2019-07-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men HUR kan då stöttan ha orsakat vingbrottet? Du begriper väl att det är fysiskt omöjligt?
Sluta skriv i absoluta termer. Du har inte en susning om hur olyckan skett och det har ingen annan här heller.
Citera
2019-07-17, 14:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Vilket var korrekt åtgärd.
Varför hakar ni upp er på den där stöttan när inget pekar på att det skulle varit problemet? Hade en hel vinge dinglat ner från skyn hade man ju kunnat fundera, men så var det ju inte.
Snarare tyder förhållandet på att inte en hel vinge slets av på det omvända, dvs att stöttan gjorde vad den skulle.
Citera
2019-07-17, 14:17
Medlem
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=68128855#edit or

Expressen följer bärgningen med kommentator Jan Ohlsson exp
Citera
2019-07-17, 14:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare tyder förhållandet på att inte en hel vinge slets av på det omvända, dvs att stöttan gjorde vad den skulle.

Ja det tyder på att stöttan var starkare än vingen och att den funkade precis som tänkt. Men det får man väl inte skriva, utan att få 10 svar som lyder "Det kan du inte veta".

Nej, ingen vet nåt ännu till 100%, förmodligen inte ens Haverikommissionen. Däremot tyder det på att vi kan bortse från den där jävla stöttan just nu om inte annan info kommer som ändrar på det.
Citera
2019-07-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Sluta skriv i absoluta termer. Du har inte en susning om hur olyckan skett och det har ingen annan här heller.
Det vi vet är att man redan, så långt det är när möjligt att säga när man står bredvid planet på Haveriplatsen kunnat konstatera att stöttan inte orsakat vingbrott/haveriet, det har ju redan Jerry Köhlström sagt till journalister trots att de inte borde säga det. För att minimera spekulationer om stöttan som orsak. Att lansera det som någon sorts enda och mest troliga haveriorsak blir ju fullkomligt löjeväckande.

Jag kan skriva precis vad jag vill precis som du. Jag kan skriva att det är idiotiskt att hävda att en vingstötta kan sitta på infästningar på haveriplanet i skogen och dessutom vingen är intakt invid flygkroppen och bruten utanför stöttans infästning, Samtidigt som stöttan då skulle fortsatt vara den mest troliga orsaken till olyckan.

Om luftis ändrar sig och inte längre är villiga att avfärda stöttan som orsak hamnar ju den spekulationen i ett annat läge.
Senast redigerad av scheele 2019-07-17 kl. 14:27.
Citera
2019-07-17, 14:39
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Det vi vet är att man redan, så långt det är när möjligt att säga när man står bredvid planet på Haveriplatsen kunnat konstatera att stöttan inte orsakat vingbrott/haveriet, det har ju redan Jerry Köhlström sagt till journalister trots att de inte borde säga det. För att minimera spekulationer om stöttan som orsak. Att lansera det som någon sorts enda och mest troliga haveriorsak blir ju fullkomligt löjeväckande.

Jag kan skriva precis vad jag vill precis som du. Jag kan skriva att det är idiotiskt att hävda att en vingstötta kan sitta på infästningar på haveriplanet i skogen och dessutom vingen är intakt invid flygkroppen och bruten utanför stöttande infästning, Samtidigt som stöttan då skulle fortsatt vara den mest troliga orsaken till olyckan.

Om luftis ändrar sig och inte längre är villiga att avfärda stöttan som orsak hamnar ju den spekulationen i ett annat läge.
Något har det ju berott på att vingen bröts loss och den kraftiga onaturliga vänstersvängen tyder på att det hände just då. Sedan är det märkligt att det hände just när de skulle fälla. De hade tagit en extra sväng på tio minuter efter att först ha begärt att fälla för att vänta in ett trafikplan. Hade de inte behövt vänta de 10 minuterna hade kanske alla hunnit hoppa och belastningen på planet hade minskat och vingen hade suttit kvar för att kanske knäcts vid ett senare tillfälle.
Citera
2019-07-17, 14:44
Medlem
Citat:

Jag kan skriva precis vad jag vill precis som du. Jag kan skriva att det är idiotiskt att hävda att en vingstötta kan sitta på infästningar på haveriplanet i skogen och dessutom vingen är intakt invid flygkroppen och bruten utanför stöttans infästning, Samtidigt som stöttan då skulle fortsatt vara den mest troliga orsaken till olyckan.

Vid nån tidpunkt har nog stöttan släppt. Innerdelen av vingen låg lös i skogen. Men känns ju som att den först höll emot ett vingbrott innan resten gav sig.
Citera
2019-07-17, 14:45
Medlem
Tittar på bärgningen på expressen-tv. Konstigt att man inte har skyddat vrakdelarna bättre (använt presenningar eller liknande runt delarna). Delarna fladdrar jo runt i vinden, och smådelar av metallplåt och bultar ju kan falla av när ting bøjs och vibrerar. Ser lite amatörmässigt ut.
Citera
2019-07-17, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Så här säger reglerna om erfarehet för piloten/föraren:

En förare av enmotoriga kolvmotorflygplan, från vilka fallskärmshopp utförs, ska ha en total flygtid av minst 200 timmar. Föraren ska vara godkänd för uppdraget av ansvarig person för flygverksamheten inom en flygklubb eller en fall-skärmsklubb eller av en flygchef inom ett flygföretag. Vidare ska föraren vara väl för-trogen med det underlag som avses i 18 §. Hoppledaren ska informera föraren om de planerade procedurerna för genomförandet av fällningen.

En 27-åring kan ha haft denna erfarenhet i många år.

Fast 200 timmar i dessa sammanhang, låter som typ... inget..?
Citera
2019-07-17, 14:52
Medlem
Ingen brand när planet slog i marken heller.
Dom håller fortfarande på att fastställa identiteten på offren. Dom måste vara jäkligt illa tilltygade.
Citera
2019-07-17, 14:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast 200 timmar i dessa sammanhang, låter som typ... inget..?

Man får väl köra buss med passagerare beroende på hur snabbt man klarar körkortet eller måste man ha haft körkort i visst många år innan man få ta busskort?
Citera
2019-07-17, 14:53
Medlem
Citat:

Att planet sägs ha genomgått en inspektion innebär ju inte att man kan utesluta fel på vingstöttorna. Korrumperade myndigheter som fuskar och ljuger förekommer även i Sverige. Och Transportstyrelsen är väl inte direkt kända för att ha ordning på sina papper. Snarare ökända för det motsatta. Googla inkompetens och Transportstyrelsen dyker upp bland de första 5 träffarna.

En visuell inspektion är dessutom inte tillräcklig för att upptäcka alla typer av materialutmattning. Se det finska fallet som jag refererat till ovan i tråden.
Tvivlar starkt på att Transportstyrelsens inspektörer reser runt med maskiner för metall och materialröntgen men jag kan ju ha fel.

Jerry talar givetvis i egen sak och vill sopa rent framför egen dörr. Inget kan därmed uteslutas i det här läget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/transportstyrelsen-om-olycksplanet-allt-var-skott-klanderfritt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in