2019-07-17, 14:56
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är helt sanslöst vilka sinnesslöa syltlökar som kommenterar här. Jag har följt den här tråden nu ett tag och tillslut var man tvungen att akut bli medlem på Flashback och skriva en kommentar för att alla är så fullkomligt lost. Ksenia74 är den som oftast har varit rätt ute. Tidigt i tråden konstaterar hon att planet tumlar ner på sidan precis som när man släpper en slägga och tidigt föreslår hon att vingen brutits av och slagit i stjärtpartiet. Ni andra har varit helt ute och jonglerat i terrängen. Vilken vinge har brutits av? Hur svårt är det att titta på bilderna? Höger vinge såklart. Här kommer haverirapporten så kan ni gå och lägga er sen och somna om:
Flygplanstillverkaren har varnat för att vingstagens infästning till flygplanskroppen kan gå av. Det är ju det som materialutmattning syftar på. Och det är precis det som har hänt. Varför leta efter någon annan orsak när precis allt pekar på det? Staget har lossnat från flygplanskroppen och höger vinge har slitits loss. Ingen viktförskjutning inne i planet, eller spatial rumsförvirring eller intrasslade fallskärmslinor. Alla nio kroppar har återfunnits på en gång, ingen har lämnat planet eller ens hunnit öppna dörren.
Planet har flugit rakt fram i 220 km/h och staget på höger sida har lossnat. Lyftkraften i vingen gör att vingen bryts uppåt och farten framåt gör att vingen lägger sig bakåt längs flygplanskroppen precis som Ksenia74 sagt och slår sönder stjärtpartiet. Vingen knäcks inte som ett kex, utan den rivs av. Det är aluminiumplåt. Jämför med att försöka bryta av en tom ölburk. Vingen viks uppåt och lägger sig bakåt och aluminiumplåten rivs av. Allt händer på 1 sekund. Farten är 220 km/h. När höger vinge är borta så girar planet självklart åt vänster. Helt sanslöst att någon tror att planet skulle sticka åt höger. Det finns ju ett luftmotstånd i vänster vinge som är kvar som gör att planet svänger åt vänster. Lyftkraften i vänster vinge gör att planet tippar över på höger sida och skjutdörren hamnar uppåt. Allt detta händer också i en och samma ögonblick och är inte en utdragen händelse. Pang vingen går av på höger sida. Planet girar kraftigt åt vänster och lägger sig på sidan och börjar snurra runt. Nästa sinnesslöa funderingar är att ni tänker att planet vänder och flyger kontrollerat tillbaka längs rutten. Det är också fel. Planet tumlar ned från 4 km höjd och förflyttar sig bakåt några hundra meter. Kolla på kartan vilka avstånd det handlar om. Färden går givetvis inte spikrakt nedåt. Ingen har haft en chans att försöka öppna någon dörr. Piloten sitter precis vid sin dörr och den öppnas som en vanlig bildörr och centrifugalkraften i rotationen skulle göra att den enkelt skulle flyga upp om han försökt öppna den. Sannolikt har alla varit medvetslösa. Allt har gått väldigt snabbt.

Om du inte ser att ksenia74 tar andras info och skriver om till sin egen är jag den första att beklaga. Sen föreslår jag att du läser hela tråden så du får rätt och riktig bild. Är ett flertal som dividerar om hur själva planet gått sönder.
Själv skiter jag i vem som kommer med info bara den är riktig.

Btw välkommen till fb
Citera
2019-07-17, 14:57
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att planet sägs ha genomgått en inspektion innebär ju inte att man kan utesluta fel på vingstöttorna. Korrumperade myndigheter som fuskar och ljuger förekommer även i Sverige. Och Transportstyrelsen är väl inte direkt kända för att ha ordning på sina papper. Snarare ökända för det motsatta. Googla inkompetens och Transportstyrelsen dyker upp bland de första 5 träffarna.

