2019-07-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man vill inte göra hopparna besvikna.
Nej, det är väl en bra summering på vilket "mindset" som kan antas vara gällande när man flyger hoppare. Vissa personer hanterar riskbedömning oavsett påtryckningar och dessa faktorer är alla trafikflygare pålästa om och kan hantera. Ju lägre ner i pilotklassificeringar vi går, desto mindre utbildningstid är dessa psykologiska faktorerna ägnade åt.

Men det är ju enbart spekulativt, jag vet absolut INGENTING om den omkomne piloten och vill inte skuldbelägga han. Men som förklaringsmodell är det troligt att något orsakade en händelsekedja som leder fram till ett haveri, om det ni inte är en skärm som vådautlöst i dörröppningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vet man om giren görs efter att planet fått problem eller är det före?
Sista giren ser ju väldigt snäv ut, jämfört med övriga svängar här:

https://postimg.cc/mPJPY7wJ

nej, ingen här VET något än, möjligen har haverikommissionen material som de inte delat med allmänheten. Här är det spekulationer inte vetskap.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Reglerna säger att man inte ska gå över 4000 m utan syrgas i fallskärmshoppning. Mellan 3000 och 4000 meter ska man bara stanna en kort stund, 20 minuter tror jag.

Man svimmar inte men man kan bli påverkad. Jag har själv suttit på 4000 meter och börjat känna mig påverkad och då var jag bara uppe i kanske 10 minuter.

Bergsklättrare acklimatiserar sig ju en tid innan de går hela vägen upp, kroppen kan anpassa sig men det tar tid.

Turister som åker ner en vecka eller två för att åka skidor i Frankrike är inte acklimatiserade. Visst blir man andfådd, men absolut inte så man tappar omdömet.

Heli-skiing skulle inte fungera med svenska regler. Betänk då att under skidåkning utför du ett förhållandevis hårt arbete

Skidåkning på 4809 möh.

Vidare så går det helikopterturer för turister upp till Mount Everest base camps som för övrigt ligger på 5150 - 5364 möh. Vissa kan förvisso reagera illa (illamående osv).

Jag har befunnit mig på dessa höjder otal gånger utan att bli nämnvärt påverkad oavsett acklimatisationsgrad. Visst man blir andfådd, men fallskärmshoppning är en utmärkt sport för lata personer då gravitionen står för 99,9999% av arbetet.

Mina personliga erfarenheter är att jag aldrig stött på någon, utan tidigare hälsoproblem, som har haft problem bortom andfåddhet upp till runt 4000 m.
Man får betydligt större problem om man t.ex. har sovit för lite, fastat, eller liknande.
Citera
2019-07-16, 13:49
Medlem
thetanks avatar
Citat:

Läs OmedelSvenssons inlägg. Hypotes om desorientering. Och att flyget var helt var tom 2km samt inventererat. Jag undrar hur vi hamnade där och då är kraftiga giren intressant.
Citera
2019-07-16, 13:51
Medlem
Citat:

Läs vad t.ex. OmedelSvensson skrivit, planet hade knappast haft den hastigheten genom svängen, om någon del av planet saknades, det har med aerodynamik att göra....
Citera
2019-07-16, 13:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmyran
Så dom inte 2 tjejer eller har jag drömt?

Jo det stämmer. Finns två kvinnor med i den senaste listan.
Citera
2019-07-16, 13:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Ifall den sista giren är en medveten styrmanöver, kan piloten om han hann inse att det uppstått problem med planet, ha velat försöka få ut kärran över umeälvens mynning så de eventuellt kunnat ha en större chans att överleva ett nedslag i vatten? (Och/eller undvika att krascha in i bebyggelse).
Citera
2019-07-16, 13:57
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ifall den sista giren är en medveten styrmanöver, kan piloten om han hann inse att det uppstått problem med planet, ha velat försöka få ut kärran över umeälvens mynning så de eventuellt kunnat ha en större chans att överleva ett nedslag i vatten? (Och/eller undvika att krascha in i bebyggelse).

Då väljer man nog att svänga snällare.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
http://nytt.gzip.org/nyheter/flyulykken-i-umea-her-frakter-de-vrakrester-i-land-dagbladetno

Bild på avbrutna vingens längd.
Man kan se att den är av på en proportion som motsvarar vingstöttans position, jämför med landningstrålkastarens glas och lilla öppningen som säkert är stallvarningen.

