2019-07-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Definitionsfråga vad dom är stjärt, de små vingarna (stabilisator) och fenan med roder är helt klart borta men flygkroppen är intakt under fallet. Man kan se på en bild i VK's pappers / e-tidning tagen rakt uppifrån att flygkroppen är delad nere på marken

http://forumbilder.se/I60JP/mes

Verkar gått av bakom sista fönstret, på den bilden är skjutdörren nästan fullt öppen - man ser att den stora rutan i flygkroppen delvis är täckt av dörren

Ja, det ser onekligen ut som att dörren öppnats. Frågan är om det skett i luften eller vid nedslaget.
Citera
2019-07-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
2. Om jag fattat rätt så reagerar moderna elektroniska utlösare både på höjd och fart. Det innebär att om du sitter i kabin under lugn nedstigning så ska de inte lösa ut. Men någon mer insatt kommer förhoppningsvis med svaret.

Så om de var aktiverade borde de ha löst ut sig i den höga farten som planet föll med, är väl följden.
Vi får se om någon kan följa min tanke och berika oss med kunskap?
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-17 kl. 09:40.
Citera
2019-07-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbowgi
Nu har jag inte läst hela tråden men det andra planet som man fick vänta in kanske inte är helt "oskyldigt"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence

Det planet är helt oskyldigt. Wake Turbulence skapas bakom flygplan, och är som osynliga luftvirvlar som rör sig nedåt och bakåt. Därför har flygledare speciella separationer att ta till för att säkerställa att mindre flygplan inte påverkas av ändvirvlar från större flygplan. Eftersom SEMES är otroligt mycket högre än planet från Bromma har inga ändvirvlar någon betydelse för det som inträffat.

Jag vet inte tillräckligt mycket om flygplan, konsten att flyga sådana eller fallskärmshoppning för att ge en kvalificerad gissning på vad som hänt, men en sak vet jag med säkerhet och det är att planet från Bromma inte påverkat skeendet över huvud taget (bortsett från att SEMES fick vänta 5-10 minuter på att fälla, vilket som sagt är helt normalt).
Citera
2019-07-17, 09:43
Medlem
Sorry om detta redan har avhandlats. Jag tycker mig ha läst allt i tråden, men kan såklart ha missat något/några inlägg. Jag utgår i min hypotes från den "fakta" som säger att yttre delen av höger vinge har brutits av i luften och att samma sak gäller för en del av (hela?) stabben. Tacksam för svar och synpunkter från aerodynamikkunniga, både för att lära och för att kanska släcka mina tankar...

1. Om den intitiala händelsen är att ytterdelen av h vinge bryts av, oavsett orsak, minskar lyftkraften på h vinge dramatiskt vilket ger ett jämförelsevis kraftigt lyftkraftsövertag på v vinge. Detta borde motsvara en överdrivet rejäl skevning åt höger och initiera en högersväng? Eller? Men på SE-MES skedde det motsatta, det blev en rejäl vänstersväng och samtidigt en kraftigt nedåtgående attityd. Tyder på att vingbrottet var en effekt av någonting annat, exvis en momentant kraftig G-belastning? Men...flygplanet låg ju på rak kurs, klara för fällning?

2. Om den initiala händelsen istället är att någonting sker på v sida av stabben då, t ex att ett misstag av en hoppare vid förberedelse för uthopp (skärm utöser etc) som gör att denna slungas mot stabben i hög fart. Finns ju bilder där man ser hur första hopparen håller i ett handtag inne i planet och kliver ut vid dörrens baksida.
https://www.norran.se/nyheter/pa-3000-meters-hojd/

En hoppare, som med utrustning väl borde väga typ 90-100 kg, träffar stabben när kärran håller fällhastighet. Kraften av detta slår av en del av/hela v stabben och flygplanets aerodynamiska jämvikt är borta på bråkdelen av en sekund. Kraftig övervikt av lyftkraft på h sida uppstår och medför en kraftig nedåtgående vänstersväng, så kraftig att h vinge brister.

Orealistiskt? Tankefel? Okunskap?

Tacksam för respons.
Senast redigerad av stoffestofil 2019-07-17 kl. 09:47.
Citera
2019-07-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Ja, det ser onekligen ut som att dörren öppnats. Frågan är om det skett i luften eller vid nedslaget.
Eller om det är räddningstjänsten som har öppnat.
Citera
2019-07-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Sorry om detta redan har avhandlats. Jag tycker mig ha läst allt i tråden, men kan såklart ha missat något/några inlägg. Jag utgår i min hypotes från den "fakta" som säger att yttre delen av höger vinge har brutits av i luften och att samma sak gäller för en del av (hela?) stabben. Tacksam för svar och synpunkter från aerodynamikkunniga, både för att lära och för att kanska släcka mina tankar...