En visuell inspektion är dessutom inte tillräcklig för att upptäcka alla typer av materialutmattning. Se det finska fallet som jag refererat till ovan i tråden.
Tvivlar starkt på att Transportstyrelsens inspektörer reser runt med maskiner för metall och materialröntgen men jag kan ju ha fel.

Jerry talar givetvis i egen sak och vill sopa rent framför egen dörr. Inget kan därmed uteslutas i det här läget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/transportstyrelsen-om-olycksplanet-allt-var-skott-klanderfritt

Nej jag tror alla är överens om att en visuell kontroll kan ha sina brister. Det är inte det vi menar. Det är placeringen av vingbrottet som talar emot att stöttan failat. Enligt mig och några till.

Nu kommer du, igen, svara att det ändå visst kan vara stöttans fel. Ja men förklara för mig hur det ska gå till då?
Citera
2019-07-17, 15:01
Medlem
Flygplanskroppen bärgad, man ser båda sidor om den. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nu-bargas-flygplanet
Citera
2019-07-17, 15:02
Medlem
greenlls avatar
Vid olyckor med trafikflygplan får man alltid information om antalet flygtimmar som piloten har i den drabbade flygplanstypen. Finns det någon liknande information för piloter som flyger mindre flygplan för som i detta fall ändamålet fallskärmshoppning? Den inblandade piloten A.K. är 27 år. Dom övriga piloterna i Skydive Umeå tycks alla vara riktigt erfarna rävar som är betydligt äldre än detta. Ligger det något i denna tankegång?
Citera
2019-07-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När man ser rutten så är det ju ganska uppenbart att de har flugit in i ett moln precis när de skall börja fälla. De försöker först att stiga över molnet men det hjälper inte och de kan inte gå högre. Då vänder de tillbaka och går samtidigt neråt. Det är troligen där som något går snett och piloten tappar kontrollen. Det var dålig sikt och kanske turbulens. Sedan var kanske inte piloten så van vid den här typen av flygning.

Det är inte på något sätt uppenbart. Det kan såklart vara så, men att de fortsätter stiga fram till fällningspunkten är helt rimligt och normalt. Kan också vara så att man fäller klaff i det läget (för att kunna sakta ner) vilket ger mer lyftkraft och kan förklara stigningen upp till högsta höjd.
Citera
2019-07-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att planet sägs ha genomgått en inspektion innebär ju inte att man kan utesluta fel på vingstöttorna. Korrumperade myndigheter som fuskar och ljuger förekommer även i Sverige. Och Transportstyrelsen är väl inte direkt kända för att ha ordning på sina papper. Snarare ökända för det motsatta. Googla inkompetens och Transportstyrelsen dyker upp bland de första 5 träffarna.

En visuell inspektion är dessutom inte tillräcklig för att upptäcka alla typer av materialutmattning. Se det finska fallet som jag refererat till ovan i tråden.
Tvivlar starkt på att Transportstyrelsens inspektörer reser runt med maskiner för metall och materialröntgen men jag kan ju ha fel.

Jerry talar givetvis i egen sak och vill sopa rent framför egen dörr. Inget kan därmed uteslutas i det här läget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/transportstyrelsen-om-olycksplanet-allt-var-skott-klanderfritt
Men ta det i konspirationstrådarna, han säger det ju i betraktelse över att deras hemsida initialt visat att planet inte var luftvärdigt. Det är ju stark betoning på att fria flygplanskonstruktionen på planet. Planet hade alla papper iordning, var underhållet föredömligt och inspekterat. Stöttan hade högre hållfasthet än vingen bevisligen. Flygplanstillverkaren kan ju rimligen undra vad svenska myndigheter sysslar med, det kan ju i onödan ge stor skada på tillverkaren om konstruktionen felaktigt pekas ut som orsak i väntan på full rapport.
Citera
2019-07-17, 15:08
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast 200 timmar i dessa sammanhang, låter som typ... inget..?
Jag reagerade också på att det var väldigt få timmar för ett så ansvarsfullt och avancerat uppdrag. Instrument-flygningsutbildning borde ingå vilket det inte stod något om i kraven. Det är ju lätt att komma in i moln vilket kan ha varit orsaken till olyckan vilken en del i tråden spekulerar i. Det ser ju i och för sig ganska molningt ut där planet störtade ned ifrån.
Citera
2019-07-17, 15:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ingen brand när planet slog i marken heller.
Dom håller fortfarande på att fastställa identiteten på offren. Dom måste vara jäkligt illa tilltygade.