Av detta kan vi ganska säkert säga att vingstötta-Servicebulletin mm inte vart en faktor i denna olycka. Bilder inifrån vingens korda visar att den brytits uppåt, då sprygeln är intryckt i överkant. Det innebär att vingen gått sönder av positiv G-belastning.
Citera
Medlem
KrossedOuts avatar
Enig. Spenderade några dagar i en av världens högst belägna städer, Potosi med över 150 000 invånare. 4000 möh. Visst blev jag andfådd men inte mer än så. Var även på betydligt högre höjd till & från.
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Jag har samma tanke.. ett propellerblad eller uthopps dörren, som släpper och slår av delar på planet.
Känns mer som ett haveri, än att det är pilot eller hoppare som gjort misstag eller insjuknat.
Vi får se presskonferensen kl.17.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Turister som åker ner en vecka eller två för att åka skidor i Frankrike är inte acklimatiserade. Visst blir man andfådd, men absolut inte så man tappar omdömet.

Heli-skiing skulle inte fungera med svenska regler. Betänk då att under skidåkning utför du ett förhållandevis hårt arbete

Skidåkning på 4809 möh.

Vidare så går det helikopterturer för turister upp till Mount Everest base camps som för övrigt ligger på 5150 - 5364 möh. Vissa kan förvisso reagera illa (illamående osv).

Jag har befunnit mig på dessa höjder otal gånger utan att bli nämnvärt påverkad oavsett acklimatisationsgrad. Visst man blir andfådd, men fallskärmshoppning är en utmärkt sport för lata personer då gravitionen står för 99,9999% av arbetet.

Mina personliga erfarenheter är att jag aldrig stött på någon, utan tidigare hälsoproblem, som har haft problem bortom andfåddhet upp till runt 4000 m.
Man får betydligt större problem om man t.ex. har sovit för lite, fastat, eller liknande.
Citera
2019-07-16, 13:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Du har klart en poäng där. Blev själv förvånad över att man hoppar från så höga höjder. Har kompisar som har hoppat och kan inte komma ihåg att att de hade pratat om höjder mycket över 3k normalt. Förutom när de hoppade nordiska rekord i formation.

Nu syndar jag att spekulera. Men de fick ju vänta relativt länge där uppe för att få sikt och p.g.a trafik innan de var klara att hoppa.
Piloten var ju inte någon av de ordinarie, i detta fall, killarna. Hur erfaren var han att vistas i den tunna luften? Men jag spekulerar ju bara. Skulle vara intressant dock att få veta om man diskuterar den tunna luftens påverkan allmänt i klubbarna.

Kolla upp först innan ni skriver en massa trams…

Citat:
Zermatt i Schweiz är alpinismens vagga.
Byn ligger omringad av glaciärsprängda alpgiganter och liftarna tar dig ända till 3 899 meter över havet.

Här handlar det om att göra ett förhållandevis hårt arbete på hög höjd och inte sitta på rumpa för att sedan låta gravitation stå för hela arbetet.

OK inte världens säkraste källa men du kan kontrollera själv…
https://www.aftonbladet.se/resa/a/gPEp85/3-899-meter-hit-nar-hogsta-liften
Citera
2019-07-16, 13:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, det är väl en bra summering på vilket "mindset" som kan antas vara gällande när man flyger hoppare. Vissa personer hanterar riskbedömning oavsett påtryckningar och dessa faktorer är alla trafikflygare pålästa om och kan hantera. Ju lägre ner i pilotklassificeringar vi går, desto mindre utbildningstid är dessa psykologiska faktorerna ägnade åt.

Men det är ju enbart spekulativt, jag vet absolut INGENTING om den omkomne piloten och vill inte skuldbelägga han. Men som förklaringsmodell är det troligt att något orsakade en händelsekedja som leder fram till ett haveri, om det ni inte är en skärm som vådautlöst i dörröppningen.
Vill absolut inte skuldbelägga någon. Särskilt inte någon som förlorat livet på ett vidrigt sätt.

Vi vet som sagt ingenting om vad som orsakat denna tragedi.

Jag är maniskt flygrädd. Flög senast för trettiofem år sedan. Vet inte om det är därför jag engagerar mig på något underligt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in