2024-06-16, 11:17
Medlem
Sladdarens avatar
Koka brynta kycklinglår eller klubbor eller filéer i kycklingbuljong med fond eller tärning
och som tillägg ev kryddor, grönsaker som lök annat och örter men det behövs inte

Nu har du en härlig kycklingbuljong med genomlagad mör kyckling med skinnet på
Som du kan göra en soppa av eller en pastarätt genom att reda upp buljongen med lite maizena
eller grädde ost eller vad du vill

kokta grönsakerna kan du mixa ihop till en krämig sås om man gillar det separat eller direkt i buljongen eller behålla lite aldente i bitar
https://www.healthylittlefoodies.com/veggie-pasta-sauce/

Du kan välja att skära upp kyckling och bryna på den mer i en stekpanna på den mer eller göra pulled kyckling

Sen kan du koka pasta och lägga i kycklingen och hälla på lite av buljongen och eller grönsakssmeten och riven ost eller bara smör och tillsätta färska ärtor, majs paprika, stekt lök mm och ev krydda upp

Man kan ju välja om man vill ta bort råheten av grönsakerna genom lite stekning före eller brynt eller snabbt uppkok

Ända momenten du gör att du bryner och steker på kycklingen och grönsakerna innan sen åker allt i en gryta med buljong och grönsaker som sköter sig själv
Senast redigerad av Sladdaren 2024-06-16 kl. 11:31.
Citera
2024-06-16, 11:28
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-06-16, 11:45
Medlem
KingHisss avatar
Har just nu två rejält bankade fläskkarréer marinerade i soya, paprikapulver, vitpeppar och lökpulver, dessa ska nog ligga till 19.00 sen grillas väldigt snabbt över kolbädds värme.

Till detta en potatissallad på små färskpotatisar (delade) lite strimlad fänkål, strimlad gullök, dill, grekyoghurt, skvätt citron och lite delade rädisor.

Lite Italienskt rött till det

och till dessert helt vanlig vanilj glass på frasvåfflor med hjortronsylt.

Tycker du ska hålla rätterna enkla. Mkt grill på sommaren. Grill går alltid hem.
Citera
2024-07-04, 18:48
Medlem
Kedoxs avatar
Jag köpte på mig Italiensk 'nduja som jag ej ätit förut.
Smakade och det var lite köttigt och en hel del chili. Dock var den mycket syrligare än jag hade räknat med.
Tror inte det bara är att veva ner i en pasta.

Vad passar det bra med till middag och kan det med fördel blandas med något?

Set att tråden inte är så aktiv men hoppas på svar. Tänkte göra något imorgon
Citera
2024-08-05, 21:05
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Ge mig tips på något fräscht att äta?

Ska förbi mataffären och suktar efter något fräscht och matigt som jag kan äta?
Citera
2024-08-05, 21:10
Medlem
jjujjus avatar
A-fil med müsli.

Caesarsallad utan såsen, bara lite olivolja på.

Lax i ugn med dill, vitt vin, peppar och olivolja - sallad till

Honungsmelon

Kycklingbröst med citron, oregano peppar i ugn med råris
Citera
2024-08-05, 21:46
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Saltgurka. Fräscht, krispigt, gott.
Citera
2024-08-05, 22:03
Medlem
Kött.
Citera
2024-08-06, 00:36
Medlem
StudiumValors avatar
äpplen är ju fräscht. Å matigt.
Ett par stora äpplen blir man mätt på.
Annars tar du en baguette, en burk tonfisk, hellmans majo eller youghurt, svartpeppar och lök och massa krispig grönsallad.
Citera
2024-08-06, 01:01
Medlem
HappyHandsomes avatar
Köp en fetaost och en ask småtomater.

Olivolja en glasform, lägg fetan i mitten och tomaterna runt. 225 grader, inte för högt upp.

När tomaterna spruckit och fått lite färg efter typ 20 minuter och allt kokat en stund så tar du och mosar allt med en gaffel till en sås.

Rör ner pasta, gärna snäckformad som kokat 10 minuter.

Kör ner nån stark krydda och/eller pressa i en vitlök.

Dubbla receptet om du vill bjuda eller spara resterna.

Frisk smak, går att komba med valfri protein, till ex räkor och en skvätt vitt, men är trevlig i sin enkelhet som den är.
Citera
2024-08-06, 01:41
Medlem
DroneXR7s avatar
Frysta kycklingvingar, klara på 15 min i ugnen med aioli, en skvätt lime och valfri hot sauce för lite tryck. Går bra att kombinera med coleslaw sallad.

Snabbt och enkelt.
Senast redigerad av DroneXR7 2024-08-06 kl. 01:44.
Citera
2024-08-06, 09:03
Medlem
Orre4444s avatar
Köp majs,paprika,rödlök,gurka tomat om du gillar det sen isbergssallad kräftstjärtar och räkor. Blanda till en sallad och sen ha nån dressing som du gillar. Typ rhode Island eller aoli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in