2019-07-16, 16:19
Medlem
Browndawgs avatar
Nu kan vi iallafall totalt utesluta att motorn var igång även efter planet kraschat.

Lite bakgrund, det florerade uppgifter från haverikommisionen att dom mötts av en gående motor på vraket. Men det måste blivit fel någonstans i ledet med det uttalandet.

"– Men jag kom fram till planet, och undersökte först om det fanns en risk att det kunde smälla. Det pös lite grann framme vid motorn, men förutom det var det alldeles tyst.

Han tog sig fram till öppningen på flygplanet och tog pulsen på två människor.
– Jag kände ingen puls. Då börjar man känna... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag var där helt ensam."

Från
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jo66q/sten-var-forst-pa-plats-vid-flygolyckan
Citera
2019-07-16, 16:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Javisst, luftmotstånd beror på kroppens yta/formation och bromsar fritt fall olika. Men jordens G-kraft är lika för alla kroppar

G-kraften är konstant, men luftmotståndet ökar med hastigheten.
Fallhastigheten kommer öka tills dess du nått terminalhastighet, vilket ges av gravitationskraft = luftmotstånd.
I normalfallet accelererar du i ca 500m vilket tar ca 12 sekunder. Efter 121 sekunder har du, i normalfallet, uppnått terminalhastighet.
Citera
2019-07-16, 16:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu kan vi iallafall totalt utesluta att motorn var igång även efter planet kraschat.

Lite bakgrund, det florerade uppgifter från haverikommisionen att dom mötts av en gående motor på vraket. Men det måste blivit fel någonstans i ledet med det uttalandet.

"– Men jag kom fram till planet, och undersökte först om det fanns en risk att det kunde smälla. Det pös lite grann framme vid motorn, men förutom det var det alldeles tyst.

Han tog sig fram till öppningen på flygplanet och tog pulsen på två människor.
– Jag kände ingen puls. Då börjar man känna... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag var där helt ensam."

Från
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jo66q/sten-var-forst-pa-plats-vid-flygolyckan

Var motorn ens igång när den störtade? Det låter ju som det är vingarna/planet som orsaker ljudet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen

När bomber droppas så låter det typ sådär. Dock kanske det ljudet överstiger motorljudet...
Senast redigerad av okok1 2019-07-16 kl. 16:30.
Citera
2019-07-16, 16:26
Medlem
lindblomsgröns avatar
Önskar fortfarande info om piloten, han var inte en av klubbens ordinarie piloter. Troligen en med liten erfarenhet att köra hoppare, ställde väl upp för att få ihop flygtimmar för sitt cert.
Citera
2019-07-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
[url]
Av detta kan vi ganska säkert säga att vingstötta-Servicebulletin mm inte vart en faktor i denna olycka. Bilder inifrån vingens korda visar att den brytits uppåt, då sprygeln är intryckt i överkant. Det innebär att vingen gått sönder av positiv G-belastning.

Borde inte vingstöttan uppta både tryck- och draglaster? I helt viloläge på backen inser jag att den fungerar som en sträva men i full drift? När planet är uppe i luften i marschfart? Har vi inte då en uppåtriktad kraft på vingens undersida? Då borde det väl det vara en dragbelastning på vingstöttan eller är den dragbelastningen så liten så att den uppvägs av vingens massa och således fortfarande fungerar som en sträva?

Eller tänk så här:
Ponera att vi i full marschfart kapade vingstöttan. Skulle vingen då "ge sig iväg" uppåt eller neråt?
Citera
2019-07-16, 16:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var motorn ens igång när den störtade? Det låter ju som det är vingarna som orsaker ljudet från planet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen
Rimligtvis var motorn igång tills planet slets sönder och föll på sida roterandes nedåt ( med tanke på ljudet motorn gjorde) Jag gissar att det blir problem med bränsletillförseln när planet börjar rotera sidledes efter att vingen slitits loss och motorn lägger antagligen av till följd av rotationen.
Citera
2019-07-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Var kommer uppgiften ifrån att motorn var borta vid markkänningen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-skulle-kunna-varit-motorn-som-slets-loss

Dock inte en uppgift att den verkligen var borta, utan en spekulation att det hade kunnat vara så.
Senast redigerad av mulpac 2019-07-16 kl. 16:37.
Citera
2019-07-16, 16:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det låter som det rimligaste scenariot.
En fråga, om nu piloten i förvirrat tillstånd initierar en störtdykning i det närmaste.
Fanns det då någon möjlighet att räta planet utan att flyga sönder det. Dvs hade piloten kunnat vara försiktig på spakarna och sakta hävt dykningen utan att slita sönder flygplanet. Eller var farten för hög när han märkte sitt misstag?

