2019-07-16, 16:16
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
En annan, garanterat lyckad rätt, är tjälknöl med potatisgratäng och en fräsch sallad med bea.
Googlade på det. Ser väldigt gott ut. Skulle farbrorn alla gånger uppskatta, ja och vi andra med förstås. 😋
Citera
2019-07-16, 16:24
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om man inte ska krångla till det

POmmes frittes! rätt tillagade kan dom vara extremt goda
kör in dom i ugnen! ta ut dom! olja ner dom
På med salt, in i ugnen ta sen ut dom.

Sen fixar du lite grönsaker och annnat växtlighet.

Till detta serveras givetvis pulled pork! mixa ihop det med växtligheten.

Cheesecake till efterätt

Färdigt!

Egna pommes låter inte heller så dumt. Det är väl skalandet och skivandes i någorlunda likstora bitar som är kruxet. Gör du egen pulled pork eller köpe?
Citera
2019-07-16, 16:31
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Okej, mitt sita inlägg i tråden på tips. Hade jag haft min familj eller vänner på middag hade det blivit:

Farmor och farfar:
- Laxpudding eller laxpaj med sidsallad och enkelt sötare vitt. (Sommar)
- Kalops/Bourguignon med ett bra rioja. (Vinter)

Farsan och morsan:
- Rostasfilé eller helstekt fläskfilé med hasselbacks/gratäng som är i en portionsskål. Servera med vitlöksstekta/rostade rotfrukter och rödvinssås. (Sommar som vinter)
Givetvis Rioja eller Amarone. Alltid pinchos som förrätt.

Vänner:
- Tom Kha Gai/grön curry/Vindaloo med ris. Friterade vårrullar. (Vinter)
- Laarb Gai eller Yum Nua, grönsksfat samt färska vietnamesiska vårrullar med en fiksåsdipp. (Sommar)
Vitt vin, sangria, citronvatten. Alltid pinchos som förrätt.

Fotnot: Baserat på att laga det i köket och inte ha tillgång till grill på utegård.

Synd att ingen verkar uppskatta fyllda paprikor numera. Det är så fruktansvärt gott, men det skulle aldrig passa ett par löständer, vara för tråkigt för morsan, då hon gjorde det när jag växte upp och skulle verkligen inte passa yngre hipster.

Fyllda paprikor är smaskens.
Amaronevin som är så gott har jag inte druckit på länge, måste göra det snart.
Citera
2019-07-16, 16:42
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Picnicbog i ugnen med ketchupsås till stekt nypotatis eller ett mos på de rotfrukter man gillar. Jag föredrar sötpotatis och morötter ihop men nästan alla passar ihop bara man vet hur man gör mos.
Behändigt med det som kan gå i ugnen och sköta sig själv så att säga. Någon typ av stek brukar ju tilltala männen mycket. Ketchupsåsen liknar Rhode Islandsås såg jag på nätet.
Citera
2019-07-16, 16:50
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det äldre paret: Skinkstek / Fläskstek, hasselbackspotatis och brunsås.
Tillbehör: Inlagd gurka, syltlök.
Steken ska skivas och läggas på ett fat med salladsblad och tomater skurna som kronor.
Öl till maten.
Köp några fina småkakor på ett konditori.

Det andra paret:
Potatisgratäng och lax eller grillat kött.
Finns många goda såser att köpa färdiga.
En fräsch sallad med dressing vid sidan av.
Vin, vitt om du väljer fisk och rött om det blir kött. Köp även cider.
Glasstårta eller glass och bär.

Vatten i karaffer med gurka och mynta eller citron och apelsinskivor i.

Hemligheten ligger ofta i serveringen, köpta produkter lägger man över i snygga skålar.
Gamla människor tycker om tygservetter, helst linne.

En trevlig servis med såsskål.
Kaffeservis med sockerskål och en liten kanna med kaffegrädde.

Likör till kaffet kanske?
Groggbricka?

Liten ostbricka med salta kex om någon stannar lite längre?

Det var som du sydde ihop hela menyn och allt på en gång. Önskar vi hade haft ett gammalt torp att matcha det hela med. 😁 Blev inspirerad och gick och köpte vita servetter med tillhörande silverfärgade servettringar.
Citera
2019-07-16, 16:54
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermunken
Det är sommar: grilla lite kött och fisk och servera med kokt potatis och lite sallad
Du har så rätt. Kruxet är att vi bor så vi inte kan grilla på annat än el-grill och det blir ju inte samma sak.
Citera
2019-07-16, 19:16
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Egna pommes låter inte heller så dumt. Det är väl skalandet och skivandes i någorlunda likstora bitar som är kruxet. Gör du egen pulled pork eller köpe?
Ska du göra egna pommes så fritera dem då. Det går att göra med utmärkt resultat i en kastrull, om man inte har en fritös.

Ska du göra pulled pork som glöm för allt i världen inte coca cola i koket!
Citera
2019-07-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ska du göra egna pommes så fritera dem då. Det går att göra med utmärkt resultat i en kastrull, om man inte har en fritös.

Ska du göra pulled pork som glöm för allt i världen inte coca cola i koket!

Gör dom lite grövre och förkoka dom i 10 minuter i vatten. Koka upp vattnet och släng i dom. Ta upp dom och låt dem torka. Sen friterar man dom. Så blir de krispiga på utsidan och fluffiga i mitten. Annars riskera de bli hårda i mitten eller brända för de ska bli genomfriterade.
Citera
2019-07-16, 19:22
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Gör dom lite grövre och förkoka dom i 10 minuter i vatten. Koka upp vattnet och släng i dom. Ta upp dom och låt dem torka. Sen friterar man dom. Så blir de krispiga på utsidan och fluffiga i mitten. Annars riskera de bli hårda i mitten eller brända för de ska bli genomfriterade.
Håller med. Samtidigt ska man fritera flera gånger för att få den rätta konsistensen.
Citera
2019-07-16, 19:26
Medlem
Citat:
Håller med. Samtidigt ska man fritera flera gånger för att få den rätta konsistensen.

Behövs bara om man ska frysa in dom innan servering är min personliga åsikt. Då gör man en lätt fritering första gången. Behövs inte om man ska servera dom direkt. Blir mer "färska" om man bara förkoker och sen friterar till de blir gyllenbruna.
Citera
2019-07-16, 19:27
Medlem
Vi får inte glömma klassikern Plankstek.

Inte så svårt att göra med rätt teknik.
Citera
2019-07-16, 19:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Behövs bara om man ska frysa in dom innan servering är min personliga åsikt. Då gör man en lätt fritering första gången. Behövs inte om man ska servera dom direkt. Blir mer "färska" om man bara förkoker och sen friterar till de blir gyllenbruna.
Håller inte med. Har själv en riktig och dyr fritös, det blir stor skillnad om man friterar flera gånger. Pröva själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in