2019-07-16, 17:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Höjden stiger till 4267 m, samtidigt sjunker hastigheten från 159 km/h till 135. Vadå glida???

Precis. Ej motorfel.
Citera
2019-07-16, 17:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ovansida

Klaff till höger, inga klaffgångjärn syns då de är undertill.
Titta på sprygeln med vingprofilen: det är ovansidan vi ser.
Tanklocket ser ut exakt som ett tanklock.

Oavsett det, har vingen gått av utanför stöttan just för att den höll emot. Luftkrafterna efter att vingen gick av och fick stort luftmotstånd har antagligen dragit sönder resten av vingen, därför ser vi denna del.

Tack, då var det klargjort.
Hittade f ö en översiktlig provflygning inkl. beskrivning av stallegenskaper. De verkar vara nöjda med planet som sådant iaf.
https://australianaviation.com.au/2019/03/airtest-flying-the-gipps-aero-ga8-tc/
Citera
2019-07-16, 17:55
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag menar vilken normal person skulle ställa upp att flyga upp till 4000 meter, bromsa planet till närmast stallfart, varefter hopparna börja snurra runt i planet och sedan bringa planet nära stall under fällningen, för sedan direkt landa och repetera detta 20-30 gånger under en dag (vanligtvis solig helg) utan någon större ersättning

Det kan variera lite, men vilka piloter ställer upp gratis på sommaren, främst helger med fint väder?
Där jag höll till var det nästan uteslutande jakt på flygtid( tvåmotor, värdefullt) för en framtida karriär.

De allra flesta som hörde av sig om att få flyga hade minimitid och PPL eller CPL VFR. Det gick nog 10 flygtidsjägare på varje erfaren pilot som var intresserad. Inget fel i det, rätt person är mycket bra i en sån klubb. Är han dessutom ung och vill få tid blir det oftast JA på frågan ”kan du i helgen”.
Citera
2019-07-16, 18:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kärran har en stallfart på 52 knop. Så nej, det är inte orsaken.
Är du så säker ... med tanke på att vind ”160 05” (i ryggen) och fyra km upp (mer).
Citera
2019-07-16, 18:11
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Finns det några hoppare i tråden från denna klubb, har tre frågor:

1: Ska verkligen bultarna som håller skjutdörren på plats sitta så pissigt ?
Bild: https://imgur.com/a/4acg3BY

2: Även lite småbulor ovanför skjutdörren - är detta normalt ? (se bilden ovan)

3: Vänster flap verkar påvisa skada, har kärran fått några smällar i hangaren ?
https://imgur.com/a/Fb9liBu

(klicka på bilderna så förstoras dom upp)

Bilderna från juni i år, skjutdörren är på vänster sida i färdriktning och dras mot vinden vid öppning.
När jag såg bilderna här på saknad stabb och ena vinge trodde jag att dom smällt med något däruppe, men om det nu var 9 pers i planet har dom väl tangerat viktgränsen ? Då bör alltså golvet varit utsatt för hög belastning vilket kan ha medfört att styrskenan till skjutdörren glappat lite extra, och om då denna dörr börjat fladdra vid öppning och nu bultarna satt pissigt kan alltså skjutdörren slutligen ha slitits loss av vindraget och då ränt in i stabben, med påföljd att kärran kom i spinn så att ena vingen slutligen slets av.

Om min amatörmässiga teori stämmer bör man då ganska snart hitta skjutdörren väl skild från vraket och nedslagsplatsen.

Mina kondoleanser till de efterlevande och vänner till de omkomna.

Citerar inlägget med bilder av dörrskena igen för tydlighetens skull.

Filmer på Peeter Johanssons Facebook från 20 april "Först lite mys i flygplanet, sen en speedstar"
Samt 4 maj "Fin utsikt över Umeå..." där det ser ut som han får rycka i dörren halvvägs.

Vad säger expertisen? Helt normalt? Irrelevant?
Senast redigerad av StuG 2019-07-16 kl. 18:29.
Citera
2019-07-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Hur vet vi att piloten var ny?
Just vad menas med ny?
Vilken behörighet hade han?
Hur många timmar hade han totalt och hur många timmar som hopp-pilot?

Tror du verkligen att hoppledaren skulle ha godkänt liften om:
det fanns tillräckligt mycket moln för att kunna tappa orienteringen
samt
en oerfaren pilot utan IFR-behörighet?

Det känns som att det börjar bli lite väl många trådsanningar…

Enligt uppgifter så hade hans syster skrivit att han var co-pilot vilket tyder på att han flugit jämte och alldeles i närtid börjat flyga hoppare själv. Detta behöver någon verifiera men vad systern skrev så tyder det på att han var ny i sammanhanget att flyga hoppare.

Sen hittar jag inte pilotens namn på hoppklubbens hemsida vilket även tyder på att han nyss börjat hos dem.
Senast redigerad av AyereeFeeWijImaak 2019-07-16 kl. 18:16.
Citera
2019-07-16, 18:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Man är inte immun bara för att man har I-papper.
Jag har stött på många som velat hoppflyga som vart utan I-papper och det är inget krav på det. Det är ett jäkligt bra sätt att bygga tid om man vill det.

Har ingen aning om piloten i detta fall, har bara gått på det som är minst osannolikt i ”analysen” av data. Slutrapporten kan se helt annorlunda ut, men de kommer ha mycket mer data och ett år(minst) på sig.

