2019-07-13, 23:38
Medlem
Tror det är via dna vi slutligen får fast han, som Linköpingsbo känns det extra viktigt att mördaren åker fast. Synd att många användare inte skriver längre i tråden som henkee tex eller pulverhenke.
Citera
2019-07-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Tror det är via dna vi slutligen får fast han, som Linköpingsbo känns det extra viktigt att mördaren åker fast. Synd att många användare inte skriver längre i tråden som henkee tex eller pulverhenke.

Håller helt med dig. Tror att många som var aktiva i tråden från början hade haft mycket att bidra med.

Just Pulver-Henke ska vi nog inte förvänta oss någon återkomst från dock.
Citera
2019-07-14, 08:30
Medlem
Dennyebra har intressanta tankar men vi är tyvärr många som har svårt att tolka inläggen.
Tanken om en person som blivit ett rovdjur är vad jag utläser, en koppling till gängkriminalitet och att detta kan vara globalt.
Mycket möjligt,

För att ha någon som helst tillit till de få saker vi vet håller jag mig till det mer uppenbara i första hand. I andra hand funderar jag vidare, barnspåret tex (att gm är 8-10 år gammal), drogspåret (gm har vid ett eller ett fåtal gånger använt ex benzo), gänggrejen/hämnd mot Ms familj, att A-L var måltavlan.. mm mm

Det kan ju vara så enkelt så enkelt att begå ett brott och komma undan med det.
Har sett det på nära håll, när något är oväntat och man inte ser det komma så kan det fungera som stelt för GM.
Ingen hade kunnat tro, förutse och koppla ihop gm med det fruktasvärda.
Så enkelt och allt flöt på den här morgonen för gm hög på adrenalin och kanske något mer, och att gm helt enkelt kunde försvinna spårlöst och hålla sig undan.
Om en förutsätter att allt ska gå lätt så kanske det gör det också, om en blir nervös och fumlig går det oftast inge bra.

Så vem är denne??
DNA måste väl ha kollats nu, de där 30st.
Citera
2019-07-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Dennyebra har intressanta tankar men vi är tyvärr många som har svårt att tolka inläggen.
Tanken om en person som blivit ett rovdjur är vad jag utläser, en koppling till gängkriminalitet och att detta kan vara globalt.
Mycket möjligt,

För att ha någon som helst tillit till de få saker vi vet håller jag mig till det mer uppenbara i första hand. I andra hand funderar jag vidare, barnspåret tex (att gm är 8-10 år gammal), drogspåret (gm har vid ett eller ett fåtal gånger använt ex benzo), gänggrejen/hämnd mot Ms familj, att A-L var måltavlan.. mm mm

Det kan ju vara så enkelt så enkelt att begå ett brott och komma undan med det.
Har sett det på nära håll, när något är oväntat och man inte ser det komma så kan det fungera som stelt för GM.
Ingen hade kunnat tro, förutse och koppla ihop gm med det fruktasvärda.
Så enkelt och allt flöt på den här morgonen för gm hög på adrenalin och kanske något mer, och att gm helt enkelt kunde försvinna spårlöst och hålla sig undan.
Om en förutsätter att allt ska gå lätt så kanske det gör det också, om en blir nervös och fumlig går det oftast inge bra.

Så vem är denne??
DNA måste väl ha kollats nu, de där 30st.
De 30 är kollade utan resultat. Tydligen var samtliga dessa DNA lika gärningsmannens av en slump, snarare än att de indikerade släktskap. Återstår nu släktforskning för att hitta honom, annars är det kört. Och där är man också utlämnad till slumpen. Om någon rimligt nära i släktträdet registrerat sig så sitter han rätt snart. Men mer troligt är att det är för avlägsna träffar för att ge något.

I teorin så kan man mer eller mindre säkert hitta honom. Detta genom att frivilliga personer låter sig topsas. Dessa skulle väljas ut av de släktforskare som hjälper polisen i arbetet. Men det kostar pengar, tar tid och är kanske ur vissa vinklar "oetiskt".
Citera
2019-07-14, 15:04
Bannlyst
Varför inte använda puk registret?
Citera
2019-07-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Varför inte använda puk registret?

Dels är inte PKU-registret avsett för att eftersöka brottslingar. Att använda PKU-registret till det ändamålet skapar ett förtroendeproblem hos stora delar av landets befolkning.

Dessutom måste du veta vem du letar efter för att kunna jämföra med PKU-registret. Just nu finns ingen misstänkt.
Citera
2019-07-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
De 30 är kollade utan resultat. Tydligen var samtliga dessa DNA lika gärningsmannens av en slump, snarare än att de indikerade släktskap. Återstår nu släktforskning för att hitta honom, annars är det kört. Och där är man också utlämnad till slumpen. Om någon rimligt nära i släktträdet registrerat sig så sitter han rätt snart. Men mer troligt är att det är för avlägsna träffar för att ge något.

