2019-07-17, 12:12
Medlem
det blir alltså 20g när planet går i spinn. Jag kan tänka mig att hopparna desperat försökte komma ut ur planet men att dom inte kunde röra sig. Stackars satar.
Citera
2019-07-17, 12:13
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Den enda säkra slutsatsen man kan dra mht reglerna är att nånting hände som var oplanerat eftersom piloten inte begärde en klarering för det som utfördes. Antingen blev hen överraskad av en plötslig förändring eller så var hen inte medveten om den.

Då ingen hoppare verkar ha lämnat på höjd är ju reglerna du hänvisar till inte tillämpbara.

Exakt radiokonv. vet jag inte men jag begjorde alltid Fälla och sjunka, utom i de fall man skulle fälla och stiga vidare, vilket inte är aktuellt här.
Min gissning är att man redan hade klart sjunka om man hade fått klart fälla.
Citera
2019-07-17, 12:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
27 årig pilot? låter oerfaren.
Alla erfarna piloter har varit 27 eller kommer att bli det.
Citera
2019-07-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Då ingen hoppare verkar ha lämnat på höjd är ju reglerna du hänvisar till inte tillämpbara.

Exakt radiokonv. vet jag inte men jag begjorde alltid Fälla och sjunka, utom i de fall man skulle fälla och stiga vidare, vilket inte är aktuellt här.
Exakt radioanrop lär enligt uppgift varit" jag fäller och dyker" eller jag fäller och sjunker. Höjdreduktionen var klarerad. Dock var ju inte planen att sjunka på detta sättet, men det var klart med dykning efter fällning som brukligt är på alvik
Citera
2019-07-17, 12:18
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
det blir alltså 20g när planet går i spinn.

Nej. Inte i närheten. Spinn är en 1G manöver, men det snurrar. Yrsel kommer vara ett problem efter ngt varv.
Om maskinen spinner med nosen nedåt är det inte stora krafter.

Om den, som vissa här kommit fram till faller spinnande med en vinge uppåt blir fet säkerligen G-krafter, speciellt för de som är lägst bak. Men vi pratar inte 20G, utan något G.
Citera
2019-07-17, 12:19
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ett av problemen i teorierna som framförs om vingbrott etc. som första händelse/orsak är att flygplanet efter den initialt väldigt tvära svängen ”flugit” brant nedåt i hög fart i en förhållandevis rak bana.

Den fart vi ser kan svåreligen uppnås med en maskin som inte sitter ihop som den ska. Saknas en vinge kommer maskinen spinna, och ha en betydligt läge total fart, och spinnen är mer eller mindre lodrät.
Här har maskinen dykt fort i grova drag 60 graders vinkel och kursen är relativt rak( svag sväng).

Och vilken slutsats drar du av det? Du verkar ju mest kunnig här inne. Om det är som du säger måste ju den branta nedstigningen skett med gaspådrag. 2 aktiva åtgärder från piloten. Eller?
Citera
2019-07-17, 12:22
Medlem
Vet vi om stabben landade i vattnet? Borde ju gå rätt snabbt att se om något föremål träffat den tänker jag. Vad som är mindre trevligt att tänka på är att olycksförloppet har filmats inifrån planet av flertalet kameror, enda positiva med det är att anhöriga kommer få veta exakt vad som hände. Det är alltid en fördel i sorgearbetet, ovisshet är smärtsamt.
Citera
2019-07-17, 12:27
Medlem
Citat:

Piloten gjorde ju ingen fällning utan svängde och började sjunka. Den klareringen har såvitt jag förstår ingen hört. Därav helt oplanerat i förhållande till det som var tänkt.l
Citera
2019-07-17, 12:29
Medlem
Enligt VK.se bärgas nu planet, med bilder. Kanske nya bilder på delar för er dom kan tolka dem...
Citera
2019-07-17, 12:30
Medlem
Om linor eller fallskärm fastnar över höjdrodret på vänster stabbe, kommer då höger sida pressas nedåt på samma sätt på flygplanstypen? Det skulle ju förklara en snabb brant dykning, om det nu inte är spatial desorientation menar jag, pressade piloter väldigt hårt emot och rodren återfår rörligheten så lär ju vingbrott följa på en dykning i 60grader?
Citera
2019-07-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Piloten gjorde ju ingen fällning utan svängde och började sjunka. Den klareringen har såvitt jag förstår ingen hört. Därav helt oplanerat i förhållande till det som var tänkt.l
Jo, det är folk som hört över radion att han begärde både fällning och sjunk. Allt annat vore dessutom lite konstigt.
Citera
2019-07-17, 12:33
Medlem
På en av bilderna i Vk syns ett grönt ”nät”. Vad är det?

Och på en bild en del som inte ser avbruten ut utan tvärtom väldigt hel. Del av nån vinge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in