2019-07-13, 13:50
Bannlyst
Börjar bli bråttom. Om gm var under 21 så har polisen tre månader på sig.
Citera
2019-07-13, 14:08
Medlem
Dennyabra,
"Låt oss få höra historien från GM's håll."

Ja det är viktigt att klura ut om man kan se saker från så många olika håll man kan.
Från M, A-L och GM.
Om man kan det så kan man se dem mötas på mitten. Hur de alla tre hamnade mitt i orkanens öga.
Vilka beröringspunkter har de med varandra?
Boendemiljö, mötesplatser, gemensamma nämnare, intressen och bekanta som mötts.
Vad har de sett, gjort och varit?

D
"Vad vet vi om GM just nu? Kanske han nu i tystnad sonat sitt brott och är mer godhjärtad än både dej och mej?"

Ja vem vet vad för bra saker någon som gjort dåliga kan göra?
Kanske som sagt kan den göra mer än mig under sin livstid som du tänker.
Man ska vara tacksam om det känns som det oftast tickar ett gott hjärta där inne.
Det är ingenting man ska ta för givet eller tro att det bara beror på en själv.
Under andra omständigheter så skulle det kunna kännas hårdare och kallare.
Vem vet vilka vägval man skulle passera då?
Det man gjort har man dock gjort, och tyvärr så går det inte att göra det ogjort hur mycket bra man än gör efter.
Men man kan göra bra saker som kan vara meningsfulla för någon annan och sig själv.
Bla därför ska möjligheten finnas att få en andra chans. Vissa individer får dock acceptera att tidigare händelser gör att ibland så får de få sin andra chans i en kontrollerad miljö.
Tyvärr är det så att vissa individer inte kan leva helt fritt bland andra.
Det är inte helt lätta frågor det där. Det beror ju också på vem GM är och varför han begått ett brott.
Kan man på något sätt göra något bra med allt elände man skapat? Försöka förhindra liknande händelser med sin erfarenhet och hjälpa forskning och kriminalvård. Hur kan anhöriga få ett så bra liv som möjligt? Det minsta är ju iallafall att få en förklaring och här tycker jag GM eller de som vet borde berätta för de anhörigas skull! Även om det är svårt, mycket svårt!

Man behöver absolut hitta sin egen väg och sin egen integritet som du skriver.
Att kunna stå rak när det blåser och känna vad som känns rätt och riktigt och följa det.
Här tror jag GM kanske gått vilse.

En GM men låg självkänsla som gjort honom mer böjlig och gett vika för andra eller starka känslor. Inte kunnat stå emot det han egentligen vet är rätt. Att andra omständigheter tagit hans vett och sans och överskuggat det han upplevt och gjort att han stod där på Åsgatan med vilsen kompass.

Eller en GM med bra och stark självkänsla. Här känns det som om han inte skulle utfört brottet alls? Men jag tänker i så fall om den inre känslan för rätt och fel är stark här. En GM med ett starkt rättspatos som satt honom i situationen från början
Vad som är fel ska rättas till. Något svajigt finns här i denna GM och omständigheter har gjort att allt bara blir fel och tragiskt även för GM.
Han kanske har gjort rätt från hans synvinkel, iallafall i början av händelseförloppet,
men missat att se den stora bilden och resultatet av vad han egentligen var på väg att göra.
Två fel blir inte ett rätt.

Du skrev någonting om smicker.
Smicker är ju egentligen ingenting äkta.
Det är ingenting man bör eller ska leva på!
Däremot äkta uppskattning, omtanke och vänlighet.
Det tycker jag om. Det är inget fel i att säga tack och mena det eller visa uppskattning för sina medmänniskor.
Det ska vara äkta och komma inifrån med intentionen att bara vara. Inte vinna någonting tillbaks.
Vi mår alla bra att bli sedda då och då. Och kan vi sprida lite värme här och där så tycker jag det är en mycket bra sak.

Vem vet om detta hemska brott kunde ha undvikits?
Inte för att det tyvärr går att vrida tiden tillbaks men för att hitta ledtrådar. Inte för att skylla på någon utan att hitta förklaringar.
Omtanke, att få bli sedd och hörd?
Att bli hörd som missnöjd kund, att bli sedd som tidigare anställd. Att inte bli dåligt behandlad eller mobbad på jobbet eller i skolan. Att kunna skydda sina kära, och inte känna att man misslyckats med det.
Att få värme och omtanke av dem man omger sig med. Nu och under sin uppväxt. Att bli sedd och hörd för den man är och endast det. Att det räcker att bara vara.
Kanske "misslyckades" människor runt omkring tillräckligt med detta just för denna GM, och för att höras så blev det till slut bara en högljudd stor fruktansvärd katastrof.