Hypotetiskt då vi inte alls vet.
Det beror alldeles på höjden när man upptäcker det. Min grova beräkning säger att maskinen var över VNE i dykningen men det är lite yxade data. Har en svag känsla att maskinen var inverterad också, fast det vet jag inget om. Bara det mest troliga scenariot där man inte lyckas räta upp tidigt för man är inverterat och tar runt 1G så det känns rätt samtidigt som man styr mot marken.
När man kommer ut ur moln och får facit är det nog väldigt lätt att överbelasta, man får bråttom. I all utbildning ingår att rolla rätt först så man får kortaste vägen att dra G tills man är i planflykt.
Jag tror ”chockverkan” när man kommer ur moln är ett stort problem, speciellt om man inte har flugit avancerad flygning innan. Ju högre fart desto lättare att överbelasta, är maskinen trimmad för fällning och 80-ish knop har man redan fått G pga att ökad fart ger en rejäl nos upp trim av sig. Man måste nog inte dra speciellt hårt i spaken i det läget innan det blir för hög belastning. För hög fart hjälper inte heller.
Citera
2019-07-16, 16:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Om en HK fastnar i stabben på ett så pass kort flygplan blir det väl knappast fullt linsträck om hopparen sitter i närheten av dörren. Speciellt om hopparen har en lite större fallskärm.
Precis, således skulle en del av skärmen ha luft.
För att skärmen skall bibehålla luft, krävs en lika stor kraft i motsatt riktning.
Hopparen skulle dras ut ur flygplanet, i värsta fall genom flygkroppen, för att sedan slita av stabben, när linorna sträcktes fullt "åt andra hållet".

Att hopparen skulle hinna cutta huvudskärmen, anser jag ha noll sannolikhetsmassa. Det är bara att räkna på hur snabbt planet rör sig i m/s och räkna ut hur lång tid det tar att sträcka bärlinorna till skärmen i denna hastighet.
Citera
2019-07-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Intressantaste var den här berättelsen om en kraftig smäll innan flygplanet föll ner
När jag ska måla min stuga så hör jag det här planet och en kraftig smäll uppe i himlen, men jag ser det inte – jag hör bara smällen. Då tänker jag att det här står inte rätt till.
Han gick ner till bryggan och tittade upp i luften – men såg ingenting.
– Himlen är grå. Sen ser jag det enmotoriga planet komma med nosen neråt och snurra rätt ner på Storsandskär.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Vad var det för smäll? Kollision i luften? Motorn exploderat?
Motorn varvar upp efter smällen så det är inte någon exploderande motor - är någonting som går sönder på planet. Om det är när vingen går av eller när stjärtpartiet bryts sönder.
Citera
2019-07-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
I varje enskild tråd på Flashback om olyckor finns det alltid någon som menar att alla ska sluta spekulera och tänka på de anhöriga och att ingen ska gissa. Problemet är då snarast att denne person sällan eller aldrig förstår varför Flashback finns och vilka regler som gäller.

Vi skriver på Flashback för vi tror på yttrandefrihet fritt från politiskt korrekta pekpinnar eller moraliska religiösa eller andra riktlinjer.

Så för din egen skull, sluta följ tråden om det smärtar dig att yttrandefriheten är total här. Vad du än säger så kommer det spekuleras nu, om månader framåt i tiden, och när haverirapporten kommer så kommer även den spekuleras om. Här får man vara både idiot och expert när det diskuteras, bara man följer flashbacks regelverk.
Jag har inga problem med att man spekulerar, jag själv gör också det, MEN en del inlägg är så långt ifrån verkligen att man undrar hur det är ställt där uppe... Men självklart har alla rätt att skriva vad dom "tror" men det är ingen här inne som vet något Det jag menar är att vissa skriver som om dom vet svaret på sånt som ingen vet ännu, iaf inte nån här inne och då blir det bara pinsamt att läsa. Allt ifrån ryska spanare, drönare, självmordspiloter mm mm Men åter igen, alla har yttrandefrihet och har rätt att skriva precis som dom vill, så länge det är inom regelverket. Andas och försök förstå vad jag menar. Och ha en bra dag
Citera
2019-07-16, 16:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Borde inte vingstöttan uppta både tryck- och draglaster?

Förstår inte frågan.

Ja, kallas vingstötta tar både drag och tryck, men är byggd för större belastning i drag vilket uppstår normalt när vi gen ger lyft.

Dock har vingen gått av utanför stöttan, det sker inte om stöttan gått sönder.
= stöttan hel, inte en faktor som det diskuteras i tråden.
Vingen är bruten uppåt, dvs plus G och det torde inte kunna ske om stabben är borta, mht att det inte finns aerodynamisk yta som kan skapa +G.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in