Citat:
Ursprungligen postat av
over-unity
Reglerna säger att man inte ska gå över 4000 m utan syrgas i fallskärmshoppning. Mellan 3000 och 4000 meter ska man bara stanna en kort stund, 20 minuter tror jag.
Man svimmar inte men man kan bli påverkad. Jag har själv suttit på 4000 meter och börjat känna mig påverkad och då var jag bara uppe i kanske 10 minuter.
Bergsklättrare acklimatiserar sig ju en tid innan de går hela vägen upp, kroppen kan anpassa sig men det tar tid.
Turister som åker ner en vecka eller två för att åka skidor i Frankrike är inte acklimatiserade. Visst blir man andfådd, men absolut inte så man tappar omdömet.
Heli-skiing skulle inte fungera med svenska regler. Betänk då att under skidåkning utför du ett förhållandevis hårt arbete
Skidåkning på 4809 möh.
Vidare så går det helikopterturer för turister upp till
Mount Everest base camps som för övrigt ligger på 5150 - 5364 möh. Vissa kan förvisso reagera illa (illamående osv).
Jag har befunnit mig på dessa höjder otal gånger utan att bli nämnvärt påverkad oavsett acklimatisationsgrad. Visst man blir andfådd, men fallskärmshoppning är en utmärkt sport för lata personer då gravitionen står för 99,9999% av arbetet.
Mina personliga erfarenheter är att jag aldrig stött på någon, utan tidigare hälsoproblem, som har haft problem bortom andfåddhet upp till runt 4000 m.
Man får betydligt större problem om man t.ex. har sovit för lite, fastat, eller liknande.