I teorin så kan man mer eller mindre säkert hitta honom. Detta genom att frivilliga personer låter sig topsas. Dessa skulle väljas ut av de släktforskare som hjälper polisen i arbetet. Men det kostar pengar, tar tid och är kanske ur vissa vinklar "oetiskt".
Frustrerande :/
Interpol har dna?
Citera
2019-07-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Dels är inte PKU-registret avsett för att eftersöka brottslingar. Att använda PKU-registret till det ändamålet skapar ett förtroendeproblem hos stora delar av landets befolkning.

Dessutom måste du veta vem du letar efter för att kunna jämföra med PKU-registret. Just nu finns ingen misstänkt.
Pku:a gärna, har man inget med detta mordet att göra så kan ju polisen kassera ens info sen. Tycker det måste vara viktigare att finna/döma GM än att någon polis ser mitt pku flimra förbi.
Vi lever i en våldsam tid och hur ska man kunna fälla någon om folk känner sig kränkta av ingenting.
En kamera, fra, pku eller dna.
Den som inte har något att dölja behöver inte vara orolig.
Citera
2019-07-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Pku:a gärna, har man inget med detta mordet att göra så kan ju polisen kassera ens info sen. Tycker det måste vara viktigare att finna/döma GM än att någon polis ser mitt pku flimra förbi.
Vi lever i en våldsam tid och hur ska man kunna fälla någon om folk känner sig kränkta av ingenting.
En kamera, fra, pku eller dna.
Den som inte har något att dölja behöver inte vara orolig.

Att använda PKU-registret för att lösa brottslighet är ett synnerligen allvarligt brott gentemot befolkningen.

Föräldrar lämnar ut DNA på sina nyfödda barn för att screena för sjukdomar och användas i forskningssyfte.

Om myndigheter börjar använda PKU-registret för att lösa brottslighet kommer många föräldrar sluta låta lämna sina barns DNA.

Men det spelar just nu ingen roll i detta fall. För att överhuvudtaget kunna använda PKU-registret krävs att det finns en misstänkt.
Citera
2019-07-14, 19:48
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
15 år sedan morden. Citerar ett 15 år gammalt inlägg från en användare som varit med länge här på Flashback. Inlägget skrevs samma dag som dubbelmordet ägde rum.

Vore intressant att höra från någon som varit insatt från början och dessutom har geografisk anknytning till staden Linköping.

Tror ni som följt detta fall från början att det kommer få någon uppklarning?

Wow, 15 år går snabbt! Jag fick själv åka upp till polisen och lämna DNA förra sommaren, och nu fick man ju upp hoppet igen när de gick ut med att de skulle utnyttja den nytillkomna möjligheten att söka på släktingar - jag följer fallet intensivt men har inte deltagit så mycket i tråden dessvärre..
Citera
2019-07-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Wow, 15 år går snabbt! Jag fick själv åka upp till polisen och lämna DNA förra sommaren, och nu fick man ju upp hoppet igen när de gick ut med att de skulle utnyttja den nytillkomna möjligheten att söka på släktingar - jag följer fallet intensivt men har inte deltagit så mycket i tråden dessvärre..

Förhoppningarna tändes ju ordentligt när möjligheterna för DNA-sökningar öppnades upp för några månader sedan.

Men nu tycks det ju ändå stå helt still.

Häromdagen spekulerades det lite här i tråden om det är tänkbart att gärningsmannen sysslat med djurplågeri innan dubbelmordet.

Känner du till om det fanns några bekräftade fall av djurplågeri i Linköpingstrakten före dubbelmordet?
Citera
2019-07-14, 20:12
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
Känner du till om det fanns några bekräftade fall av djurplågeri i Linköpingstrakten före dubbelmordet?

Bra fråga - det är ju himla länge sedan så jag är inte helt hundra på hur det passar in i tidslinjen men jag vet att det pratades om att någon hade skurit hästar i underlivet ut mot vikingstadhållet, men minns inte om det var innan eller efter morden..

Sen är de flesta fall av s.k. horse ripping som rapporteras falska eftersom det som ser ut som knivskador i många fall orsakats av sparkar från andra hästar.

Mord av sexuell karaktär (som mord som emanerar från djurplågeri nästan alltid är) brukar ju dock, hur efterbliven gärningsmannen än är, utföras efter att GM fått kontroll över sitt offer, och åtminstone har lite tid över för att..ja..

Det hastiga förloppet i detta fall tycker jag tyder på att det inte är ett sexualmord, även om grabben nu blev knivskuren i ändan..

Mer intressant för mig är det knivdåd som inträffade vid Mörnersgatan något eller två år senare i samband med en Winnerbäck-konsert i sporthallen då en gammal man blev svårt knivhuggen när han öppnade sin port och en yngling i rock trängde sig förbi och passade på att knivhugga mannen flera gånger. Samma typ av snabbt knivvåld mot ett helt värnlöst offer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in