Jag tror inte att dom måste vara illa tilltygade för att det tar tid med identifieringen. Är nog vissa rutiner som måste följas och tar tid.
Citera
2019-07-17, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man får väl köra buss med passagerare beroende på hur snabbt man klarar körkortet eller måste man ha haft körkort i visst många år innan man få ta busskort?

Den jämförelsen håller inte. Kraven på piloter är generellt mycket högre än på bussförare, för att inte tala om privatbilister. Nya piloter på stora passagerarflygplan ("airliners"), har t.ex. 100 timmar bredvid en specialutbildad "träningskapten" (i alla fall är det så på Lufthansa). Och efter det flyger de ju inte heller passagerare ensamma, utan bredvid en kapten som har det största ansvaret, i många år. Och innan de hundra timmarna med träningskaptenen har de flugit mycket redan, det är inte möjligt att få ett jobb som styrman på en airliner utan att först ha flugit fraktflyg, postflyg och liknande - vet dock inte hur många timmar nu, men det vet säkert någon annan här.

Jag skulle ha tagit för givet, att man hade behövt åtskilliga tusen timmar som pilot på fraktflyg av olika slag, innan man anförtroddes människor? Åtta unga, friska människor i det här fallet... Men det kanske är annorlunda för att det inte var (reguljärt) betalande passagerare? Frågan är om fallskärmshoppare i gemen känner till hur lite erfarenhet som krävs av deras pilot?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag reagerade också på att det var väldigt få timmar för ett så ansvarsfullt och avancerat uppdrag. Instrument-flygningsutbildning borde ingå vilket det inte stod något om i kraven. Det är ju lätt att komma in i moln vilket kan ha varit orsaken till olyckan vilken en del i tråden spekulerar i. Det ser ju i och för sig ganska molningt ut där planet störtade ned ifrån.

Ingår inte instrumentflygning, för piloter som har rätt att ta upp åtta passagerare till 4000 meters höjd..?
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-17 kl. 15:15.
Citera
2019-07-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Flygplanskroppen bärgad, man ser båda sidor om den. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nu-bargas-flygplanet
Visst sjutton ser det ut som att den omtalade stöttan sitter kvar?
Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2019-07-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Visst sjutton ser det ut som att den omtalade stöttan sitter kvar?
Eller är jag ute och cyklar?
Ja den sitter på plats, men de har kapat i vraket för helikoptern orkar nog bara viss vikt så de tar vraket i omgångar.
Citera
2019-07-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej jag tror alla är överens om att en visuell kontroll kan ha sina brister. Det är inte det vi menar. Det är placeringen av vingbrottet som talar emot att stöttan failat. Enligt mig och några till.

Nu kommer du, igen, svara att det ändå visst kan vara stöttans fel. Ja men förklara för mig hur det ska gå till då?

Nej, jag hävdar inte att det är vingstöttans fel. Bara att man inte helt kan utesluta det. Speciellt som det rör sig om ett delvis kaosartat förlopp.

Man skulle kunna tänka sig ett scenario där stöttan lossnar partiellt, vibrationer uppstår och gör att den yttre delen knäcks först. Kan t ex ha att göra med bränsletankars placering, eller konstruktionen i övrigt var vingen är som svagast. Den inre infästningen mot flygplanskroppen bör rimligtvis vara den starkare delen.

I fallet med det finska planet så vek sig vingen nedåt mot planet och blockerade dörren där hopparna skulle kunna ha tagit sig ut. I ett sådant scenario så skulle även den yttre delen av vingen kunna knäckas i ett senare skede, när den så att säga sticker ut en bit under flygplanskroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in