2019-07-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Visst sjutton ser det ut som att den omtalade stöttan sitter kvar?
Eller är jag ute och cyklar?
Vänster sida sitter kvar och står ut från flygkroppen, höger stötta saknas.
Citera
2019-07-17, 15:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, jag hävdar inte att det är vingstöttans fel. Bara att man inte helt kan utesluta det. Speciellt som det rör sig om ett delvis kaosartat förlopp.

Man skulle kunna tänka sig ett scenario där stöttan lossnar partiellt, vibrationer uppstår och gör att den yttre delen knäcks först. Kan t ex ha att göra med bränsletankars placering, eller konstruktionen i övrigt var vingen är som svagast. Den inre infästningen mot flygplanskroppen bör rimligtvis vara den starkare delen.

I fallet med det finska planet så vek sig vingen nedåt mot planet och blockerade dörren där hopparna skulle kunna ha tagit sig ut. I ett sådant scenario så skulle även den yttre delen av vingen kunna knäckas i ett senare skede, när den så att säga sticker ut en bit under flygplanskroppen.

Vingen bröts åt det motsatta hållet i detta fall jämfört med fallet i Finland, så den jämförelsen är inte aktuell.

Du ser på plåten på delarna att vingen brutits av uppåt. Avhandlat i tråden.
Citera
2019-07-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Visst sjutton ser det ut som att den omtalade stöttan sitter kvar?
Eller är jag ute och cyklar?

Ja den vänstra vingen satt ju kvar, så där är stöttan kvar.
På högra sidan ser man ingen stötta kvar.
Citera
2019-07-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Flygplanskroppen bärgad, man ser båda sidor om den. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nu-bargas-flygplanet
Måste säga att det ser ganska amatörmässigt ut att frakta delarna med enbart lyftstroppar och inget som ser till att precis allt från planet kommer med, det måste ju vara en stor risk för att delar faller loss av vinddraget och sedan försvinner för alltid? Saker som kan vara till stor fördel för utredningen? Man tycker att delarna borde fraktas på ett fordon typ lastbil el liknande eller åtminstone invirat i en presenning? Eller?
Senast redigerad av Kimson941 2019-07-17 kl. 15:20. Anledning: Felskrivning
Citera
2019-07-17, 15:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Det är alltså vänster stötta som sitter kvar på vraket och höger stötta saknas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nu-bargas-flygplanet
Citera
2019-07-17, 15:22
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag skulle ha tagit för givet, att man hade behövt åtskilliga tusen timmar som pilot på fraktflyg av olika slag, innan man anförtroddes människor?
Det är för att folk som inte är det minsta insatta tar en massa saker för givet som den här tråden är flera hundra sidor lång.

Det finns en lägstanivå för alla behörigheter.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-17 kl. 15:25.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den jämförelsen håller inte. Kraven på piloter är generellt mycket högre än på bussförare, för att inte tala om privatbilister. Nya piloter på stora passagerarflygplan ("airliners"), har t.ex. 100 timmar bredvid en specialutbildad "träningskapten" (i alla fall är det så på Lufthansa). Och efter det flyger de ju inte heller passagerare ensamma, utan bredvid en kapten som har det största ansvaret, i många år. Och innan de hundra timmarna med träningskaptenen har de flugit mycket redan, det är inte möjligt att få ett jobb som styrman på en airliner utan att först ha flugit fraktflyg, postflyg och liknande - vet dock inte hur många timmar nu, men det vet säkert någon annan här.

Jag skulle ha tagit för givet, att man hade behövt åtskilliga tusen timmar som pilot på fraktflyg av olika slag, innan man anförtroddes människor? Åtta unga, friska människor i det här fallet... Men det kanske är annorlunda för att det inte var (reguljärt) betalande passagerare? Frågan är om fallskärmshoppare i gemen känner till hur lite erfarenhet som krävs av deras pilot?

Ingår inte instrumentflygning, för piloter som har rätt att ta upp åtta passagerare till 4000 meters höjd..?

Jag tycker det håller. Det är betydligt mer trafik på marken än i luften iaf när det gäller någon mindre ort med mindre flygplan. Så klart det är skillnad om man flyger stora passagerarplan över hela världen men den är inte en korrekt jämförelse
Citera
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Måste säga att det ser ganska amatörmässigt ut att frakta delarna med enbart lyftstroppar och inget som ser till att precis allt från planet kommer med, det måste ju vara en stor risk för att delar faller loss av vinddraget och sedan försvinner för alltid? Saker som kan vara till stor fördel för utredningen? Man tycker att delarna borde fraktas på ett fordon typ lastbil el liknande eller åtminstone invirat i en presenning? Eller?

För allas skull så hoppas man att utredarna vet vad de gör och inte sabbar utredningen pga att de glömt att täcka vraket och därmed tappat viktiga bevis.
Citera
2019-07-17, 15:24
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej jag tror alla är överens om att en visuell kontroll kan ha sina brister. Det är inte det vi menar. Det är placeringen av vingbrottet som talar emot att stöttan failat. Enligt mig och några till.

Nu kommer du, igen, svara att det ändå visst kan vara stöttans fel. Ja men förklara för mig hur det ska gå till då?
Jag svarar. Stöttan i sig fungerar som den ska. Det är Infästningen i vingen, där stöttan är bultar, som gjort vingen försvagad... från bulthålen har det uppstått utmattningssprickor som fått vingen att gå av precis utanför stöttans infästning.
Citera
2019-07-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
För allas skull så hoppas man att utredarna vet vad de gör och inte sabbar utredningen pga att de glömt att täcka vraket och därmed tappat viktiga bevis.
Ja man hoppas ju att dom vet vad dom gör, men det ser inte riktigt ut som det i filmen...
Citera
2019-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vingen bröts åt det motsatta hållet i detta fall jämfört med fallet i Finland, så den jämförelsen är inte aktuell.

Du ser på plåten på delarna att vingen brutits av uppåt. Avhandlat i tråden.

Knappast, det verkar snarare vara en trådsanning.
Citera
2019-07-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte att dom måste vara illa tilltygade för att det tar tid med identifieringen. Är nog vissa rutiner som måste följas och tar tid.

Mannen från Rättsmedicinalverket sa idag att dom förmodligen skulle bli klar till/före utsatt tid (slutet på veckan).

Det tyder inte på några stora problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in