Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-16, 21:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
varför ska man rulla dom där köttbitarna i mjöl innan man steker dom ? många gör så men ingen jävel säger varför

Det bästa för att möra dem vore att vända dem i bakpulver, soja och kiwimash. Drömde faktiskt om det inatt och ska testa kinesknepet på halva batchen nästa gång.

Varför har man aldrig självt marinerad/mörat grytbitar?
Citera
2019-07-16, 21:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det bästa för att möra dem vore att vända dem i bakpulver, soja och kiwimash.
Testade den kinesiska metoden någon gång för många år sedan, men jag har för mig att det endast var med bakpulver. Smaken blev som i biffen i "fyra små rätter". Vet inte varför jag aldrig gjorde det igen... så jag har inte mycket att komma med i frågan. Men jag följer den.
Citera
2019-07-16, 21:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Testade den kinesiska metoden någon gång för många år sedan, men jag har för mig att det endast var med bakpulver. Smaken blev som i biffen i "fyra små rätter". Vet inte varför jag aldrig gjorde det igen... så jag har inte mycket att komma med i frågan. Men jag följer den.

Men var det bra eller anus? För mig är det ett hypotetiskt scenario som borde fungera.
Citera
2019-07-16, 21:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Men var det bra eller anus? För mig är det ett hypotetiskt scenario som borde fungera.
Över tjugo år sedan. Mitt minne är att det blev bra, men det val alltså ingen gryta jag gjorde, utan en sådan där biff man får på kinarestauranger.

Men någon anledning bör det funnits till att det bara blev en gång... Någon jag dock har glömt bort.
Citera
2019-07-16, 22:30
Bannlyst
Citat:
Det bästa för att möra dem vore att vända dem i bakpulver, soja och kiwimash. Drömde faktiskt om det inatt och ska testa kinesknepet på halva batchen nästa gång.

Varför har man aldrig självt marinerad/mörat grytbitar?

Snälla.
Man vänder inte köttbitar i vetemjöl för mörning.
Vetemjölet är bara där för redningens skull.
Citera
2019-07-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
gör ett nytt försök med irländsk högrev den här gången ..
lyckat resultat .. väldigt lyckat. Enda är att endel köttbitar blev lite hårdare än andra. 100 ggr bättre än sist. Kommer göra om fler gånger. Hellre lite tuggmotstånd än att det faller sönder som trådar i munnen.

Helt sjukt att jag kan göra ngt som smakar så bra ..
Ser en ljusnande framtid utan tv-dinners och fryspizza.. Nu behärskar jag Kalops ..Vad är nästa sak
jag ska försöka med ?
Senast redigerad av humantoilet 2019-07-16 kl. 22:48.
Citera
2019-07-16, 22:35
Bannlyst
Citat:

Kineskrogarna använde bikarbonat förr i tiden när deras glutamat inte var household i svetige.
Det enda alternativet då var bikarbonat, bakpulver är något annat.
Nu har kineserna tillgång till glutamat, och det används flitigt för både mörning och smak.
Citera
2019-07-16, 22:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Kineskrogarna använde bikarbonat förr i tiden när deras glutamat inte var household i svetige.
Det enda alternativet då var bikarbonat, bakpulver är något annat.
Nu har kineserna tillgång till glutamat, och det används flitigt för både mörning och smak.
Möjligt att det var ren bikarbonat jag använde, länge sedan som sagt - hade hittat något recept på webben.

Men du menar alltså att man mörar köttet i glutamat på kinakrogarna numera?

Edit: Btw:
Citat:
Bakpulver består av bikarbonat, syra och stärkelse och är ett svagare jäsmedel än enbart rent bikarbonat. När man tillsätter vatten reagerar bikarbonatet i bakpulvret med syran och bakverket jäser. Bikarbonat och bakpulver är i princip utbytbara.
https://mittkok.expressen.se/artikel/bakpulver-och-bikarbonat-det-har-ar-skillnaden/
Senast redigerad av constant 2019-07-16 kl. 22:40.
Citera
2019-07-16, 22:40
Bannlyst
Citat:
Möjligt att det var bikarbonat jag använde, länge sedan som sagt.

Men du menar alltså att man mörar köttet i glutamat på kinakrogarna numera?

Yep.
Thai- och kinakrogar har alltid glutamat i sina rätter.
Framför allt på kinakrogar så är det glutamat som ger den där speciella umamismsmaken som vi västerlänningar kan må lite tjyvens av. Även om det är jävligt gott.
Citera
2019-07-16, 22:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Yep.
Thai- och kinakrogar har alltid glutamat i sina rätter.
Framför allt på kinakrogar så är det glutamat som ger den där speciella umamismsmaken som vi västerlänningar kan må lite tjyvens av.
Fast nu är det mörning vi diskuterar, inte smaken.

Det kanske är så att de fortfarande använder sig av bikarbonat när de ska göra biffen till fyra små rätter?
Citera
2019-07-16, 22:45
Medlem
constants avatar
Det är nog värt att testa till nästa gryta...
Citat:
Möra köttet
Använd bikarbonat för att möra sega köttbitar! Allt du behöver göra är att gnugga några matskedar bikarbonat på köttet. Låt steken ligga i kylskåpet och dra till sig i 3-5 timmar.

Visst borde fler upptäcka hur mört och gott köttet kan bli med bikarbonat och bakpulver?
https://sv.stories.newsner.com/smak/stro-bikarbonat-kottet-och-upptack-knepet-som-gor-dig-till-kung-koket/
Citera
2019-07-16, 22:52
Bannlyst
Citat:
Fast nu är det mörning vi diskuterar, inte smaken.

Det kanske är så att de fortfarande använder sig av bikarbonat när de ska göra biffen till fyra små rätter?

Kinakrogarna använder rent glutamat för mörning och smak.
Det förväxlas ofta med bikarbonat.
Senast redigerad av cdec 2019-07-16 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in