbryta fällningen utan att meddela det på radion. Inte så troligt.
2) Hen närmade sig moln och insåg för sent att det inte skulle gå att fälla.
3) Hen var redan i moln och tappade snabbt rumsuppfattningen.
4) En (del av) fallskärm löstes ut och orsakade tumult i kabinen.
5) Någon typ av strukturell skada på flygplanet. Var smällen som hördes redan i detta läge?
Eller nån kombination av dessa.

Vi lämnar Hans Käll och hans teorier åt sitt öde.
Citera
2019-07-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, mycket talar för mycket mer moln är de räknat med före start, fördröjningen genom trafikflygets landning kan vara skillnaden på hyfsad sikt genom molnen ( mellan 2 och 4 tusen meter). Piloten försökte nog gå över något högt moln vid stigningen, men möttes sannolikt av fler på den nya höjden.

Nu startade antagligen en resa i moln, och vad som utlöste den kraftiga vänsterböjen i kombination med kanske 60 graders lutning nedåt, vet vi ingenting om, annat än att flygplanet måste varit intakt i denna fas, annars hade det aldrig får upp den hastigheten ( aerodynamik) eller relativt raka kursen, ner till 2300-2000 meter. En ganska trolig teori, är att piloten hade svårt att orientera sig. Den sista delen av den tragiska resan ner, i spinn efter haveri på höger vinge och stjärtparti, är väl relativt klar.

Jag håller med dig. Men det jag funderar på är om piloten kan ha drabbats av höjdsjuka. Det finns tydligen en regel om att man skall ha syrgas om man flyger ovanför 4000 meter. I detta fall så flög man en bit över 4000 meter, precis innan planet började sjunka, utan syrgas och de hade redan legat ganska högt ett tag på grund av att de fick vänta på trafikflyget. Skulle detta i kombination med dåligt väder ha kunnat var den utlösande faktorn?
Höjdsjuka kan definitivt komma på över 4000 meter. Man kan bli höjdsjuk redan vid 2500 meter och känsligheten är olika hos olika personer. Den kan också påverkas av olika faktorer. Om man är rökare till exempel är det större risk att man får problem. Höjdsjuka yttrar sig bland annat genom yrsel och sänkt medvetandegrad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6jdsjuka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in