Här kommer ett annat citat från någon annanstans.

"Hur du behandlar mig är din väg. Hur jag reagerar är min".
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-07-13 kl. 14:54.
Citera
2019-07-13, 14:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du tipsade polisen om MN 2014 eller?
Ja.

Jan Staaf sa att MN var okänd i utredningen och kallade detta för ett "nytt spår" som de skulle gå vidare på.

Till saken hör att MN var folkbokförd i Stockholms län, med tillgång till pappans övernattningslägenhet på Elsa Brändströmsgata i Linköping år 2004. 300 meter från ICA där spåren upphörde.

MN kontaktade mig via meddelandesystemet på tråden och bad mig ta bort länken till hans Facebook med ett fotografi som jag länkat till på tråden. Han sa att fotot föreställer en vän till honom.

MN sa att Henry Jansén på Polisen i Linköping kunde hjälpa mig med att få bort länken till Facebok. Jag ringde Polisen i Linköping och fick tala med Henry Jansén som sa att han visste vem MN var och att han varit kallad till ett förhör men inte kommit. Henry Jansén tillade att Polisen gör inget åt vad vi gör på Internet. Han sa vidare att MN skulle anmäla eventuella hot han fått efter mina inlägg till Polisen.

Jag har aldrig haft anledning att misstänka MN som gm då jag bara hört gott om den familjen.

Men efter mitt tips till Jan Staaf hittade jag ett foto på hans facebook som jag tyckte var suspekt mot bakgrund att man vet att GM brukade nikotin.

MN har meddelat mig via meddelandesystemet att fotot föreställer en kompis till honom.

Under fotot stod texten: Ja jag är en gangster och jag röker Bilden lades upp på hans fejja 2 aug 2008 och fanns kvar fram till en tid efter 2017 men hans fejja har omändrats helt sen dess.

http://www.bilddump.se/bilder/20190713140426-95.192.139.150.jpg

OBS MN har sagt att detta foto föreställer en vän till honom och inte han själv. Tro't det som vill. Länken till fotot finns kvar i 48 timmar.
Senast redigerad av MossTrums 2019-07-13 kl. 14:46.
Citera
2019-07-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ja.

Jan Staaf sa att MN var okänd i utredningen och kallade detta för ett "nytt spår" som de skulle gå vidare på.

Till saken hör att MN var folkbokförd i Stockholms län, med tillgång till pappans övernattningslägenhet på Elsa Brändströmsgata i Linköping år 2004. 300 meter från ICA där spåren upphörde.

MN kontaktade mig via meddelandesystemet på tråden och bad mig ta bort länken till hans Facebook med ett fotografi som jag länkat till på tråden. Han sa att fotot föreställer en vän till honom.

MN sa att Henry Jansén på Polisen i Linköping kunde hjälpa mig med att få bort länken till Facebok. Jag ringde Polisen i Linköping och fick tala med Henry Jansén som sa att han visste vem MN var och att han varit kallad till ett förhör men inte kommit. Henry Jansén tillade att Polisen gör inget åt vad vi gör på Internet. Han sa vidare att MN skulle anmäla eventuella hot han fått efter mina inlägg till Polisen.

Jag har aldrig haft anledning att misstänka MN som gm då jag bara hört gott om den familjen.

Men efter mitt tips till Jan Staaf hittade jag ett foto på hans facebook som jag tyckte var suspekt mot bakgrund att man vet att GM brukade nikotin.

MN har meddelat mig via meddelandesystemet att fotot föreställer en kompis till honom.

Under fotot stod texten: Ja jag är en gangster och jag röker Bilden lades upp på hans fejja 2 aug 2008 och fanns kvar fram till en tid efter 2014 men hans fejja har omändrats helt sen dess.

http://www.bilddump.se/bilder/20190713140426-95.192.139.150.jpg

OBS MN har sagt att detta foto föreställer en vän till honom och inte han själv. Tro't det som vill. Länken till fotot finns kvar i 48 timmar.

