2019-07-17, 17:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tittar du på alla filmer när planet singlar ned från luften så saknas höger vinge helt och hållet. Bryter du av höger vinge så vänder planet mot vänster. Det är en fysisk omöjlighet att det börjar rolla åt höger. När höger vinge är borta så sitter plötsligt propellern i ena änden av planet med allt bromsande luftmotstånd på vänster sida. Rutten visar även att planet kraftigt svänger vänster. Titta på kartan vilka avstånd det handlar om. Planet befinner sig ovanför vattnet och vänder på en femöring och åker tillbaka 300 meter in över Storsandskär. Samtidigt går det neråt 4 km. Det är inte en undanmanöver. Vingen har brustit först och sen orsakat den onaturligt snäva giren åt vänster och störtdykningen 4 km neråt.
Jag som trodde hela tråden handlade om att spekulera i orsaken till kraschen. Det är ju det ni gjort i några dagar nu. Istället för att häva ur dig en snabb slutsats så titta på filmen så ser du att fläcken är precis på den plats där staget skall sitta.

Jag har kollat och kan inte tyda ifall fästet är kvar eller inte. Jag kan heller inte tyda när det i så fall lossnat. Vid krashen eller i luften. Det som är totalt 100% säkert är att dom bara plockar upp en del av vingen från vattnet. Inte hela. Det säger ju rätt mycket. Tycker inte du?
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Planet kraschade på höger sida, höger landningsställ är intryckt mot centrum, det betyder nog att den vingstump som var kvar, också tryckts in mot kroppen, eller vikit sig, beroende på vinkel mot marken.

Det finns en bild på en vingdel som i te är yttervingen, ligger i skogen. Inga andra delar syns på fotot, så den delen har även den släppt från maskinen. Det är möjligt( enligt mitt tidigare inlägg) att den släppt i luften, eller att den lossnat vid kobtakt med träden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, i alla fall förr så släppte hopparna en ballong och följde den med en kikare. Tror sedan man plottade ut det i ett protokoll som gav finalriktning och avstånd.
De brukade rent ha ett satellitfoto eller karta att plotta ut kurs och plats på, så hoppmästarn kunde memorera före flygning. Sedan dirigerade de piloten på slutet flr att komma exakt till punkten, ibland blev det ganska mycket kursförändringar innan man var där( beroende på hoppmästarns kartminne och erfarenhet). Efter GPS:ernas inträde kunde piloten hitta själv med mkt god precision.

Grundiden är att om en hoppare drar reserven eller är medvetslös och cypressen/automatutlösaren löser ut ska hopparen hamna ungefär mitt på fältet.

Vindarna är inte samma på höjd som i luften så markvinden styr inte.
I normalfallet brukar man flyger man över droppunkten och förbi på den uträknade kursen tills hoppmästarn upplever att man är rätt.

Den normala/optimala stigprofilen når 4000m/13200 fot just innan man flyger över mitt på flygplatsen, så man inte ödslar onödig tid i luften. I detta fall landade en trafikkärra som fick dem att få vänta lite först, inte alls ovanligt.

Efter fällningen dyker man med hög fart för att sjunka så fort som möjligt för att både komma ned till nästa lift och spara flygtid som är dyr. Med kolvmotor som i detta fall måste man ha en del gas på för att inte motorn ska kylas för fort och skadas av det. Sjunkprofilen är dock inte i närheten av den vi ser i denna olycka, gissar vi skulle sett någonting kring 150-160-ish knop och kanske 3-4000 fot per minut om det vart en normal descend. ( borde s på webtrack, tidigare lift för den som är intresserad.

Citerar dig enbart därför att du verkar vara en av få vederhäftiga i tråden.

Hur ser du på det faktum att stabilisatorn verkar ha lossnat från flygplanet, i ett ganska tidigt skede?
Citera
2019-07-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Eller så har dom haft tre dagar på sig att plocka upp allt som är löst redan? hur tänkte du att man skulle frakta delarna på lastbil från en tät skog som saknar väg? bryta en väg först? såga upp vraket i delar små nog att bära?

Snälla begåvningsreserven, tänk igenom ert inlägg, och strunta sedan i att posta.

Givetvis bryta väg samt bygga en rejäl bilbro över älven. Och sedan gjuta in hela vraket i någon form av skum innan man förflyttar. Allt för havkoms pengar.

Man kan väl konstatera att de har tagit en hel massa foton innan man började lyfta. Samt att man varit noga med att berätta vad som är kritiska zoner på vraket där extra försiktighet krävs så inga lyftstroppar skadar brottytor man vill analysera.
Citera
2019-07-17, 17:24
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Tittar du på alla filmer när planet singlar ned från luften så saknas höger vinge helt och hållet.
...
Sitter inte en liten del närmast kabinen kvar? (källa: förstorad stillbild från fallet, flygfotot på nedslagsplatsen samt initiala uppgifter "båda vingarna kvar". I så fall har vi mellersta delen (inkl tanklock och på motsatt - ej synlig sida /mot marken - fäste för vingstötta) i skogen och yttersta delen av tre i sjön.
Citera
2019-07-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Det går att flytta över delarna till en båt när man har fått bort dom från skogen. Du får gärna ha din uppfattning om vad som är bäst så har jag min. Det är det som är fördelen med FB. Om du inte delar min syn på bärgningsarbetet behöver du inte vara sarkastisk. Då kan du låta bli att kommentera, tack för kaffet!

