2019-07-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Bra sagt! Det verkar som vissa här tror sig veta exakt vad som hände, en del tror sig även vara expertutredare i flygkrascher, experter på att flyga ett plan, experter på fallskärmshoppning, materialexperter, och verkar dessutom ha sett kraschen och även varit först på plats vid planet, och samtidigt även ha varit med i planet och lyckats hoppa ut som enda överlevande som dessutom har lyckats hålla detta hemligt, och som nu vill dela med sig av detta här på FB. Visst är det okej och tillåtet att spekulera men ibland går det över styr... Vi får avvakta haverikommetionens utredning inom 6-12 mån. Innan dess vet ingen vad som egentligen hände. Jag har själv spekulerat i tråden men det låter på vissa som att dom har svaret. Det vi egentligen bara vet är att ett flygplan med 9st ombord har störtat och samtliga av dessa har omkommit. Allt annat är rena rama gissningar. Jag föreslår att vi alla i stället skänker en tanke till dom omkomna och deras anhöriga R. I. P ❤️❤️❤️
I varje enskild tråd på Flashback om olyckor finns det alltid någon som menar att alla ska sluta spekulera och tänka på de anhöriga och att ingen ska gissa. Problemet är då snarast att denne person sällan eller aldrig förstår varför Flashback finns och vilka regler som gäller.

Vi skriver på Flashback för vi tror på yttrandefrihet fritt från politiskt korrekta pekpinnar eller moraliska religiösa eller andra riktlinjer.

Så för din egen skull, sluta följ tråden om det smärtar dig att yttrandefriheten är total här. Vad du än säger så kommer det spekuleras nu, om månader framåt i tiden, och när haverirapporten kommer så kommer även den spekuleras om. Här får man vara både idiot och expert när det diskuteras, bara man följer flashbacks regelverk.
Citera
2019-07-16, 14:44
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Har du sett de videofilmer som lagts ut från klubbmedlemmarna? Det är fullkomligt osannolikt att dörren inte skulle ha öppnats lång tid före uthoppet, dörröppning är ju den första handlingen man gör inne i planet inför uthopp.

Jag blir nästan fascinerad över hur du tänker, det blir som en exkursion i mänsklighetens psyke in i hur det irrationella blir rationellt för vissa människor. Släpp sargen och kom med i matchen nu, du lägger för mycket tankemöda på dörren i detta. Det måste ju finnas minst 100 mer troliga händelsekedjor dom leder fram till ett haveri. Till och med tropiska sjukdomar hos piloten torde vara mer troliga, eller en geting i cockpit...

Vore det inte sannolikt att åtminstone en av åtta pers (varav åtminstone några torde ha tillräcklig erfarenhet att märka att det går åt h-vete) tog sig ut då dörröppningen utgör så stor del av lastutrymmet?
En av flera faktorer som påverkar utgången.
Däremot tror jag att såväl jag som de flesta lägger mer tankemöda på andra faktorer.
Senast redigerad av StuG 2019-07-16 kl. 14:49.
Citera
2019-07-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vore det inte sannolikt att åtminstone en av åtta pers (varav åtminstone några torde ha tillräcklig erfarenhet att märka att det går åt h-vete) tog sig ut då dörröppningen utgör så stor del av lastutrymmet.
En av flera faktorer som påverkar utgången.
Däremot tror jag att såväl jag som de flesta lägger mer tankemöda på andra faktorer.
Jag tror att det vi kan säga om att ingen hoppade och överlevde är att det om något tyder på ett snabbt och våldsamt händelseförlopp. Visst KAN dörren ha krånglat, men piloten kan ju även ha skrikit "avbryt" eller liknande och de korta sekunder då någon kunnat hoppa gick förlorade.

Jag tycker även som du att det är synd och konstigt att ingen hoppade. Jag tror mer på ett snabbt våldsamt förlopp där g-krafter omöjliggorde uthopp. Visst kan en krånglande dörr orsakat att ingen kunde lämna planet, jag tror däremot inte att det medverkat till haveriet.
Citera
2019-07-16, 14:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har inte hört att någon flugit i moln vid fällning, skulle inte göra det själv heller(stall inne i moln kan bli mycket farlig). Detta motsäger nog min beskrivning sv händelseförloppet på så vis, men ser man till de data vi har så känns det trots allt minst osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Med andra ord, ingen «spatial desorientering» som du envisats om 🤨

Citat:
Om man flyger nära moln på det sättet kan man luras av molnens form och hjärnans ”gyro”(lägesuppfattning) tiltar. Har upplevt det många ggr, bland annat vid fallskärmsfällning och då måste man gå på ADI och släppa ”hjärnspöket”.

Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).

Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.

Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.

Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.
Citera
2019-07-16, 15:01
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tror att det vi kan säga om att ingen hoppade och överlevde är att det om något tyder på ett snabbt och våldsamt händelseförlopp. Visst KAN dörren ha krånglat, men piloten kan ju även ha skrikit "avbryt" eller liknande och de korta sekunder då någon kunnat hoppa gick förlorade.

Jag tycker även som du att det är synd och konstigt att ingen hoppade. Jag tror mer på ett snabbt våldsamt förlopp där g-krafter omöjliggorde uthopp. Visst kan en krånglande dörr orsakat att ingen kunde lämna planet, jag tror däremot inte att det medverkat till haveriet.