1. Om den intitiala händelsen är att ytterdelen av h vinge bryts av, oavsett orsak, minskar lyftkraften på h vinge dramatiskt vilket ger ett jämförelsevis kraftigt lyftkraftsövertag på v vinge. Detta borde motsvara en överdrivet rejäl skevning åt höger och initiera en högersväng? Eller? Men på SE-MES skedde det motsatta, det blev en rejäl vänstersväng och samtidigt en kraftigt nedåtgående attityd. Tyder på att vingbrottet var en effekt av någonting annat, exvis en momentant kraftig G-belastning? Men...flygplanet låg ju på rak kurs, klara för fällning?

2. Om den initiala händelsen istället är att någonting sker på v sida av stabben då, t ex att ett misstag av en hoppare vid förberedelse för uthopp (skärm utöser etc) som gör att denna slungas mot stabben i hög fart. Finns ju bilder där man ser hur första hopparen håller i ett handtag inne i planet och kliver ut vid dörrens baksida.

En hoppare, som med utrustning väl borde väga typ 90-100 kg, träffar stabben när kärran håller fällhastighet. Kraften av detta slår av en del av/hela v stabben och flygplanets aerodynamiska jämvikt är borta på bråkdelen av en sekund. Kraftig övervikt av lyftkraft på h sida uppstår och medför en kraftig nedåtgående vänstersväng, så kraftig att h vinge brister.

Tacksam för respons.

Fast borde inte den hopparen befinna sig utanför planet redan i luften?
Citera
2019-07-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Eller om det är räddningstjänsten som har öppnat.

Kanske det. Tror att haveriutredarna vill veta hur det ligger till.
Citera
2019-07-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Är ingen expert men en bra o genomtänkt förklaring

Rätt tänkt, bryts en vingspets av vid vingstöttan kommer planet att snurra ögonblickligen som en "korkskruv" så länge det gör fart framåt.
Enligt det bilder man sett så kan nog vem som helst se att yttre delen av vingen fattas. Sorgligt.
Citera
2019-07-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Fast borde inte den hopparen befinna sig utanför planet redan i luften?
Jo, han/hon kliver ut när dörren öppnas, precis före fällning. Som jag har förstått det hittades väl inte alla personer vid nerslagslatsen, eller? Men det behöver ju inte vara en hoppare som träffat stabben, kan vara någonting annat som går fel också. Min tanke är att det initiala problemet sker vid stabben och att det orsakar den vidare händelseutvecklingen, t ex vingbrottet.
Citera
2019-07-17, 10:28
Medlem
Citat:

Tacksam för respons.

Då borde kroppen hittats ungefär där delar föll ned i vattnet inte alltför långt från planet. Mellan bergsboda och storsandskär. Intressant att veta om delar söks i planets färdväg den sista biten. Att delar och plan ligger väldigt nära tyder på ett väldigt snabbt förlopp.

Edit. Troligtvis finns inget att finna eftersom planet flög stadigt ända till sista minuterna. Jag kan inte släppa tanken att olyckan skedde i samband med att dörren öppnats när hopptillstånd givits.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-17 kl. 10:35.
Citera
2019-07-17, 10:32
Medlem
En annan sak som verkar vara oklar i det här fallet är att man inte vet vad för slags hopp man hade planerat att göra? Det gissas att tyngdpunktensförflyttning har orsakat olyckan. Enligt min erfarenhet så är allt så väl förberedd så att inte sån't kan inträffa. Det borde stå klart vilka slags hopp man gör. Man tränar och går igenom på marken både fällning och formationer.

Vem var hoppmaster på denna fällning?
Citera
2019-07-17, 10:33
Medlem
Citat:
Jo, han/hon kliver ut när dörren öppnas, precis före fällning. Som jag har förstått det hittades väl inte alla personer vid nerslagslatsen, eller? Men det behöver ju inte vara en hoppare som träffat stabben, kan vara någonting annat som går fel också. Min tanke är att det initiala problemet sker vid stabben och att det orsakar den vidare händelseutvecklingen, t ex vingbrottet.
Har inte sett något om att kroppar hittats på annan plats. Var har du läst detta? Eftersom man inom bara ett fåtal minuter kunde gå ut med att samtliga var döda torde de hittats inom en liten begränsad area intill eller i planet tänkte jag. Berätta mer, detta var nytt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in