Jag har gjort ett inlägg tidigare där jag beskriver hur glasscockpitskärmen slocknar och piloten gör över på reservgyrot som inte var upprätat. Det skulle kunna ge exakt samma förlopp. ( jämför två yrkespiloter i postflyget häromåret, kommersiella IFR-piloter:två av dem, tre gyron varav två visade rätt).
Jag vill vara noga med att jag inte har sagt exakt hur/ varför piloten skulle kunnat bli desiorienterad spatialt, om det var så vet vi inte, inte heller varför. Men vi vet att det är lätt hänt i moln och öven nära moln som lutar och lurar hjärnan.
Vi vet att det var en hel del moln i området och jag vet att som hoppilot får man ofta jobba mot/med molnen för att lösa sin uppgift.

Kan vi komma på ett annat förlopp som passar i pusslet? Jag har inte lyckats med det.

I stort håller jag med dig. Bara för att du har papper som hävdar din kunskap betyder det inte att du är lämplig eller ens besitter någon djupare kunskap.

Jag vet dock från min egen erfarenhet att samtliga piloter som jag stött på inom hoppning har haft IFR behörighet med råge och ett groteskt antal timmar på en rad olika plan.

Att en oerfaren pilot utan IFR släpps iväg med hoppklubbens enda tillgång (flygplanet) när det dessutom finns så mycket moln att det finns risk att denne kan bli desorienterad kan jag inte ens se som sannolik. Yttermera, med tanke på att planet håller mycket låg hastighet, nära stall fart, vid fällning är denna form av flygning defintivt inte något som är lämpad för en oerfaren pilot. Det är hoppledarens uppgift att stoppa hoppningen om inte den kan fortsätta på ett säkert sätt (enl. SFF's regler)
Vidare så begriper jag inte att en pilot utan instrument-behörighet kan ta på sig att flyga om det finns tillräckligt med moln så att den faktiska olycksorsaken var att piloten råkade ut för spatial desorientering.

Hur fan kan hoppledaren ens låta honom lyfta med planet utan hoppare??

Det finns inte en försäkring i världen som täcker detta haveri.
Klubben är död i dubbel bemärkelse om din version stämmer, vilket jag tyvärr inte kan förkasta direkt, då folk har begått obegripligt korkade handlingar förr.

Det är dock en jävligt dålig kombination att vara korkad och ägna sig åt en verksamhet där många utfall från idiotiska beslut slutar i ett bårhus.
Jag kan bara hoppas att din version inte stämmer och att direkta orsaken var en svart svan, dvs en icke-förutsägbar händelse.
Citera
2019-07-16, 18:17
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är du så säker ... med tanke på att vind ”160 05” (i ryggen) och fyra km upp (mer).
Marginellt på den höjden, räkna på lite strax över 3 knop/5k fot så har du lite marginal.

Det hade varit en faktor om han låg precis på gränsen, men så är inte fallet här.
Citera
2019-07-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men en pilot kan väl inte avgöra om ett plan är luftvärdigt eller i bra skick? Är dom flygmekaniker också?

Hade du velat flyga ett plan som du inte besiktar innan? Har du aldrig sett på flygplatser att piloten brukar gå runt utanför planet och titta? Lol!

Edit: Typ som att du kollar lufttryck och bromsar på din egna bil. Kollar en pilot att planet "ser okej ut" och testar motor och styrförmåga innan start. Lmao. Precis som att man inte besiktar sin egna bil så besiktar såklart inte en pilot sitt egna plan. Men man testar och kollar så det funkar, man vet ju aldrig om nån varit där och utfört sabotahe etc hwhehe.???
Senast redigerad av Ollebolle1g 2019-07-16 kl. 18:35.
Citera
2019-07-16, 18:19
Medlem
Citat:

Vi vet att det var en hel del moln i området och jag vet att som hoppilot får man ofta jobba mot/med molnen för att lösa sin uppgift.

Kan vi komma på ett annat förlopp som passar i pusslet? Jag har inte lyckats med det.

Jag är nyfiken på hur ofta ni avbryter och landar med hoppare kvar i flygplanet pga moln. När hände det dig senast?
Citera
2019-07-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Jag känner 2 av de som dog. Ett par som nyligen bestämt sig för att gifta sig. Tragiskt. Men ibland funderar jag på om det vore värre om en av dem dött bara.
Tragiskt! Innebär det att vår lista är felaktig? Vilka var ett par?
Citera
2019-07-16, 18:22
Medlem
Citat:
Det kan variera lite, men vilka piloter ställer upp gratis på sommaren, främst helger med fint väder?
Där jag höll till var det nästan uteslutande jakt på flygtid( tvåmotor, värdefullt) för en framtida karriär.

De allra flesta som hörde av sig om att få flyga hade minimitid och PPL eller CPL VFR. Det gick nog 10 flygtidsjägare på varje erfaren pilot som var intresserad. Inget fel i det, rätt person är mycket bra i en sån klubb. Är han dessutom ung och vill få tid blir det oftast JA på frågan ”kan du i helgen”.

Tycker vi kommer närmare och närmare svaret. Denne unge pilot har nog pressat sig förbi sin gräns i att tillgodose hopparna det de kommit upp på 4000 meter för. Det känns som att det är hopparna som styr flygplanet när piloten är så ung och ny. Kan det vara så ibland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in