Och det som är ännu bättre är att havkom har upphandlat transporten av vraket. Och de har hanterat vrak förut. Så just nu är det inte andra FB-användare du kritiserar utan just nu försöker du indirekt säga att havkom är inkompetenta och inte klarar av transport av vrak.
Citera
2019-07-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här gäller det 9 personer. Jag tycker detta är ganska snabbt.
Vet inte hur hoppare gör med ID-kort och annat men är väl inte orimligt att många lämnat plånbok mm på marken så man inte får någonting som hoppar ur ficka och försvinner.

Livet är lättare när en familj på tre personer kolliderar och omkommer med bil. Normalt kommer bil-ägare att överensstämma med ID-handlingar på åtminstone de vuxna.

Men räknar man med några timmar per person så blir det fort ett par dagar för 9 personer. De kör väl rimligen full obduktion för att identifiera skador mm när man ändå håller på.
Citera
2019-07-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det finns en bild på en vingdel som i te är yttervingen, ligger i skogen. Inga andra delar syns på fotot, så den delen har även den släppt från maskinen. Det är möjligt( enligt mitt tidigare inlägg) att den släppt i luften, eller att den lossnat vid kobtakt med träden

Du pratar väl om "stumpen", som finns innanför staget? OK, kontakt med träden låter rimligt, men det är klart, att den kan ju ha brutits sönder vid de tidigare belastningarna, utan att släppa helt från flygplankroppen. och lossna strax innan markkontakt. Oavsett vilket, påverkar det inte så mycket av den sista fasen, spinn med intakt vänster vinge högst upp, som ett sorts roder för kroppen......
Citera
2019-07-17, 17:41
Medlem
Citat:
Tittar du på alla filmer när planet singlar ned från luften så saknas höger vinge helt och hållet. Bryter du av höger vinge så vänder planet mot vänster. Det är en fysisk omöjlighet att det börjar rolla åt höger. När höger vinge är borta så sitter plötsligt propellern i ena änden av planet med allt bromsande luftmotstånd på vänster sida. Rutten visar även att planet kraftigt svänger vänster. Titta på kartan vilka avstånd det handlar om. Planet befinner sig ovanför vattnet och vänder på en femöring och åker tillbaka 300 meter in över Storsandskär. Samtidigt går det neråt 4 km. Det är inte en undanmanöver. Vingen har brustit först och sen orsakat den onaturligt snäva giren åt vänster och störtdykningen 4 km neråt.
Jag som trodde hela tråden handlade om att spekulera i orsaken till kraschen. Det är ju det ni gjort i några dagar nu. Istället för att häva ur dig en snabb slutsats så titta på filmen så ser du att fläcken är precis på den plats där staget skall sitta.

Själv tycker jag att det sitter kvar en bit av vingen. Det är ju dock en dålig bild.

Jag undrar dock en sak. Om vingen gick av och planet girar vänster,varför slutar svängen efter ca 160 grader? Sen svänger det svagt i några hundra meter innan det faller rakt ner?
Citera
2019-07-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Helt irrelevant eftersom du inte då googlar på Transportstyrelsens anställdas kompetens utan får fram bristen på kompetens hos Transportstyrelsens till stor del politskt tillsatta ledning. Det fanns en hel massa anställda på Transportstyrelsen som hade åsikter om ledningens dåliga beslut - men folket på golvet var ju inte politiskt tillsatta och hade inget att säga till om.

Vidare är det inte Transportstyrelsen som hanterar servicen. Flygklubben använder ett service-organ som tar på sig att hantera service samt att samla in information om service-bulletiner mm. Och sedan är det upp till Transportstyrelsen att dubbelkolla att man inte verkar missa något.

Jag menar bara att man bör vara kritisk. I det här fallet rör det sig om en muntlig andrahandsuppgift från parter i målet.

Citat:
"– Vi har ringt och frågat den som signerat och de har bekräftat att de signerat, säger Jerry Köhlström och fortsätter:"

Det rör sig alltså om muntliga uppgifter som ingen journalist verkar ha kontrollerat mot skriftliga källor ännu.
Citera
2019-07-17, 17:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur ser du på det faktum att stabilisatorn verkar ha lossnat från flygplanet, i ett ganska tidigt skede?

Webtracks log, med en mkt snabb dykning(omkring 60 grader nos ned), tycker jag talar för att maskinen var hel till mellan 2300-2000m där den bröts sönder. Innan har man en mycket hög fart som inte bara är vertikal utan har en horisontell komposant, samt en mycket stabil kurs.

Efter denna punkt har all horisontell hastighet upphört och planet faller vertikalt med roterande kurs.

Att delarna som lossnat landade ganska nära maskinen(om jag fattat det rätt) är även det ett tecken på att den inte bröts itu på 4000m.
Citera
2019-07-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bild från bärgningen med helikopter.
Inte mycket kvar på planet och till och med lite klurigt att se vad som är fram och bak om det inte vore för hjulen.
Bakpartiet saknas och där motorn borde ha suttit saknas det mycket.
https://minfil.com/L8L4T8z1n8/Flygplanet_b_rgas_JPG

Ser rätt bra ut om vi betänker att det hade över 200 km/h på väg ner i backen sidledes.

Har vi någon bild någonstans med motor/framdel? Motorn är ju rätt tung så borde ju rätt kvickt brytas loss vid islag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in