Klockren vägrare MN helt klart. Du tipsade först 10 år efter morden, kan säkert vara lite nackdel tror jag tyvärr. Om jag fattat rätt så var det någon som sett att han lämnat med bil från lägenheten vid adressen du nämner. Han verkar lite orolig av sig MN eftersom han kontaktar dig här och vill att du ska ta bort inlägg.
Citera
2019-07-13, 14:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Klockren vägrare MN helt klart. Du tipsade först 10 år efter morden, kan säkert vara lite nackdel tror jag tyvärr. Om jag fattat rätt så var det någon som sett att han lämnat med bil från lägenheten vid adressen du nämner. Han verkar lite orolig av sig MN eftersom han kontaktar dig här och vill att du ska ta bort inlägg.
I Februari 2017 fick jag följande meddelande från en användare som är registrerad men inte gjort några inlägg.

Citat:
Hej MossTrums.

I inlägg nr 7373 den 10 maj 2016 kl 05:48 hänvisar du till min och min brors facebooksidor och hävdar att vi är söner till en Gunnar Nordfeldt som disponerar en lgh i Linköping.

Vi är dock inte släkt med Gunnar utan är bara uppväxta på samma ort med samma efternamn. Vi har ingen koppling till Linköping och jag har faktiskt aldrig ens varit i Linköping.

Jag skulle uppskatta om du vill ta bort detta inlägg som länkar till våra facebookprofiler och felaktigt länkar oss till denna hemska händelse. Okända människor har skrivit obehagliga saker till mig vilket känns mycket obehagligt för mig och min familj.

Jag har varit i kontakt med polisinspektör Henry Jansén vid polisen i Linköping och du kan kontakta honom om du önskar.

Hälsningar

Alltså, jag hade följt reglerna för Facebook och Flashback och mina länkar var lagliga. Det är min understrykning i texten.
Citera
2019-07-13, 14:36
Medlem
Men det är han på bilden? Jag backar upp dig moss😊 om det är flera som tipsar om honom borde han väl få åka in på förhör.
Citera
2019-07-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
I Februari 2017 fick jag följande meddelande från en användare som är registrerad men inte gjort några inlägg.

Alltså, jag hade följt reglerna för Facebook och Flashback och mina länkar var lagliga. Det är min understrykning i texten.

Du har inte gjort något fel helt klart. Känns som en överreaktion från MN. Undrar varför han reagerar så starkt. Är ju inte CNN som hänger ut honom. Här inne känns det som att det är lugnt.
Citera
2019-07-13, 14:41
Medlem
Har han inget att dölja så borde han gått på förhör, kan hans psykiska ohälsa ha med mammans död att göra tro?
Citera
2019-07-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Har han inget att dölja så borde han gått på förhör, kan hans psykiska ohälsa ha med mammans död att göra tro?

MN får gärna skicka pm till mig om han är orolig.
Citera
2019-07-13, 14:58
Medlem
Men det är säkert något sådant som är facit. En vägrare som polisen inte får topsa i nuläget eller en person som gått under radarn. Tror inte att dom har tänkt fel med sina uppslag. Offer utvalda slumpmässigt eller ett motiv mot M som polisen säger stämmer nog.
Citera
2019-07-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Kids i den åldern brukar inte vara så rörliga av sig, och Lerum är ganska långt ifrån Linköping ändå. Han häktades och dömdes sen för brotten, alltså borde man ha hans DNA i registret.

Kollar man dessutom på vad han skrivit så verkar det som att han såg djurplågeriet som en upptrappning inför framtida mord.

Men jag gillar hur du tänker. Har snabbgooglat efter djurplågerifall i Linköpingstrakterna åren innan morden utan att hitta något som verkar intressant, någon annan som har bättre tur?

Känner heller inte till några fall av djurplågeri i Linköping åren innan dubbelmordet.

Senaste åren har dock en djurplågare (ej gripen) härjat i Motala.

(FB) Ny kattmördare? Denna gång i Motala
Citera
2019-07-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Fick höra det imorse..Skedde tydligen ca 100 meter från platsen där min farsa bor. Hela min familj + alla mina vänner bor i Linköping (Jag har bott där i 20 år) så det kändes(känns - han är ju inte gripen än) jävligt obehagligt.
Hur fan är man funtad om man hugger en 8 år gammal pojke i halsen?
Tydligen är gärningsmannen i 20-årsåldern också, precis som jag, så man kanske vet vem det är..

15 år sedan morden. Citerar ett 15 år gammalt inlägg från en användare som varit med länge här på Flashback. Inlägget skrevs samma dag som dubbelmordet ägde rum.

Vore intressant att höra från någon som varit insatt från början och dessutom har geografisk anknytning till staden Linköping.

Tror ni som följt detta fall från början att det kommer få någon uppklarning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in