Citat:
Ursprungligen postat av
Cornerofhope
Du skriver att du aldrig haft anledning att misstänka honom men sedan får en bild av honom rökandes dig att ange honom till polisen? Låter märkligt. Måste väl varit något mer som fick dig att ta ett sådant steg? Låter också märkligt att polisen skulle ge information om enskilda personer på det sättet. Deras normala sätt är ju att de tar emot men inte ger, av naturliga skäl.
Min gissning är att polisen genom åren slutat engagera sig i personer om inte angivaren har något särskilt som gör att de vaknar till. De har antagligen fått in många hundra tips som är rätt löst underbyggda. Problemet är väl att bland de där tipsen kan han finnas.
Saken var enkel, jag ville stilla min nyfikenhet. Visste polisen om denna pappa med två söner i rätt ålder (f. 78 resp 80) med tillgång till en lägenhet på Elsa Brändströmsgata 8 nära ICA?
Pappan och sönerna var folkbokförda i Stockholm. Vad jag säkert visste var att en av sönerna bott i lägenheten under kortare tid på egen hand.
Jan Staaf sa att han hade ingen kännedom om dem. Adressen är inom det rödmarkerade området på priokartan, dvs ett intressant område utifrån att GM gick upp i rök efter ICA.
Efter att ha lämnat mitt tips började jag undersöka sönernas Facebook och fann sådant som jag tyckte var konstigt för att inte säga stolligt.
På ett foto utlagt den 21 april 2007 sitter MN på en restaurang och dricker alkohol. Texten till fotot lyder:
snart stökig. Vännen Tom Westin skrev:
Du sitter ju på Sjöpärlan och dricker rosé. En kommentar från vännen Gustav Kax löd:
haha sjukt lik matti. Vännen Johan Hegerin skrev:
matti nykanen eller? MN svarade:
ja han är min stökidol
Matti Nykänen är som bekant den tragiska finländske backhopparen som knivade vem som helst bara han hade fått alkohol i kroppen.
Ett foto på MN's fejja utlagt den 2 aug 2008 visade en person som kisar in i kameran, röker och gör fula fingret. Texten under lyder:
Ja jag röker och är en gangster
Pappan var under många år vd för Byggvesta i Linköping och blev prisad av Linköpings stad för sina insatser.
Den andra sonen har idag en hög befattning på Finansinspektionen.
Pappan till sönerna har en bror i Göteborg och en i Australien och dessa är sjövana seglare.
MN bad mig ta bort mina inlägg med länkar till hans fejja med fotona, familjen var hotad skrev han. Han skrev att han hade varit i kontakt med Henry Jansén på polisen i Linköping och att jag kunde vända mig till honom.
- Honom känner jag till, sa Henry över telefon till mig.
- Han har varit kallad till ett förhör men kom inte, fortsatte Henry.
Jag tror att HJ gav MN vad han förtjänade.
edit: mitt tips kom först när jag återvänt till Östergötland 2015 efter studier och jobb i andra landsdelar och då inte brytt mig särskilt mycket om Dubbelmordet. Jag fick ingående info om familjen N på adressen via en kontakt och det var bara positiva ord även om sönerna. Men nyfiken var jag och undrade om dessa söner var kända av polisen, skrivna i Stockholms län som de var.
Nej, jag hade ingen anledning att misstänka dem. Men konstigt är det om MN satt sig i vägrar pärmen, j-la överklassfasoner i så fall. Han kunde hört av sig till mig och sagt att han är topsad. Farsan deras har jag hälsat på ett par gånger men ingen av sönerna. Bara sett en av dem när farsan deras kör sin BMW in på gården för att ta med sonen som - uppenbart - inte orkade gå 100 meter till bilen en tidig morgon parkerad på Barnhemsgatan där familjen A bott men detta något år efter Dubbelmordet. Det berättade jag för Jan Staaf som frågade om jag var säker på att det var en av hans söner, men säker var jag förstås inte annat än på åldern.