Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det låter som det rimligaste scenariot.
En fråga, om nu piloten i förvirrat tillstånd initierar en störtdykning i det närmaste.
Fanns det då någon möjlighet att räta planet utan att flyga sönder det. Dvs hade piloten kunnat vara försiktig på spakarna och sakta hävt dykningen utan att slita sönder flygplanet. Eller var farten för hög när han märkte sitt misstag?
Hypotetiskt då vi inte alls vet.
Det beror alldeles på höjden när man upptäcker det. Min grova beräkning säger att maskinen var över VNE i dykningen men det är lite yxade data. Har en svag känsla att maskinen var inverterad också, fast det vet jag inget om. Bara det mest troliga scenariot där man inte lyckas räta upp tidigt för man är inverterat och tar runt 1G så det känns rätt samtidigt som man styr mot marken.
När man kommer ut ur moln och får facit är det nog väldigt lätt att överbelasta, man får bråttom. I all utbildning ingår att rolla rätt först så man får kortaste vägen att dra G tills man är i planflykt.
Jag tror ”chockverkan” när man kommer ur moln är ett stort problem, speciellt om man inte har flugit avancerad flygning innan. Ju högre fart desto lättare att överbelasta, är maskinen trimmad för fällning och 80-ish knop har man redan fått G pga att ökad fart ger en rejäl nos upp trim av sig. Man måste nog inte dra speciellt hårt i spaken i det läget innan det blir för hög belastning. För hög fart hjälper inte heller.