Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-16, 22:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Kinakrogarna använder rent glutamat för mörning och smak.
Det förväxlas ofta med bikarbonat.
Fast jag hittar ett flertal länkar om mörning med bikarbonat, men inget om mörning med glutamat.

Förvisso innehåller mörsalt glutamat. Vill gärna ha mer kött på benen innan jag testar. Har du någon källa?
Citera
2019-07-16, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det bästa för att möra dem vore att vända dem i bakpulver, soja och kiwimash. Drömde faktiskt om det inatt och ska testa kinesknepet på halva batchen nästa gång.

Varför har man aldrig självt marinerad/mörat grytbitar?

Bakpulver och kiwi mörar inte köttet.
Däremot slår det sönder och luckrar upp proteinet i ditt kött så att det kan upplevas som ”mörare”.
Att möra grytbitar själv kan fungera till viss del i en vacmaskin, men det vettigaste är väl att köpa grytbitar från ett välhängt djur från början?
Citera
2019-07-16, 23:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Bakpulver och kiwi mörar inte köttet.
Däremot slår det sönder och luckrar upp proteinet i ditt kött så att det kan upplevas som ”mörare”.
Vad är skillnaden från Svenska kötts förklaring?
Citat:
Mörning är en process där köttets egna enzymer, som frigörs vid slakten, bryter ner proteiner i celler och bindväv, så köttet blir mört.
https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kvalitet/vad-hander-under-morningen/
Citera
2019-07-17, 00:03
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
lyckat resultat .. väldigt lyckat. Enda är att endel köttbitar blev lite hårdare än andra. 100 ggr bättre än sist. Kommer göra om fler gånger. Hellre lite tuggmotstånd än att det faller sönder som trådar i munnen.

Helt sjukt att jag kan göra ngt som smakar så bra ..
Ser en ljusnande framtid utan tv-dinners och fryspizza.. Nu behärskar jag Kalops ..Vad är nästa sak
jag ska försöka med ?
Kan du kalops så kan du många, ja alla köttgrytor i princip. Ta bort kryddpeppar och så kan du lägga till annnat, beuf bourgogne är trevlig. Lök, sidfläsk, champinjoner och rödvin och grejer! Kan ätas med ris, pressad potatis, kokt potatis eller vad du vill, potatismos!
Citera
2019-07-17, 01:18
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
lyckat resultat .. väldigt lyckat. Enda är att endel köttbitar blev lite hårdare än andra. 100 ggr bättre än sist. Kommer göra om fler gånger. Hellre lite tuggmotstånd än att det faller sönder som trådar i munnen.

Helt sjukt att jag kan göra ngt som smakar så bra ..
Ser en ljusnande framtid utan tv-dinners och fryspizza.. Nu behärskar jag Kalops ..Vad är nästa sak
jag ska försöka med ?

Texas chili, gheimeh, ragu alla napoletana osv, eller kombinera med kryddningar som drar åt indiskt, marockansk osv.
Du har oändliga möjligheter.
Citera
2019-07-17, 09:29
Medlem
TraXzmans avatar
Vars försvann kalops på burk (konserv) ? Minns att ÖoB hade nåt sånt...väldigt litet urval iaf...från butikshyllorna

Brukade köpa en sån burk som en gryta med ris osv

https://www.google.com/search?biw=1536&bih=754&tbm=isch&sa=1&ei=Sc0uXZW8J ozRrgTul5JI&q=kalops+p%C3%A5+burk&oq=kalops+p%C3%A 5+burk&gs_l=img.3..0l2.1282.3086..3310...0.0..0.17 7.931.0j7......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30.KRcthNAEy nk#imgrc=rFf_Tc6p1BlIqM:
Citera
2019-07-17, 15:07
Medlem
Pösigt

Vad exakt innebär att ägg och socker vispas pösigt? Kan det passera pösigt och bli förstört?

Vidare så finns poröst och fluffigt. Vad är det?
Senast redigerad av butthead0 2019-07-17 kl. 15:17.
Citera
2019-07-17, 15:17
Medlem
nej du kan inte göra de för mycket .. vispa på bara tills de blir fluffigt om du gillar de ordet bättre
Citera
2019-07-17, 15:20
Medlem
Vad är fluffigt då?

Någon sa att pösigt är när blandningen är vit. Stämmer det?I så fall är det en mycket bättre beskrivning tycker jag.

Är pösigt omkring 1 minut med elvisp eller mer?
Citera
2019-07-17, 15:42
Medlem
HVIT.s avatar
Fluffigt - luftigt, lätt. Du får vispa minst 3 minuter, gärna 5.
Citera
2019-07-17, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är skillnaden från Svenska kötts förklaring?
https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kvalitet/vad-hander-under-morningen/

Precis det du citerade.
Citera
2019-07-17, 15:48
Moderator
VitKallas avatar
Om det är ägg och socker är vit en bra beskrivning. Pösigt/fluffigt/luftigt betyder helt enkelt att du vispar ner en massa luft.

Kan inte bli förstört, men du behöver inte vispa fler än 5min med elvisp. Beror på elvispen och när du är säker på att du är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in