2019-07-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Håller inte med. Har själv en riktig och dyr fritös, det blir stor skillnad om man friterar flera gånger. Pröva själv

Smaken är som baken. Delad.

Edit:
Du utgår från råa pommes. Jag: förkoka, sen fritera. Du: fritera en på lägre värme, fritera en på högre.

Båda teknikerna vill uppnå samma sak. Nog en smaksak vad för typ av pommes man gillar. Jag vill har kvar potatiskänslan med förkok i mitten av pommesen.

Har man förkokat behöver man inte dubbelfritera. Det blir för mycket.
Senast redigerad av helofin 2019-07-16 kl. 19:32.
Citera
2019-07-16, 19:53
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Smaken är som baken. Delad.

Edit:
Du utgår från råa pommes. Jag: förkoka, sen fritera. Du: fritera en på lägre värme, fritera en på högre.

Båda teknikerna vill uppnå samma sak. Nog en smaksak vad för typ av pommes man gillar. Jag vill har kvar potatiskänslan med förkok i mitten av pommesen.

Har man förkokat behöver man inte dubbelfritera. Det blir för mycket.
Nej håller fortfarande inte med dig. Att fritera flera gånger blir bättre, även om det är hemmalagade eller Felix pommes.
Orkar heller inte förklara varför, men googla runt lite så ser du varför.
Citera
2019-07-16, 19:54
Medlem
Citat:
Nej håller fortfarande inte med dig. Att fritera flera gånger blir bättre, även om det är hemmalagade eller Felix pommes.
Orkar heller inte förklara varför, men googla runt lite så ser du varför.

Du behöver inte hålla med mig. Man får ha olika åsikter om mat. Men garanterar att dina innehåller betydligt mer frityrfett än mina som förkokats. Jag säger som du. Prova du mina.
Citera
2019-07-16, 19:57
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Du behöver inte hålla med mig. Man får ha olika åsikter om mat. Men garanterar att dina innehåller betydligt mer frityrfett än mina som förkokats. Jag säger som du. Prova du mina.
Det gör de säkerligen! Mina är också oerhört mer onyttiga än dina, så jag förstår din poäng.

Visst ska jag pröva, men rekommenderar också att du prövar mina underbara hjärtattack-pommes
Äter man dem sällan så är det ingen fara dock.
Citera
2019-07-16, 20:03
Medlem
Citat:
Det gör de säkerligen! Mina är också oerhört mer onyttiga än dina, så jag förstår din poäng.

Visst ska jag pröva, men rekommenderar också att du prövar mina underbara hjärtattack-pommes
Äter man dem sällan så är det ingen fara dock.

Ja de blir säkert hjärtattackpommes. Först friterar man in olja. Sen sluter man in det med olja.

Jag vet vad som händer när man dubbelfriterar. Jag är ingen fan av flottig mat. För mig ska en pommes vara krispig på utsidan och som en potatis på insidan. Därav färkokningen. Jag vill ändå ha kvar potatiskonsistensen. Inte frityrolja. Men som sagt smaken är som baken.
Citera
2019-07-16, 21:12
Medlem
trewqs avatar
Citat:

Jag vet vad som händer när man dubbelfriterar.

Genom att koka först, och därefter dubbelfritera når man perfektion. I alla fall enligt Heston Blumenthal.
Citera
2019-07-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Genom att koka först, och därefter dubbelfritera når man perfektion. I alla fall enligt Heston Blumenthal.

Beror på vad man vill uppnå. Det blir säkert de perfekta hjärtinfarktpommesen med mycket frityrolja, om man nu vill uppnå det resultatet. Finns nog lika många åsikter om det som det finns kockar.
Citera
2019-07-17, 12:55
Medlem
Sockermunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Du har så rätt. Kruxet är att vi bor så vi inte kan grilla på annat än el-grill och det blir ju inte samma sak.

En elgrill kan man använda inne om man ställer den vid ett öppet fönster. Men annars kan man ju steka en fin bit kött och en laxbit och servera med potatis. Kanske hasselbackspotatis om man nu vill vara lite "fancy"?
Citera
2019-07-17, 18:39
Medlem
Ratis avatar
Vad är brukligt att äta tillsammans med blodkorv?
Citera
2019-07-29, 23:41
Medlem
pdLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är brukligt att äta tillsammans med blodkorv?

Jag brukar köra på stekt bacon, rårörda lingon och keso till. Blir grymt!
Citera
2019-07-30, 06:45
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Jag brukar köra på stekt bacon, rårörda lingon och keso till. Blir grymt!

Tack för tipset!
Citera
2019-08-13, 19:15
Medlem
Middag för 16 personer

Hej,

Jag ska laga middag till ca 16 personer och har stirrat mig blind i kokböcker och behöver nu några konkreta tips på vad jag kan göra.
Inget med nötter eller skaldjur då en av gästerna är hysteriskt allergisk.
Önskvärt är en huvudrätt och efterrätt, eventuellt en lätt förrätt. Helst inga grytor eller långpannor.

Hoppas på hjälp här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in