Håller med om att det är långsökt - men undrar om det teoretiskt är möjligt att omfördelning av vikt för att folk "stökar runt", försöker få upp dörren, kanske rör sig mot ena sidan t o m pga begynnande panik efter att ha valsat runt uppe i moln och väntat på sina hopp, i kombination med olycklig manöver av piloten kan ha bidragit till stall?
Någon skrev att passagerarna utgjorde 40% av planets massa.
Det är möjligt att rörelser inte påverkar alls. Att man kan ha ett bollhav där bak med åtta pers. Jag vet inte. Finns säkert de som vet.

Om inte annat lär det finns go pro som vet hur det är med den saken iaf.
Senast redigerad av StuG 2019-07-16 kl. 15:05.
Citera
2019-07-16, 15:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Håller med om att det är långsökt - men undrar om det teoretiskt är möjligt är möjligt att omfördelning av vikt för att folk "stökar runt", försöker få upp dörren, kanske rör sig mot ena sidan t o m pga begynnande panik efter att ha valsat runt uppe i moln och väntat på sina hopp, i kombination med olycklig manöver av piloten kan ha bidragit till stall?
Någon skrev att passagerarna utgjorde 40% av planets massa.
Det är möjligt att rörelser inte påverkar alls. Att man kan ha ett bollhav där bak med åtta pers. Jag vet inte. Finns säkert de som vet.
Den som öppnar dörren är rimligen hoppmästaren och skulle han misslyckas kanske någon annan skulle försök men mer troligen skulle de landa för att laga dörren.
Citera
2019-07-16, 15:07
Medlem
CarlosRexs avatar
Hans Käll hade en hypotes i SVT att motorn tappat ett propellerblad och sedan slets motorn av sina fästen och föll till marken. Därför är haveriutredningen så förtegen säger han vidare.
Citera
2019-07-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
nej, ingen här VET något än, möjligen har haverikommissionen material som de inte delat med allmänheten. Här är det spekulationer inte vetskap.

Citat:
Ursprungligen postat av thetank
Läs OmedelSvenssons inlägg. Hypotes om desorientering. Och att flyget var helt var tom 2km samt inventererat. Jag undrar hur vi hamnade där och då är kraftiga giren intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Läs vad t.ex. OmedelSvensson skrivit, planet hade knappast haft den hastigheten genom svängen, om någon del av planet saknades, det har med aerodynamik att göra....

Låter väl logiskt.
Det jag sökte var WEBTRAK data som visar att den sista giren sammanfaller med att planet tappar höjd. Vilket ju också verkar vara fallet. Efter 14:07:07 så förlorar planet höjd väldigt snabbt.
Efter 20 sekunder så har planet redan fallit 1290 meter och är nere på 2880 m* och det verkar redan ha uppnått nära max fallhastighet 220 km/h.

https://postimg.cc/mPJPY7wJ

TID HÖJD
14:06:53 4110
14:07:05 4170
14:07:07 4170
14:07:12 4110
14:07:14 3990
14:07:16 3780
14:07:18 3780
14:07:22 3300
14:07:28 2880*
14:07:32 2700
14:07:39 2310
14:07:43 1950
14:07:51 1560
14:07:55 1140
14:07:57 1140
14:08:04 630
14:08:16 390
14:08:29 390
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-16 kl. 15:11.
Citera
2019-07-16, 15:12
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).

Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.

Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.

Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.

Låter enligt min "erfarenhet" av flyghaverier som det troligaste scenariot. Vid den kraftiga upptagningen fallerar vingstrukturen vid stöttan, vingen viker sig uppåt/bakåt medan luftfartyget rollar "mot" den brutna vingen, som därvid slår av såväl horisontell som vertikal stabilisator.

Den kraftiga rotation med åtföljande G-krafter som uppstår då vraket faller med endast en vinge omöjliggör i kombination med den korta tiden från molnutträde till nedslag uthopp.

Att motorn skulle gå 20 minuter efter nedslag finner jag Mycket Osannolikt.
Citera
2019-07-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Av egen erfarenhet så vet jag att vi har ”främmande” flygplan i vårat luftrum. Mer än vad som kommer fram till allmänheten.
Att ett främmande plan skulle krocka med ett litet fallskärmshopparplan är dock högst osannolikt. Den kraftiga vänstersvängen, bruten vinge och stabilisator och det snabba förloppet kan föregåtts av en kollision.
Men som du skriver så håller militära plan till på högre höjder.
Det händer regelbundet att plan kommer för nära kuster - höga hastigheter innebär stora svängradier.

Vi har däremot inte okända flygplan som magiskt far runt närmast rakt ovanför Umeå Airport utan att du skulle hitta sida upp och sida ner med skvallertidnings-skriverier om det.
Citera
2019-07-16, 15:13
Medlem
okok1s avatar
14:08:16 390
14:08:29 390

Bugg?
Citera
2019-07-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Först störtar det med två vingar och fungerande motor. Sedan störtar det med en vinge och
fungerande motor. Nu har det störtat med en vinge och bortsliten motor.
Var har du fått fakta på bortsliten motor från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in